• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26183
+
-

دوئل محیط‌بان وظیفه‌شناس و شکارچی غیرمجاز

داخلی
دوئل محیط‌بان وظیفه‌شناس و شکارچی غیرمجاز


یک روز پس از شهادت محیط‌بان کرمانی در درگیری با شکارچیان غیرمجاز، یکی از عوامل شهادت این محیط‌بان دستگیر شده و مأموران تلاش‌های گسترده‌ای را برای دستگیری عامل اصلی این جنایت آغاز کرده‌اند.

به گزارش همشهری، ظهر روز دوشنبه به اداره محیط‌زیست راور کرمان خبر رسید چند شکارچی غیرمجاز با ورود به منطقه‌ای حفاظت‌شده قصد شکار دارند. هرچند محل دقیق حضور این افراد مشخص نبود اما شواهد حاکی از آن بود که آنها در منطقه خورند راور که در ارتفاعات قرار دارد حضور دارند. در این شرایط 4نفر از محیط‌بانان در قالب 2گروه راهی منطقه شدند. آنجا منطقه‌ای سخت‌گذر بود و محیط‌بانان باید مسافت زیادی را پیاده‌روی می‌کردند. آنها که به‌طور تقریبی محل حضور شکارچیان غیرمجاز را می‌دانستند، قصد داشتند از 2 سو آنها را محاصره کنند. اطلاعات به‌دست آمده حاکی از آن بود که شکارچیان غیرمجاز مسلح به سلاح جنگی هستند و رویارویی با آنها می‌توانست به یک درگیری تمام‌عیار منجر شود.


در برابر شکارچیان
چند ساعت بعد محیط‌بانان در ارتفاعات با 3شکارچی روبه‌رو شدند. اتهام آنها شکار غیرمجاز و حمل سلاح جنگی بود و درصورت بازداشت شدن مجازات سنگینی در انتظارشان بود. وقتی محیط‌بانان به آنها دستور ایست دادند 3شکارچی توقف کردند اما حاضر نبودند خود را تسلیم کنند. یکی از آنها به روی محیط‌بانان اسلحه کشید و شروع به تهدید کرد. او می‌گفت حاضر نیست خودش را تسلیم کند و محیط‌بانان باید هرچه زودتر آنجا را ترک کنند. یکی از محیط‌بانان به نام علی خواجویی این شکارچی عصبانی را به آرامش دعوت کرد اما او ناگهان از فاصله‌ای حدود 5 متر به سوی وی شلیک کرد. او همچنین شروع به تهدید شکارچی دیگر کرد که اگر از محل دور نشود او را نیز هدف قرار می‌دهد. در این شرایط بود که محیط‌بان جوان توانست خودش را از دست افراد مسلح نجات دهد. تلفن همراه و بی‌سیم این محیط‌بان در آن منطقه کار نمی‌کرد و او بعد از 2ساعت پیاده‌روی به محلی رسید که تلفن همراهش آنتن‌ می‌داد. او آنچه را که اتفاق افتاده بود به همکارانش در محیط‌زیست راور گزارش کرد و دقایقی بعد چندین گروه از محیط‌بانان راهی محل حادثه شدند.


در تعقیب قاتل
درگیری مسلحانه در ارتفاعاتی سخت‌گذر اتفاق افتاده بود و زمانی که محیط‌بانان خود را به همکارشان رساندند چند ساعت از این حادثه می‌گذشت. علی خواجویی دچار خونریزی شدیدی شده بود و شواهد اولیه نشان می‌داد که به شهادت رسیده است. با وجود این، پس از انتقال وی به مرکز درمانی، شهادت وی تأیید شد. از همان زمان بود که تحقیقات برای شناسایی 3عامل شهادت این محیط‌بان آغاز شد. با وجود اینکه شکارچیان غیرمجاز هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بودند و هویت آنها معلوم نبود اما چند ساعت بعد مأموران انتظامی به اطلاعاتی درباره 2نفر از آنها دست یافتند. همین اطلاعات کافی بود تا یک روز بعد از این درگیری خونین 2نفر از آنها دستگیر شوند. متهمان در اعترافات خود به حضور در محل حادثه و شکار غیرمجاز اعتراف کردند اما مدعی شدند عامل شهادت محیط‌بان جوان همدست فراری‌شان است.


جای خالی شهید خواجویی
یکی از محیط‌بانان راور که از دوستان شهید خواجویی بود درباره این حادثه به همشهری گفت: شهادت علی برای همه ما سخت و سنگین بود. او 35سال داشت و پدر 3فرزند بود. آخرین فرزندش یک سال‌ونیم قبل به دنیا آمده بود و در خانه چشم‌انتظار پدرش بود اما شکارچیان غیرمجاز 3فرزند او را یتیم کردند. آنطور که شواهد نشان می‌دهد شکارچیان از فاصله نزدیک و درحالی‌که او آمادگی دفاع از خودش را نداشت به علی تیراندازی کرده‌اند. وی ادامه داد: گفته شده که محیط‌بانان جلیقه‌های ضدگلوله دارند؛ این موضوع صحت دارد اما تعداد جلیقه‌ها به اندازه‌ای نیست که همه‌مان بتوانیم از آنها استفاده کنیم. در این درگیری هم علی جلیقه نداشت. از سوی دیگر منطقه‌ای که این حادثه در آنجا اتفاق افتاد، جایی دورافتاده است که تلفن همراه و بی‌سیم کار نمی‌کند، درصورتی که اگر همکارم که همراه علی بود تلفن ماهواره‌ای داشت می‌توانست این حادثه را زودتر گزارش کند و آن موقع شاید علی زنده می‌ماند و قاتلش هم زودتر دستگیر می‌شد.

براساس این گزارش، گروه‌های ویژه‌ای از پلیس به‌دنبال دستگیری عامل اصلی این جنایت هستند و قرار است مراسم خاکسپاری شهید خواجویی صبح امروز (چهارشنبه) ‌در شهرستان زادگاهش راور انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید