• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2618
+
-

نقشه محرمانه آمریکا و اسرائیل علیه برجام

2هفته مانده تا زمان تعیین تکلیف ترامپ با برجام، رسانه‌های اسرائیلی از توافق محرمانه رژیم صهیونیستی با آمریکا برای اقدام مشترک علیه ایران خبر داده‌اند.

همزمان وزیر خارجه آمریکا گفته است که دیگر برجام محور سیاست آمریکا در قبال ایران نیست. اقدامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه قابل پیش‌بینی نبوده است اما اعلام انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس که از وعده‌های انتخاباتی او بود این نگرانی را در بین حامیان توافق هسته‌ای ایجاد کرده که ترامپ به وعده انتخاباتی دیگر خود یعنی از بین بردن برجام عمل کند.

نشریه آمریکایی هیل در گزارشی به قلم جولیا منچستر نوشت: براساس گزارش کانال 10 تلویزیون رژیم اسرائیل، مقامات آمریکایی و اسرائیلی در ارتباط با چگونگی مقابله با ایران توانستند به‌صورت غیرعلنی به یک توافقنامه همکاری دست یابند. هدف از دستیابی به این توافق که گفته می‌شود در روز دوازدهم‌ماه دسامبر در کاخ سفید امضا شده مقابله با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران عنوان شده است. گفته می‌شود اسرائیل و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تیم‌های مشترکی را برای مقابله با ایران در منطقه ایجاد کنند.

براساس گزارش کانال10 اسرائیل، «اچ‌آر مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا و «میر بن شابات» همتای اسرائیلی او هدایت این مذاکرات را برعهده داشتند. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل این‌ماه، نمایشی تبلیغاتی به راه انداخت و با نشان دادن بقایای موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌ها به ریاض، این موشک‌ها را به ایران نسبت داد. رئیس‌جمهور آمریکا 3 ‌ماه قبل زمانی که قرار بود وضعیت اجرای برجام را اعلام کند اتهاماتی موشکی به ایران وارد کرد.

در همین رابطه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا 2 روز قبل در یادداشتی در نیویورک تایمز به ایران اشاره کرد و نوشت: دیگر توافق هسته‌ای معیوب ایران، نقطه محوری و مرکزی سیاست ما در قبال ایران نیست. ما اکنون در حال مقابله با تمامیت و کلیت تهدیدهای ایران هستیم. برای تنبیه ایران به‌خاطر نقض‌های تعهد این کشور در موضوعات موشک بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای آن در منطقه تلاش می‌کنیم. ۲۲ تا ۲۷ دی موعد تمدید معافیت‌ تحریمی ایران فرامی‌رسد و ترامپ باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید