• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26105
+
-

گلایه‌های علیزاده از وضعیت بلاتکلیف موسیقی بانوان

روا نیست زنان فقط برای یک عده بخوانند

دریچه
روا نیست زنان فقط برای یک عده بخوانند

روز گذشته و همزمان با برگزاری نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین علیزاده - نماینده بخش موسیقی دستگاهی این جشنواره - حرف‌هایی خواندنی درباره موسیقی بانوان بیان کرد.

 به گزارش ایسنا، وی گفت: زمانی که پایتان را از تهران بیرون می‌گذارید متوجه می‌شوید که اجحاف در حق خانم‌ها بیشتر است. با وجود این بانوان در تمام بخش‌ها و سازها حضور خوبی دارند که نمی‌توانید بگویید کدام نوازندگان خوب‌تر هستند. این موضوع در بخش موسیقی اقوام مشکل‌تر می‌شود زیرا محدودیت‌ها برای بانوان در استان‌ها شدیدتر است. به همین دلیل طبیعی است که زنان در برخی  سازها نوپاتر باشند و این موضوع به جنسیت مربوط نمی‌شود.

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: هم‌اکنون تعداد خواننده‌های زن که با کیفیت خوبی موسیقی را اجرا می‌کنند بیشتر از آقایان است اما چون امکانات و اختیارات بیشتری به مردان تعلق می‌گیرد، تعداد بانوانی که روی صحنه می‌بینیم انگشت‌شمار است. اگر شما به‌جای خواننده‌های زن باشید با چه انگیزه‌ای برای حضور در جشنواره اقدام می‌کنید؟ حتی اگر صدای خانم‌ها در آلبوم‌های‌ ما کمی بالاتر باشد مجوز نمی‌دهند. به عقیده من باید این سؤال از مراجع پرسیده شود. زیرا اگر زنان در بخش آوازی این جشنواره شرکت نمی‌کنند شاید به‌دلیل نداشتن احساس امنیت است.

وی یادآور شد: چنین قاعده‌ای که زنان را از مردان تفکیک کنیم در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. به عقیده من موسیقی جزو مقدسات است و اینکه یک زن فقط برای عده‌ای بخواند روا نیست، درحالی‌که ما می‌بینیم زنان در فعالیت‌های اجتماعی ایران نقش پررنگی دارند و این امر به‌دلیل تلاش خودشان بوده است. بسیاری از خواننده‌های زن هیچ‌وقت تمایل نداشته‌اند که در کنسرت ویژه بانوان شرکت کنند و من این حرکت را ستایش می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید