• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26053
+
-

معمای 2/6 میلیاردی در اسناد بدهی‌های استقلال

انتشار لیست بدهی‌های باشگاه استقلال در شماره روز گذشته همشهری ورزشی، بازتاب فراوانی در رسانه‌ها و طلبکاران این باشگاه داشت. برخی افرادی که نام‌شان در این لیست آمده بود، روز گذشته واکنش‌هایی به این داستان داشتند که در این مطلب مروری بر آنها خواهیم داشت. 
  قلعه‌نویی؛ طلب 810 میلیونی و بخشش 560 میلیونی
امیر قلعه‌نویی یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی است که مدعی شده مبلغ بدهی‌اش بیشتر از مبلغی است که باشگاه استقلال آن را عنوان کرده است. براساس لیستی که در اختیار همشهری قرار گرفته، قلعه‌نویی مبلغی در حدود 230‌میلیون از استقلال طلب دارد اما خود او چیز دیگری می‌گوید. ناصر ارضی، وکیل امیر قلعه‌نویی در این خصوص بیشتر توضیح داده است: «ما چند روز پیش در کمیته تعیین وضعیت خدمت آقای مباشری و فتحی بودیم. ما در تاریخ نهم جلسه‌ای را با دوستان برگزار کردیم. با توجه به اسناد و مدارکی که در اختیار داشتیم، خودشان بدهی یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومانی را قبول کردند و برای حل و فصل ماجرا از ما یک‌هفته وقت خواستند. خوشبختانه درهمان یک‌هفته با ما تماس گرفتند و ما در جلسه‌ای حضوری با دوستان شرکت کردیم. درهمان جلسه خانم خلیلی، ذی‌حساب باشگاه هم حاضر شدند و لیست دریافتی‌های آقای قلعه‌نویی در فصل‌های 91، 92، 93 و 94 را در اختیار مدیریت قرار دادند، لیستی که نشان می‌دهد موکل من باید 810‌میلیون دریافتی خالص از باشگاه داشته باشد و جزو مطالب ایشان بوده است. در این میان باشگاه 3‌جریمه برای آقای قلعه‌نویی درنظر گرفته بود. یک‌جریمه در سال 93-92 به مبلغ 260‌میلیون تومان که غیرقانونی بود و هیچ بندی در قرارداد برای این جریمه وجود نداشت. یک‌جریمه 100‌میلیونی هم به سال 94 مربوط می‌شد. این جریمه‌ها برگشت داده شد و داستان متمم 560‌میلیونی هم به میان آمد، همان نکته‌ای که آن را مطالبه کرده بودیم. این متمم مربوط به سال 94 می‌شد که آقای افشارزاده آن را برای آقای تاج نوشته بود. تاج آن زمان ریاست سازمان لیگ را برعهده داشته و باشگاه استقلال از او خواسته بود تا مبلغ 560‌میلیون را از اعتبارات باشگاه در سازمان لیگ، به آقای قلعه‌نویی پرداخت کنند. در جلسه اخیر به ما گفته شد که باشگاه در این زمینه تخلف داشته و شما این متمم را بی‌خیال شوید. ما هم از آقای قلعه‌نویی اجازه گرفتیم و پس از تماس ایشان با آقای مباشری، قید این مبلغ را زدیم. البته من در جلسه اول چیزی را امضا نکردم اما چون آقای قلعه‌نویی همیشه خودش را جزئی از خانواده استقلال می‌داند، تصمیم گرفت این مبلغ را نادیده بگیرد. البته ما پاداش 120‌میلیونی قهرمانی سال 91 و 50‌میلیونی رسیدن به جمع 4‌تیم برتر آسیا را در محاسبات‌مان نیاورده بودیم و مبلغ 810‌میلیون را خود باشگاه به ما اعلام کرد. حتی صبحانه‌ای که مهمان آقای قلعه‌نویی در هتل هم خورده بود، در فهرست هزینه‌های باشگاه دیده می‌شد. درنهایت بین ما و باشگاه استقلال تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و باشگاه متعهد شد 810‌میلیون تومان طی 4 فقره چک تا پایان امسال و از برج 7 تا 11 به آقای قلعه‌نویی پرداخت کند. این تفاهمنامه حتی به کمیته تعیین وضعیت هم برده و گفته شده ما براین اساس با آقای قلعه‌نویی توافق کردیم. براساس مدارکی که ما در اختیار داریم، امیر قلعه‌نویی مبلغی در حدود 700‌میلیون تومان، بخشیده چون پای آبروی باشگاه در میان بوده است. تعجب می‌کنم خانم خلیلی چطور این مبلغ را تایید نکرده چراکه خود ایشان لیست را تایپ کرد و من روز اول حاضر به امضای آن نشدم. به‌هر حال قلعه‌نویی با جریمه‌های عجیبی روبه‌رو شده بود. باشگاه به‌خاطر قهرمان نشدن 260‌میلیون و به‌خاطر پنجم شدن 200‌میلیون قلعه‌نویی را جریمه کرده بود، جریمه‌هایی که غیرقانونی بود و برای آنها هیچ بندی در قرارداد وجود نداشت.»
  فتح‌الله‌زاده:طلب من یک‌ میلیارد و چهارصد میلیون است نه 50 میلیون
علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال پس از انتشار لیست بدهی‌های این باشگاه در همشهری، رقم طلب خود را بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان اعلام کرد. درمقابل نام او عدد تقریبی 55 میلیون تومان ذکر شده که به‌نظر می‌رسد ارزی است. فتح‌الله‌زاده در این‌باره گفت:«رقم بدهی باشگاه به من خیلی بیشتر از چیزی که در لیست نوشته شده است. البته از این موضوع ناراحت نیستم. قبلا هم این موضوع پیش‌آمده و باشگاه در برهه‌های مختلف طلب من را نادیده گرفته است. تنها راهی که برای گرفتن طلبم از باشگاه دارم، شکایت است. اما هیچ‌وقت از باشگاه استقلال شکایت نمی‌کنم که طلبم را بگیرم. یادم می‌آید که ایروانی یک چک به مبلغ 4 میلیون تومان برای 4 سال به من داده بود که هیچ‌وقت آن‌را دریافت نکردم، چراکه همیشه گفته‌ام برای کار در استقلال حقوق نمی‌خواهم. این چک را روزی به موزه باشگاه استقلال هدیه می‌کنم.»
  طلب‌ها به‌نام فتح‌الله‌زاده
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال درباره اینکه چطور این مبالغ را به باشگاه داده است، گفت:«معمولا در برهه‌های زمانی مختلف اگر باشگاه با مشکل مالی روبه‌رو بود، از جیب خودم پول تزریق می‌کردم تا بعدا آن‌را پس بگیرم. این پول‌ها از طریق شرکت خودم به باشگاه داده می‌شد. آن زمان مجله روزهای زندگی را داشتم که از آن طریق پول‌ها به باشگاه واریز می‌شد اما درتمام اسناد این مبالغ به‌نام خودم ثبت شده ‌است.»
  واریزهای مستند
فتح‌الله‌زاده درباره اسناد مطالبات خود گفت:«‌تمامی واریزهایی که به باشگاه داشتم مستند و دارای مصوبه هیات‌مدیره است. تمامی اقداماتی که آن زمان انجام می‌دادم با مصوبه هیات مدیره بود. یک‌بار وقتی شکایتی از من در دیوان محاسبات شد، همین موضوع مطرح بود. آنها اعلام کردند که برای پول‌هایی که پرداخت کردی مصوبه ارائه کن. وقتی مصوبه ارائه کردم، گفتند پس چرا وقتی از باشگاه مصوبه خواستیم گفتند که مصوبه‌ای وجود ندارد؟ با مدیرعامل وقت تماس گرفتم و گفتم این بی‌انصافی است که شما درمقابل درخواستی رسمی، اعلام می‌کنید که مصوبه‌ای وجود ندارد. تمامی این اسناد در باشگاه موجود است که نشان می‌دهد من چقدر از باشگاه طلب دارم.»
  طلب ارزی
درلیست اعلامی باشگاه استقلال، طلب فتح‌الله‌زاده مربوط به مبالغ ارزی است. فتح‌الله‌زاده در این زمینه گفت:«نمی‌دانم این رقمی که اعلام کرده‌اند مربوط به کدام طلب من می‌شود اما بخشی از طلب‌های من مربوط به ارزی است. آن زمان نزدیک به 300 هزار دلار به باشگاه پول دادم که این مبلغ کم‌کم به باشگاه تزریق شده ‌است. بخش دیگر مربوط به پرداخت طلب‌های بازیکنان می‌شود و همچنین بخش دیگری هم برای برپایی اردوها بوده ‌است. این مبالغ در فاصله زمانی 1389تا 1393 به باشگاه داده شده ‌است.»
  توضیح مدیر اجرایی سابق باشگاه استقلال
محسن خدایی، مدیر اجرایی سابق باشگاه استقلال که نامش در فهرست بلندبالای طلبکاران باشگاه آمده، در واکنش به گزارش همشهری درباره بدهی‌های باشگاه گفت:«در گزارش شما دو اشتباه وجود دارد. من از سال 93 کنار آقای افشارزاده، مدیر اجرایی باشگاه بوده‌ام نه سال 95. نکته بعدی هم اینکه به‌ هیچ‌وجه برای خرید بازیکن از طرف من کمکی به باشگاه نشد. ماجرای خرید بازیکن در باشگاه‌ها معمولا حواشی دارد که من هیچ‌وقت به آن ورود نکرده‌ام. همه کمک‌های من به باشگاه در قالب قرض و کمک و برای هزینه‌های جاری انجام شده است و هرگز برای خرید بازیکنی پولی به باشگاه تزریق نکردم.»
  طلبکار شماره 105؟
محمد نوری‌فر، روزنامه‌نگار و مدیررسانه‌ای سابق باشگاه هم در کانالش در واکنش به گزارش همشهری درباره طلبکار شماره 105 جدول بدهی‌های استقلال نوشته:«امیرعباس رفیعا،تصویربردارباشگاه استقلال است. همه ویدئوهایی که شما تحت عنوان «دوربین باشگاه استقلال» مشاهده می‌کنید کاری از امیرعباس است. او ازسال ۱۳۸۷ درکنارتیم استقلال حضور داشته و مشغول به فعالیت است. بارها شاهد بودم که در دوران مدیران گذشته، همیشه در پرداخت حق‌الزحمه افرادی که مشهور یا اهل هیاهو نیستند، تاخیر وتعلل صورت گرفته. طلب نیروی کارآمدی مثل رفیعا در روابط عمومی باشگاه استقلال، فقط مربوط به یک فصل نیست و این نتیجه سال‌ها فعالیت او در این مجموعه بوده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید