• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26214
+
-

اختصاص 12درصد منابع صندوق توسعه برای مقابله با تحریم

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای صندوق توسعه ملی گفت: با تصمیم سران 3قوه 12درصد از منابع این صندوق برای مقابله با تحریم‌ها از چرخه پرداخت تسهیلات کنار گذاشته می‌شود تا درصورت بروز مشکل از آن استفاده شود.
«محمد حسینی» در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند تأیید و اذن رهبر معظم انقلاب است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی گفت: براساس برنامه ششم توسعه سهم صندوق از درآمد نفتی کشور 30درصد است که هر سال 2درصد به آن افزوده می‌شود؛ پارسال این میزان 30درصد بود که امسال 32درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز را شامل می‌شود.
حسینی درخصوص پرداخت سود به‌حساب صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی گفت: به استناد اساسنامه صندوق، سود حاصل از سپرده‌های این منابع در بانک مرکزی باید در پایان هر سال به میزان میانگین سود سپرده محاسبه و به صندوق پرداخت شود.
او افزود: منابع صندوق نزد بانک مرکزی به‌صورت ارزی است و سود متعارف باید ماهانه یا هر 3ماه یک‌بار به صندوق پرداخت شود.  حسینی درباره عملکرد بانک مرکزی در اختصاص ارز مناسب به صندوق گفت: در برنامه پنجم توسعه مدیریت منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی بود و میزان سهم صندوق را با ارزهای مختلف و در حساب‌های مختلف نگهداری می‌کرد.
او افزود: برای اینکه نرخ ثابتی از واحدهای ارز خارجی داشته باشیم تا در زمان تهیه صورت‌های مالی آن را به ریال تبدیل کنیم، تبدیل همه ارزهای خارجی به دلار سبب شد در صورت‌های مالی صندوق کاهش قابل توجهی در منابع رخ دهد. او تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه، استقلال حساب‌های صندوق توسعه نزد هیأت عامل، به صندوق بازگشت و اگر کسی می‌خواهد ارز اختصاص دهد، باید از ارزهایی باشد که میزان تغییرات آن نسبت به دلار یا یورو که به‌عنوان ارز مرجع درصورت‌های مالی می‌شناسیم، کم باشد و در واقع اختصاص ارزها مدیریت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید