• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25966
+
-

رئیس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی از مردم تشکر کرد و به خاطر وقفه در گفت‌وگوهایش عذرخواهی کرد

سپاسگزار مردم هستم

دولت
سپاسگزار مردم هستم

رئیس‌جمهور شب گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی که محور آن پاسخ به رفتارهای دوگانه دولت آمریکا از یک سو و تقدیر از صبر و تحمل مردم از سوی دیگر بود به تشریح وضعیت داخلی کشور پرداخت و گفت: حتما ما از وضع مردم مطلعیم و مردم ما امسال با فشار شدیدی مواجه بودند یعنی از یک طرف به‌خاطر خشکسالی مشکل آب داشتیم در کنار آن مشکل برق پیدا کردیم چون سدهای برقابی ما همه دچار مشکل شد در کنار آن مشکلات محیط‌زیست و مشکلات ارزی به‌وجود آمد در بازار و زندگی مردم تأثیر گذاشت. او از مردم به‌خاطر تحمل مشکلات سپاسگزاری کرد و در عین حال از وقفه‌ای که در گفت‌وگوی خودش با مردم افتاده بود عذرخواهی کرد و گفت که تلاش می‌کند این وقفه را جبران کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور در همان روزی که قرار بود آمریکا بخشی از تحریم‎ها علیه ایران را به اجرا بگذارد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی کنایه‌ای به درخواست ملاقات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا زد و گفت: کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مسئله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد. در همان ساعاتی که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم از ریای آمریکا برای مذاکره سخن می‌گفت کاخ سفید در بیانیه‌ای بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران را اعلام کرد و نوشت: مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف گرفته از روز پنجم نوامبر (14آبان) اجرایی خواهد شد. ترامپ در بیانیه خود گفته است تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد. روحانی همزمان در گفت‌وگوی خود گفت: کسی که چنین می‌گوید و دم از مذاکره می‌زند، نباید علیه بزرگسالان و کودکان ایرانی دست به اعمال تحریم بزند. کسی که ملت ایران را تحت فشار می‌گذارد و سایر شرکت‌ها را نیز تشویق می‌کند که با ایران تعامل نداشته باشند کاری کرده که نشان می‌دهد ادعای مذاکره با اعمالش با یکدیگر سازگاری ندارد.

روحانی با تشریح وضعیت امروز ایران نسبت به سال‌های گذشته گفت درست در روزی که دولت آمریکا اعلام می‌کند تحریم‌ها را علیه ایران اجرا خواهد کرد، اروپا بیانیه می‌دهد و در کنار ایران می‌ایستد و این اتفاق مبارکی است. او گفت کشورهای اروپایی از نظر سیاسی، به‌نظر من سنگ تمام گذاشتند. یعنی موضعگیری کردند، حرف زدند، مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقابل‌قبول دانستند و نه‌تنها آنها بلکه بقیه جهان هم به همین صورت است، اما در مقام عمل و اینکه آنها برنامه‌ریزی بکنند که چگونه می‌خواهند این را جبران کنند یک قدم‌هایی را برداشتند و در این زمینه در سفر به اروپا با اروپایی‌ها و با چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قولشان بر این است که ما به تحریم‌ها اعتنا نخواهیم کرد.
رئیس‌جمهور گفت ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. در این راستا بناست جلسه‌ای در اواخر‌ماه اوت بین ایران و 5کشور دیگر و مخصوصاً اتحادیه اروپا در اروپا و بعد در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا برگزار شود.

مشکلات ارزی با اعتراضاتی از یک شهر شروع شد
روحانی در ادامه سخنانش در خلال تشریح وضعیت داخلی کشور با طرح این پرسش که مشکل ارزی از چه زمانی آغاز شد؟ گفت: به جز مسائل و مشکلات مزمنی که در اقتصاد وجود دارد، دو عامل باعث ایجاد مشکلات ارزی در کشور شد که هر دوی این عوامل در دی‌ماه سال قبل آغاز شد؛ در پنجم دی‌ماه سال قبل اعتراضاتی از شهری در ایران آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر سرایت کرد. این اعتراضات شرایط خود را داشت؛ مردم می‌دانند در آن اعتراضات برخی معترض بودند و برخی به‌دنبال اغتشاشات و سوءاستفاده بودند. وی با بیان اینکه در فروردین‌ماه شاهد التهاب بزرگ و جهشی بودیم، گفت: ما از خرداد‌ماه به این نتیجه رسیدیم که روند بسته ارزی سابق دیگر کارایی ندارد، با شرایط جدیدی که به‌وجود آمده بود و سوءاستفاده‌هایی که از عرضه ارز به‌صورت قبلی انجام می‌شد دیدیم که نمی‌توان آن سازوکار را بیش از این ادامه داد و در نتیجه به فکر تهیه یک بسته جدید ارزی افتادیم که طبق این بسته جدید کاملا سیستم گذشته کنار گذاشته می‌شود.

روحانی دوشنبه شب با اعلام اینکه از فردا فعالیت صرافی‌ها آزاد می‌شود، اظهار کرد: قبلا اگر مردم ارز به بانک می‌بردند این موضوع قاچاق محسوب می‌شد اما الان دیگر اینگونه نیست و در بسته جدید ارزی، بانک مرکزی متعهد است که هر کدام از شهروندان که ارز را به بانک بیاورند بانک مرکزی تعهد دهد که با پذیرش آن ارز و ایجاد سپرده برای مشتری، آن ارز را با سود هر چند درصدی که مشخص شود در هر زمانی که صاحب حساب خواست به او بازپرداخت کند.
رئیس‌جمهور گفت: اگر همه با هم متحد بشویم، تحریم زودتر شکست می‌خورد و ما آمریکا را پشیمان می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر از من بپرسید تحریم چند‌ماه طول می‌کشد می‌گویم زمانش دست ماست یعنی اگر همه قوای ما، دولت، نیروهای مسلح و مردم کنار هم قرار بگیرند ما این تحریم‌ها را سریع‌تر خاتمه می‌دهیم ولی اگر از هم فاصله بگیریم باعث اختلاف شویم تحریم‌ها طولانی‌تر می‌شوند، پس زمان تحریم دست ماست مردم و دولت دست به‌دست هم می‌دهیم تا این زمان زودتر تمام شود.

نظامی تغییر می‌کند که بر مبنای آرای مردم نباشد
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ایجاد برخی ناآرامی‌ها گفت: نظامی تغییر می‌کند که بر مبنای انتخابات و آرای مردم نباشد. روحانی افزود: وقتی مردم از طریق صندوق آرا  مسئولان خود را انتخاب می‌کنند و تا زمانی که ما جمهوریت و اسلامیت را به خوبی حفظ کرده‌ایم این نظام همیشه ثابت است.

 وی گفت: ما قانون اساسی مترقی داریم اگر همه اصول آن را اجرا کنیم و من به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی این را بیشتر از گذشته دنبال می‌کنم و مردم ما بدانند که پای صندوق آرا  آزاد هستند که رأی خودشان را به صندوق بریزند هیچ وقت نظام ما صدمه نخواهد دید اما اگر خدایی نکرده ببینند در جامعه ما فساد وجود دارد و با آن برخورد نمی‌کنیم و با آن تعارف داریم یا اینکه در فساد خط قرمز داریم و یا اینکه قوا برای ما فرق می‌کند و یا در انتخابات می‌خواهیم فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم آن وقت می‌شود گفت که این نظام مستحکم‌تر است یا تضعیف شده.

وی افزود: اما اگر ما این دمکراسی را تعمیق ببخشیم و در همه زمینه‌ها خواست مردم حتی اگر روزی در مسئله‌ای اختلاف نظر داشتیم و برای ما مهم بود چرا پای صندوق آرا  نیاییم مگر اصل 59قانون اساسی به قول معروف کمرش بیل خورده است و چرا نباید از آن استفاده کنیم با همان مقرراتی که قانون اساسی می‌گوید؟ ممکن است دولت لایحه بدهد، مجلس رأی بدهد، رهبری فرمان دهد و همه این شرایط هست.
رئیس‌جمهور گفت: اگر مسئله‌ای هست چه سیاست خارجی، چه سیاست داخلی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل بسیار مهم اصل 59برای ما پیش‌بینی کرده است و این برای تثبیت نظام است و این اصل 59نظام را تثبیت می‌کند.

چرخش نکرده‌ام
روحانی افزود: در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییر نکرده است و همان نظری را دارم که در سال 92داشتم و بر سر قول‌های خود به مردم ایستاده‌ام. وی تأکید کرد: تردید ندارم اساس راحتی و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است و تندروی‌ها، افراط گری‌ها، جدا شدن از هم و روبه‌روی هم ایستادن به نفع ما نیست و به ضرر جامعه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم، افزود: همانگونه که چندی پیش در سخنرانی‌ام در برابر مسئولان اجرایی گفتم که در این شرایط دست همه را از هر جناح و تفکر می‌بوسم، باز هم خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم.

 از مشکلات مردم باخبرم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در فضای مجازی هم نظرهای مردم را دنبال می‌کند گفت که از مشکلات مردم باخبر است. روحانی ادامه داد: اما در عین حال مردم ما مردم بسیار نجیب و صبوری هستند، مردمی هستند که می‌خواهند واقعا مشکلات با دست خودشان حل شود. وی با اشاره به فشارهای روانی و تبلیغ که برای آوردن مردم به خیابان‌ها و اعتراض و اغتشاش می‌شود افزود: همه رسانه‌ها در فضای حقیقی و مجازی جمع می‌شوند می‌خواهند در یک روز مردم را به خیابان بیاورند و اغتشاش و اعتراض کنند، اما شما می‌بینید مردم ما نمی‌آیند یک تعداد معدود خیلی ناچیزی می‌آیند این نشان آن صبر، تحمل، بیداری، هوشیاری و توجه مردم است. روحانی تصریح کرد: به‌نظر من در این شرایط من نگرانی ندارم از لحاظ امنیت ملی من احساس نگرانی نمی‌کنم به‌عنوان کسی این را می‌گویم که امنیت ملی را می‌شناسم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید