
فعالیت 2هزار کمپر در ایران

محمود مولایی؛ روزنامهنگار
مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چند روز پیش اعلام کرد که پیشنویس آییننامه خودروهای کمپر با هدف رفع موانع قانونی تدوین شده است. این آییننامه در کمیسیون امنیت گردشگران با همکاری پلیس راهور و دستگاههای مرتبط بررسی شده و پس از رفع ایرادها، نهایی خواهد شد. 2هزار کمپر (خودروی کمپینگ) در کشور در حال فعالیت هستند، اما از نگاه کارشناسان، فعالیت این کمپرها نیازمند قوانینی است که در راستای حفاظت از محیطزیست و گردشگری پایدار باشد. یکی از دارندگان خودروهای کمپر دراینباره به همشهری میگوید: «با گسترش علاقهمندی به سفرهای طبیعتگردی و تجربههای آزاد، پدیده سفر با کمپر در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. این شیوه سفر، مزایا و معایب خاص خود را دارد و در عین حال با خلأهایی در زمینه قانونگذاری و زیرساختهای گردشگری مواجه است.» علیاکبر کریمیفر، آزادی در انتخاب مسیر، امکان توقف در نقاط بکر و دور از مراکز شهری، تجربه طبیعت ناب و آرامش بیشتر و کاهش هزینهها با توجه به داشتن امکانات خواب و آشپزی در خودرو را از مزایای سفر با کمپر میداند و میافزاید: «هزینه بالا برای تهیه و تجهیز کمپر، تنها برای کسانی که سفرهای طولانی و مکرر دارند، توجیه اقتصادی دارد. یعنی کسانی که حداقل 90روز در سفر باشند.» خودروهای کمپر ویژگی منفی دیگری هم دارند و آن، احتمال آسیب به محیطزیست است. کریمیفر در اینباره توضیح میدهد: «رد چرخ خودرو در طبیعت، آلودگی صوتی و اختلال در زیستگاه پرندگان و حیوانات ازجمله نگرانیها درباره فعالیت خودروهای کمپر است. در حال حاضر، قوانین مدون و مشخصی برای سفر با کمپر در ایران وجود ندارد. بیشتر محدودیتها از سوی سازمان محیطزیست اعمال میشود؛ بهویژه در مناطق حفاظتشده و جنگلها که ورود هر نوع وسیله نقلیه ممنوع است.» در کشورهای اروپایی، کمپ سایتهایی با امکانات مشخص برای کمپرها وجود دارد که از ورود خودروها به طبیعت جلوگیری میکند، اما در ایران با توجه به افزایش 2 برابری کمپر دریک سال گذشته چنین زیرساختهایی فراهم نشده و بیشتر سفرها بر پایه مسئولیتپذیری شخصی انجام میشود.