• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26191
+
-

چالش مذاکره

جهان‌نما
چالش مذاکره


صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان درباره چگونگی رابطه با آمریکا، بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌های جهان داشته است. درحالی‌که سی‌ان‌ان به آمادگی بی‌قید و شرط روحانی برای ملاقات با ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته، بیشتر رسانه‌های معتبر دنیا صحبت‌های او را درباره بدعهدی و غیرقابل‌اعتمادبودن ترامپ و دولتش برجسته کرده‌اند.
سی‌ان‌ان که رویکردی کاملا متفاوت به صحبت‌های روحانی داشته، در گزارش خود نوشته است که او ترامپ را با پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط به چالش کشیده و از آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با ترامپ نوشته است. سی‌ان‌ان به نقل از روحانی نوشته است: «من هیچ پیش‌شرطی ندارم. اگر دولت آمریکا مایل است، می‌توانیم همین حالا شروع کنیم.» این گزارش در ادامه البته به نگرانی‌های روحانی درباره غیرقابل‌اعتمادبودن ترامپ پرداخته است.

برخلاف سی‌ان‌ان که از این زاویه به استقبال روحانی از ایده ملاقات به ترامپ پرداخته، دیگر رسانه‌های آمریکایی و دنیا به بی‌اعتمادی روحانی به ترامپ برای مذاکره و صحبت‌های او در همین زمینه پرداخته‌اند.

در این راستا، رویترز هم همچون واشنگتن‌پست از رد پیشنهاد ترامپ توسط روحانی گزارش داد. این رسانه در گزارشی با تیتر «روحانی درخواست ترامپ را برای مذاکره در آستانه تحریم‌های نو رد کرد»، با استناد به صحبت‌های روحانی از عدم‌تمایل او برای ملاقات با ترامپ، تا زمانی که دست از رفتارهایش برندارد، نوشته و این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان را در ابتدای گزارش نقل کرده است: «اگر با چاقو به کسی آسیب بزنید و بعد بگویید می‌خواهید مذاکره کنید، پاسخ این است که اول چاقو را بردار و در جیبت بگذار.»

این بخش از صحبت‌های روحانی درباره شرایط مذاکره با آمریکا مورد پسند رسانه‌ها قرار گرفته است و آنها با این تعبیر رئیس‌جمهور کشورمان، همچون یک نقل قول طلایی برخورد کردند. به جز رویترز، دیگر رسانه‌ها هم به استقبال این نقل قول رفته‌اند و تعدادی از آنها گزارش خود را از واکنش روحانی به پیشنهاد مذاکره با محوریت آن نوشته‌اند.

در این میان، رسانه چینی شینهوا به نقل از روحانی نوشته است که آمریکا از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پشیمان خواهد شد؛ «ترامپ خواهد آموخت که این تحریم‌ها در گذشته ایرانی‌ها را تسلیم نکرده است و در آینده هم هرگز تسلیم نخواهد کرد.»

الجزیره با تیتر «ایران نمی‌تواند وقتی که تحریم است با آمریکا مذاکره کند» گزارش خود را در این‌باره منتشر کرده و بی‌بی‌سی از محکومیت «جنگ روانی» آمریکا توسط روحانی گزارش داده است. بی‌بی‌سی نوشته است: رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی به آمریکا به‌خاطر بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی حمله کرد. برخی رسانه‌های دیگر ازجمله رسانه آمریکایی هیل هم با استناد به صحبت‌های روحانی، برداشتن تحریم‌ها را شرط مذاکره ایران با آمریکا عنوان کردند.


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: باید ببینیم چیزی از این موضوع (صحبت روحانی درباره آمادگی مذاکره با ترامپ) بیرون می‌آید یا فقط پروپاگانداست... اگر ایرانی‌ها واقعا آماده پاپیش گذاشتن و صحبت درباره رفتارهای مخرب خود در منطقه و سراسر دنیا هستند، فکر کنم رئیس‌جمهور (ترامپ) را هم آماده این کار خواهند دید.»



خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اروپا: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که در میان آنها منع استفاده از ارز آمریکا قرار دارد، یکی از نخستین تصمیم‌هایی است که علیه این کشور گرفته شده است. واکنش روحانی، همانطور که انتظار می‌رفت، سخت بود.»



علی واعظ، تحلیلگر مسائل ایران: بسیار حائز اهمیت است که در نخستین روزی که آمریکا تحریم‌هایش را باز می‌گرداند، ارزش ریال زیاد می‌شود.- واکنشی به (تصمیم) دولت روحانی برای باز گذاشتن دست بازارها برای تعیین نرخ ارز.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید