• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26146
+
-

گردباد آفریقایی

گردباد آفریقایی

برای ساختن استقلال ایده‌آل وینفرد شفر، هنوز «دیر» نشده است. آبی‌ها باقدرت در بازار نقل و انتقالات مشغول خرید مهره‌های تازه هستند تا ترکیب تیم‌شان را برای حضور در هفته‌های باقیمانده از لیگ برتر هجدهم و البته مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تکمیل کنند. «الحاجی گرو» جدید‌ترین گزینه مدنظر باشگاه استقلال به‌شمار می‌رود. او چند ماه قبل گزینه جدی وینفرد شفر برای پیوستن به این تیم بود اما امضای قرارداد با الحاجی، بعد از جدی‌شدن خرید مامه‌تیام به تعویق افتاد. تیام به استقلال پیوست و دورانی کوتاه اما درخشان را در این تیم پشت سرگذاشت. این بازیکن اما دیگر بخشی از ترکیب استقلال نیست و باشگاه برای پر کردن جای خالی او، به سراغ الحاجی گرو رفته است. گرو در 24 سالگی می‌تواند دورنمای جذابی برای استقلال داشته باشد اما مقایسه قدرت گلزنی او با تیام به نتایج خوشایندی برای استقلالی‌ها ختم نمی‌شود. اگر مرد سنگالی سابق آبی‌ها سابقه عضویت در تیم‌هایی مثل اینتر و یوونتوس را داشت، مرد نیجریه‌ای تازه‌وارد باشگاه تنها در لیگ‌های دانمارک و سوئد توپ زده است. تفاوت بزرگی که نشان می‌دهد سطح انتظارات از این مهاجم، نباید به اندازه تیام بالا باشد.

الحاجی گرو سال 2013 حضور در فوتبال اروپا را در تیم دسته دومی اوسترز سوئد آغاز کرد. او دو سال بعد به تیم ویبورگ در سطح اول فوتبال دانمارک ملحق شد اما در این باشگاه فرصت چندانی برای بازی به‌دست نیاورد. اوسترشوندز سوئد، آخرین باشگاه الحاجی گرو قبل از توافق با استقلال تهران بوده است. او فصل گذشته زمان نسبتا خوبی برای بازی در ترکیب اصلی تیمش در اختیار داشت و بیشتر از 1600 دقیقه برای اوسترشوندز به‌میدان رفت اما به‌ثمر رساندن تنها 3 گل، آمار فاجعه‌باری به‌نظر می‌رسید. اینکه باشگاه سوئدی به‌همین سادگی با جدایی او کنار می‌آید و مانعی بر سر انتقالش به استقلال نمی‌تراشد، به وضوح نشان می‌دهد که گرو بازیکن مهمی برای این تیم نبوده است. او 24 ساله است و هنوز برای پیشرفت، فرصت دارد اما بدون تردید در شرایط فعلی، به اندازه تیام گلزن و خطرناک نخواهد بود.

در کنار گرو، آبی‌ها ساموئل اتوئو را نیز برای خط حمله مدنظر دارند. باشگاه استقلال مذاکره با مهاجم مشهور کامرونی را تکذیب می‌کند اما رسانه‌ها روی نزدیک‌شدن ساموئل به استقلال، اصرار دارند. اتوئو یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های دنیای فوتبال به‌شمار می‌رود اما نزدیک به یک‌دهه، از پایان دوران اوج این فوتبالیست می‌گذرد. او بعد از دو سال متوسط در لباس اینترمیلان، با پیشنهاد وسوسه‌کننده باشگاه آنژی به روسیه رفت. مشکلات مالی آنژی موجب شد این باشگاه بعد از مدتی قید پرداخت دستمزد این بازیکن را بزند و او را به مالک روس چلسی بسپارد. اتوئو در چلسی چندان موفق نبود و در اورتون و سمپدوریا نیز ناامیدکننده ظاهر شد. او از سال 2015 به تیم آنتالیا اسپور در فوتبال ترکیه پیوست اما برخلاف انتظار، هیچ انقلابی را در این باشگاه ترتیب نداد. آنتالیا با اتوئو حتی به‌جمع 4 تیم برتر جدول سوپرلیگ ترکیه نیز نرسید و خود این بازیکن در فوتبال ترکیه، در سایه بازیکنان گلزنی مثل ماریو گومز قرار گرفت. او نیم‌فصل دوم فصل گذشته را در قونیه اسپور سپری کرد و نشان داد که دیگر شباهتی به اتوئوی بارسلونا ندارد. حالا دیگر باشگاه‌های ترک به‌دنبال جذب سامی نیستند و او به بازی کردن در فوتبال ایران فکر می‌کند.

خرید «بی‎وقفه» بازیکن جدید، تنها راه پر کردن جای خالی تیام نیست. هیچ‌کدام از دو گزینه مطرح‌شده جدید برای خط آتش تیم شفر، به اندازه تیام زهردار به‌نظر نمی‌رسند اما از بین این دو مهاجم، الحاجی گرو گزینه ایده‌آل‌تری برای استقلال خواهد بود. او به کمک شرایط سنی و انگیزه‌اش برای تبدیل شدن به بازیکنی بهتر، می‌تواند زیر نظر شفر پیشرفت کند و به‌تدریج، قلب استقلالی‌ها را به تسخیر دربیاورد. کار گرو در پایتخت، به‌مراتب دشوارتر از چیزی است که خودش تصور می‌کند. او به هر حال با تیام مقایسه خواهد شد و همین موضوع، فشار را روی شانه‌های این بازیکن افزایش خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید