
رقابت یک انیمیشن و 7فیلم سینمایی
فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

فهیمه پناهآذر | روزنامهنگار
سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در 3بخش ملی (فیلمهای بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بینالملل و بخش ویژه از 12مهرماه کار خود را شروع میکند؛ این دوره از جشنواره به دبیری حامد جعفری در حالی برگزار میشود که بار دیگر اصفهان میزبانی جشنواره 37ساله را برعهده دارد. سال گذشته 13فیلم بلند داستانی به جشنواره راه یافته بود که امسال تعداد این آثار کاهش یافته؛ هیأت انتخاب 8فیلم بلند داستانی را برای حضور در جشنواره سیوهفتم انتخاب کردند و قرار است این 8اثر با هم رقابت داشته باشند. در این دوره از جشنواره یک فیلم انیمیشن و 7فیلم سینمایی حضور دارند.
چه فیلمهایی به جشنواره راه یافتهاند؟
پویانمایی «افسانه سپهر»
به کارگردانی مشترک عماد رحمانی، مهرداد محرابی و تهیهکنندگی مهدی جعفری جوزانی
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیهکنندگی سیدعلی احمدی
«جادوی عروسکها» به کارگردانی سعید عباسی و تهیهکنندگی مهدی مولوی
«چشمبادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی و تهیهکنندگی سجاد نصراللهی
«دختر برقی۲» به کارگردانی و تهیهکنندگی حسین قناعت
«سفید برفی» به کارگردانی جواد نوریان و تهیهکنندگی داریوش بابائیان
«شهر آرزوها» (بامبولک ۲) به کارگردانی متین اوجانی و تهیهکنندگی بهروز مفید
«موی گرگ» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیهکنندگی امیرحسین علمالهدی
چرا انیمیشن از فیلم کودک جلو زده؟
در این دوره از جشنواره، فیلمهای کودک و نوجوان در حالی اکران خود را در جشنواره دارند که موضوع تولید و اکران فیلمهای کودک و نوجوان همیشه یک مشکل در سینمای کودک بهحساب میآید. چرخهای که کامل نیست و نتوانسته تا امروز گلیم خود را از آب
بیرون بکشد.
هر چند در سالهای اخیر تولید فیلمهای سینمایی انیمیشن بیشتر شده و موفقیتهایی در گیشه بهدست آورده است اما فیلمهای سینمایی در مقایسه با انیمیشنها زیاد محبوب نیستند.
رامین ناصرنصیر: پویایی دوباره جشنواره منوط به بالندگی سینمای کودک است
رامین ناصرنصیر، بازیگر سینما و تلویزیون که حضور پررنگی در فیلمهای کودک و نوجوان دارد، درباره برگزاری این جشنواره به همشهری میگوید: در سالهای دورتر گذشته جشنواره بهگونهای برگزار میشد که تمام شهر میزبان،تحتتأثیر این جشنواره قرار میگرفت و این موضوع باعث میشد که جشنواره خیلی زندهتر برگزار شود. احساس میشد اتفاقی فرهنگی و هنری در جریان است. سینمای کودک و نوجوان ایران در آن دوره پویا و پررونق بود و تولیدات مستقل و متنوعی داشت، اما امروز بیشتر تولیدات مقطعی هستند. این بازیگر همچنین عنوان میکند: برای بازگشت به آن دوران شکوه، لازم است سینمای کودک و نوجوان ایران دوباره پویایی گذشته را پیدا کند و این مسئله مستلزم فراهم کردن مقدمات لازم است. در آن سالها، چرخه کامل تولید، پخش و اکران وجود داشت و سینماهای خاص کودکان و نوجوانان فعال بودند، اما امروز این زنجیره گسسته شده است.