• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26011
+
-

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اهداف خود می‌رسند؟

آمریکا براساس توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال 2015توافق کرد تا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. با این حال دولت ترامپ اعمال مجدد آنها را شروع کرده است. مقامات دولت ترامپ و تندروهای ضد‌ایران در واشنگتن معتقدند تحریم‌ها باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، اما تحلیلگران اینقدر مطمئن نیستند و حکومت ایران هم با وجود مشکلاتی که با آنها مواجه است خود را متزلزل نشان نداده است. کارشناسان معتقدند تحریم‌هایی که بازگردانده می‌شوند از تحریم‌هایی که قبلا علیه ایران اعمال شده بود کشنده‌تر نیستند و درحالی‌که شرکای اروپایی با بی‌میلی به فشارهای آمریکا واکنش نشان می‌دهند، واردکنندگان کلیدی انرژی از ایران، ازجمله هند و چین، احتمالا به آسانی با تحریم‌ها کنار نخواهند آمد.

چین اعلام کرده است که به واردات نفت خود از ایران، حتی بعد از اقدام آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران به صفر در ‌ماه نوامبر ادامه خواهد داد. پکن همچنین در پی آن است که از طریق طرح زیرساختی جاه‌طلبانه خود که با نام «یک کمربند یک جاده» شناخته می‌شود و همینطور سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران، همکاری‌هایش را با تهران گسترش دهد. مناقشه تجاری‌ای که دولت ترامپ با چین به راه انداخته است شرایط را بدتر هم می‌کند. جارت بلان یکی از مقامات وزارت امورخارجه آمریکا در دولت باراک اوباما که روی توافق هسته‌ای ایران کار کرده است معتقد است: «اعمال تحریم‌های کشنده علیه ایران بدون همکاری با چین بسیار سخت خواهد بود. آمریکا قطعا می‌تواند به اقتصاد ایران ضربه وارد کند اما ایران نسبت به سال‌های قبل از توافق هسته‌ای انعطاف بیشتری دارد.»

در دوران تحریم پیشین، قیمت‌ها بالا رفت، تأمین داروهای حیاتی با مشکل مواجه شد و طبقه‌های متوسط و کارگری جامعه ایران آسیب زیادی دیدند.

کاری که ترامپ (با بازگرداندن تحریم‌ها) انجام می‌دهد، تنها سخت‌تر کردن این فشارهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید