• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25961
+
-

یک دهیار و 3 روستا

سمانه ملکی از تجربه مدیریت عمرانی در 3 روستا می‌گوید

روستا
یک دهیار و 3 روستا

حمید نصرتی قانعی | همدان- خبرنگار:

سمانه ملکی در 3 روستای شوشاب، قلعه‌باباخان (قِلاواخان) و سلطانیه (محمدی) بخش مرکزی ملایر به عنوان دهیار فعالیت می‌کند. وی عامل موفقیت خود را نظارت دائمی بر اتفاقات روستا و داشتن تعامل با روستاییان می‌داند. 


همکاری اهالی

دهیار روستا‌های شوشاب (شیشاو)، قلعه‌بابا‌خان و سلطانیه به همشهری می‌گوید: تفاوتی بین کار دهیار خانم و آقا وجود ندارد هر چند فعالیت در دهیاری کاری مردانه تلقی می‌شود، اما با پشتکار و تعامل بیشتر با اهالی روستا می‌توان امور را مدیریت کرد تا به عمران و آبادانی آن منجر شود. در این بین مردم، اعضای شورای اسلامی روستا‌ها و مسئولان دولتی و غیره هم بدون تمایز قائل شدن در کار یک دهیار خانم یا آقا در امور دهیاری به من کمک کرده‌اند.
سمانه ملکی می‌افزاید: قبل از آغاز فعالیتم در دهیاری از 10 سال قبل آشنایی مختصری با این کار به سبب فعالیت یکی از دوستان در دهیاری شوشاب داشتم. بعد از آغاز کار نگران بودم که امور محوله را اشتباه انجام دهم اما بعد که وارد کار و با سختی‌های آن آشنا شدم و تجربه ‌کاری به دست آوردم، اکنون با آرامش خاطر بیشتر این امور را پیگیری و اجرا می‌کنم. اهالی روستا‌هایی که دهیار آنها هستم و اعضای شورا برای به سرانجام رسیدن امور مرا یاری می‌دهند.


همراهی

وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی است، ادامه می‌دهد: در زندگی شخصی و دهیاری نهایت سعی خود را به کار گرفته‌ام که کارها روی هم تلنبار نشنود و هر بخش از امور محوله با نظم خاصی پیگیری شود و پیش برود. به دلیل همراهی همسرم، اهالی روستا و اعضای شورا تاکنون در این حوزه موفق بوده‌ام و با این روند هم باز امور روستا‌های محل ماموریتم را پیگیری خواهم کرد.

ملکی د‌ر پاسخ به ‌این سوال که مسئولان و اهالی چه کمکی برای پیشبرد امور روستا به شما کرده‌اند، توضیح می‌دهد: یک نمونه از همکاری مسئولان پیشگیری از قطع برق در روز‌های گذشته بود تا فردی که فوت شده بود و اقوامش در روستا نبودند، به روستا برسند و آن مرحوم بدون هیچ مشکلی به خاک سپرده شود. قطع برق طبق برنامه زمانبندی ممکن بود مشکلاتی را برای جسد و بهداشت عمومی روستا ایجاد کند که مسئولان برق منطقه با یک تلفن مساعدت کردند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین برای جا‌به‌جایی تیر‌های چراغ برق واقع شده در عرض معبر به همکاری اهالی نیاز بود تا طرح بهسازی روستا اجرا شود که آنها این کار را انجام دادند یا بازجانمایی تیر‌های مخابرات را باید اجرا می‌کردیم که خود اهالی چاله‌های لازم را برای نصب تیر‌ها کندند. دیگر اینکه اهالی با پرداخت سهم مشارکت (همیاری) خود در اجرای طرح همکاری کردند. خانه‌های مخروبه‌ روستا هم باید تخریب می‌شد که در این مورد اعضای شورای روستا با ریش‌سفیدی و صحبت با اهالی به من کمک کردند.


خدمت شبانه‌روزی

دهیار 3 روستای شهرستان ملایر می‌گوید: یک دهیار خانم افزون بر شغل خود باید به امور زندگی‌ شخصی‌اش هم رسیدگی کند. من دهیار پاره‌وقت این روستا‌ها هستم اما همیشه احوال روستاییان را جویا می‌شوم چراکه باید وقایع روستاها را به بخشداری گزارش بدهم تا اگر مشکلی وجود دارد، آن مشکل را با همکاری هم حل کنیم. روز‌های زوج در روستای قلعه‌بابا‌خان و روز‌های فرد هم در 2 روستا‌ی دیگر شوشاب و سلطانیه (محمدی) که همجوار هستند در خدمت اهالی هستم و از آغاز صبح تا پایان وقت اداری در روستا حضور دارم. البته این حضور در زمان‌هایی که پیمانکاران عمرانی در روستا مشغول کار‌ند حتی تا ساعت 4 تا 5 بعد‌از ظهر هم طول می‌کشد، یعنی حتی خارج از ساعت کاری هم به امور‌ این روستا‌ها رسیدگی می‌کنم. معتقدم دهیاری کار اداری صرف نیست و باید شبانه‌روزی خدمات را پیگیری کرد. هر روز‌ برای رفت و آمد به روستا‌ها حدود یک ساعت زمان باید اختصاص دهم.وی ادامه می‌دهد: کار یک دهیار با کار یک کارمند اداری تا حدود زیادی متفاوت است. کار دهیاری سخت است. یک دهیار باید به حدود 40 وظیفه در روستا رسیدگی کند که موضوعات اجتماعی و فرهنگی از آن جمله‌اند.


بهسازی روستا‌ها

دهیار 3 روستای شهرستان ملایر با بیان اینکه اهالی این روستا‌ها به کشاورزی، دامداری و باغداری اشتغال دارند، می‌گوید: تقاضای بیشتر اهالی و اعضای شورا بهسازی روستا‌هاست که در روستای قلعه‌بابا‌خان مرحله نخست بهسازی را اجرا کرده‌ایم. قنات‌های این روستا (3 قنات) لایروبی شدند و جدولگذاری هم در آن انجام شد. اجرای جدولگذاری در این روستا با حدود 200 میلیو‌ن تومان خود‌یاری و مشارکت اهالی صورت گرفت. اکنون معابر روستا آماده آسفالت‌ریزی شده است. این روستا بیشترین شهید را در بخش مرکزی دارد و 24 شهید تقدیم انقلاب کرده است که عکس و بیو‌گرافی آنها را در مسیر اصلی منتهی به روستا نصب کرده‌ایم. علاوه بر کشاورزی، دامداری و باغداری تاکستان‌های روستا هم یکی دیگر از منابع ارتزاق روستاییان است. حدود 5 سال است که در حصار قلعه‌بابا‌خان خدمت می‌کنم. 

سمانه ملکی می‌افزاید: یکی از مشکلات در روستا‌ها عقب‌نشینی‌ واحدهاست. به سبب بهسازی روستا ضرورت دارد این اقدام عمرانی متناسب با طرح هادی مصوب روستا‌ انجام شود پس انتظار هم این است که اهالی در این حوزه بیش از گذشته دهیاری را یاری دهند تا هنگام وقوع حوادث امداد‌رسانی با مشکل مواجه نشود و اهالی خسارت‌های مادی و معنوی نبینند.
وی اضافه می‌کند: از مسئولان می‌خواهم اعتبار‌های بیشتری برای بهسازی روستا‌های با جمعیت کم اما با قدمت تاریخی بالا اختصاص دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید