• سه شنبه 1 مهر 1404
  • الثُّلاثَاء 30 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 23
سه شنبه 1 مهر 1404
کد مطلب : 263593
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nrxgp
+
-

باورها و اعتقادات در عصر پروپاگاندا

فهم تعصبات و حقایق جعلی

 کتاب «باورها و اعتقادات در عصر پروپاگاندا» نوشته آنکه فینگر و مانوئلا واگنر با ترجمه رسول صفرآهنگ توسط انتشارات همشهری منتشر شد. این اثر با نگاهی میان‌رشته‌ای، نقش باورها و اعتقادات انسانی را در مواجهه با پروپاگاندا و اطلاعات جعلی در عصر دیجیتال بررسی می‌کند و به‌عنوان یکی از منابع مرجع در دانشگاه‌های معتبر جهان شناخته می‌شود.
 این کتاب که نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات راتلج منتشر شد، اکنون در دسترس مخاطبان فارسی‌زبان قرار دارد. اثر حاضر مجموعه‌ای از مقالات میان‌رشته‌ای است که از منظر فلسفه، روانشناسی، رسانه، زبان‌شناسی و آموزش به پویایی‌ باورهای انسانی و مقاومت آنها در برابر شواهد متضاد می‌پردازد.
 مترجم کتاب، با فعالیت در حوزه ترجمه متون علمی و فرهنگی و با تمرکز بر موضوعات مرتبط با رسانه، پروپاگاندا و تأثیرات اجتماعی فناوری به یکی از مترجمان توانا در این زمینه تبدیل شده است. تعهد او به حفظ دقت علمی و در عین حال ساده‌سازی مفاهیم برای خوانندگان فارسی‌زبان، این کتاب را به اثری خوش‌خوان تبدیل کرده است. همچنین جست‌وجوی عنوان اصلی کتاب در پایگاه‌هایی چون «تیلور و فرانسیس» و «اوپن لایبرری» نشان می‌دهد که این اثر در دانشگاه‌هایی مانند‌کنتیکت ایالات‌متحده آمریکا و ‌ سوانسی بریتانیا به‌عنوان منبع درسی در رشته‌های علوم ارتباطات، رسانه و مطالعات پروپاگاندا تدریس می‌شود. به گزارش تیلور و فرانسیس، امکان دسترسی آزاد آن نیز برای پژوهشگران جهانی فراهم شده است. محتوای کتاب ‌ در ۱۲فصل با مشارکت پژوهشگران برجسته‌ای همچون مایکل پی. لینچ، جاستین ای. اچ. اسمیت و جنیفر کول رایت تدوین شده و به موضوعاتی چون باورهای سیاسی، هویت، شبه‌علم، باورهای اخلاقی و دینی و آموزش مبتنی بر گفت‌وگو می‌پردازد.
 نویسندگان اثر، آنکه فینگر و مانوئلا واگنر، از استادان دانشگاه کنتیکت هستند که در حوزه‌های مطالعات آلمانی، ادبیات تطبیقی، رسانه و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی فعالیت می‌کنند.
‌این کتاب‌ به‌دلیل پرداختن به موضوعاتی چون اطلاعات جعلی، روایت‌های رسانه‌ای و قطب‌بندی‌های اجتماعی، برای دانشجویان و استادان ایرانی در رشته‌های علوم ارتباطات، روانشناسی، آموزش و مطالعات فرهنگی منبعی ارزشمند به شمار می‌رود. این اثر همچنین می‌تواند به تحلیل تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی در ایران و یافتن راهکارهایی برای مقابله با قطب‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی کمک کند.
کتاب «باورها و اعتقادات در عصر پروپاگاندا» اکنون از طریق همشهری مارکت در دسترس علاقه‌مندان است و می‌تواند پلی میان پژوهش‌های دانشگاهی جهان و نیازهای علمی و فرهنگی جامعه ایران ایجاد کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید