
سبقت موتورسیکلت از قانون

بیایید آماری که مجله علمی پزشکی قانونی آن را منتشر کرده با هم مرور کنیم. در مقالهای در این مجله عنوان شده که در دهه 90یعنی فاصله بین سالهای 1390تا 1400، 42هزار و 685 موتورسوار در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادهاند که 95.6درصد آنها یعنی 40هزار و 800نفر مرد بودهاند.
در بخش دیگری از مقاله آمده است که موتورسواران 34درصد بیشتر از سرنشینان دیگر در معرض مرگومیر بر اثر تصادف هستند.
این آمار را بگذاریم در کنار تعداد موتورسیکلتسواران بهخصوص در شهرهای بزرگ که به چند علت افزایش یافته و هر روز نیز رو به رشد است. اول ترافیک شدید شهرهای بزرگ که باعث شده بسیاری به موتورسیکلت روی آورند. دوم گران بودن ماشین و سوم تبلیغات گسترده فروش موتورسیکلت قسطی توسط کمپانیهای بزرگ. با آن آمار مرگومیر بالا در دهه90 و افزایش حضور موتورسواران از ابتدای دهه1400، چرا قوانین راهنمایی و رانندگی برای تردد ایمن موتوسواران، جدی و منظم نیست؟ چرا نظارتی مستمر و جدی بر موتورسواران بدون کلاه کاسکت، عبورشان از تونلهای شهری و چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و... آنها نمیشود؟ آیا بهتر نیست نهادهای قانونگذار و مجری فکری به حال رشد قارچگونه موتورسیکلت کنند یا موتورسواری دولا دولا تا افزایش دوبرابری مرگومیر آنها ادامه یابد؟