• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25955
+
-

چشم انداز تازه برق درغرب مازندران

تاکنون حدود 700 دستگاه ترانسفورماتور جدید برق در مناطق مختلف غرب استان نصب شده‌ است

گزارش
چشم انداز تازه برق درغرب مازندران

شهرام سوادکوهی| ساری - خبرنگار:

در استان 2 شرکت توزیع برق فعالیت می‌کنند که یکی شرکت توزیع برق مازندران با گستره گلوگاه تا آمل و دیگری شرکت توزیع برق غرب مازندران با محدوده جغرافیایی محمودآباد تا رامسر است. شرکت توزیع برق غرب مازندران با توجه به حجم بالای مسافرانی که به غرب استان سفر می‌کنند، معمولا در 6 ماه نخست سال کار زیادی دارد. گسترش روزافزون روستاها و ویلاسازی‌ها در مناطق کوهستانی این منطقه ضرورت گسترش زیرساخت‌ها برای تامین و توزیع برق در غرب استان را بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در گفت‌وگو با همشهری درباره ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تولید انرژی برق در غرب مازندران اظهار کرد: پست 263 کیلوولت تنکابن تکمیل شده و به زودی وارد مدار برق سراسری می‌شود. پست 263 کیلوولت نوشهر هم از 3 هفته پیش وارد مدار شد. پست 63 کیلوولت روستای ونوش نوشهر هم وارد مدار شد. 

«کیوان ‌فرح‌زاد» با بیان این‌که از سال گذشته تاکنون حدود 700 دستگاه ترانسفورماتور جدید برق در مناطق مختلف غرب مازندران نصب شده‌ است، گفت: روستاهایی که با شرکت توزیع برق غرب مازندران تعامل داشتند، با نصب ترانسفورماتور دیگر مشکل ضعف ولتاژ برق ندارند. فاز گازی نیروگاه 460 مگاواتی نوشهر هم با ظرفیت 307 مگاوات وارد مدار شد که از زیرساخت‌های مهم در غرب مازندران محسوب می‌شود.


حذف موانع 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 60 کیلومتر از شبکه‌های برق منطقه اصلاح ساختار و بهسازی شد. آذر 1395 اتفاقی رخ داد که برای چند روز به طور کامل شبکه برق ما دچار اختلال شد. از همان روز تصمیم گرفتیم مقاوم‌سازی‌ها را دنبال کنیم. برای این کار حدود 5 هزار فقره شاخه‌زنی انجام شد. 
این مسئول ادامه داد: دیگر با یک وزش باد، برق منطقه قطع نمی‌شود، چون همه موانعی را که عامل بروز این مشکلات بود، برطرف کردیم. مگر این‌که شرایط جوی خاصی مانند باد شدید و طوفان رخ دهد. البته در سال 1396 برای حفظ منابع طبیعی در حوزه درختکاری هم حضور پررنگی داشتیم. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران درباره واگذاری انشعابات موقت بیان کرد: با تصویب ماده 4 اصلاحی تغییر کاربری اراضی از سوی مجلس به کسانی که برق مستقیم دارند با رعایت شروط موجود در دستورالعمل‌ها انشعاب موقت واگذار می‌کنیم. اکنون در غرب مازندران هیچ کاری به صورت حدودی و هیاتی انجام نمی‌شود. در حالی که در گذشته ماهیت مالکیت انشعاب‌های موقت اصلا معلوم نبود که چه کسانی و از کجا هستند. ولی الان تعداد ثبت‌نامی‌ها، مشخصات کامل شناسنامه‌ای، GPS محل سکونت، میزان انرژی مصرف شده، جریمه پرداخت شده و سایر مشخصات در غرب مازندران به صورت آماری کاملا شفاف در اختیار ما قرار دارد.  

‌فرح‌زاد خاطرنشان کرد: در 2 سال و نیم گذشته با کمک بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و آحاد مردم تلاش ما بر این بود تا میزان خسارت‌های ناشی از سیم‌دزدی‌ها را کم کنیم. دراین‌باره موثرترین کار، جایگزینی کابل‌های خودنگهدار به جای سیم‌های مسی بود. سال گذشته 340 کیلومتر کابل خودنگهدار خریداری کردیم که به جای سیم‌های سرقت شده مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر نیز برای خرید سری جدید این کابل‌ها اقدام شده است. 


صرفه‌جویی اداری برق

این مسئول از اثرگذاری برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق خبر داد و تصریح کرد: مدیریت مصرف برق در ادارات غرب مازندران تا 90 درصد رعایت شده است و با یک ساعت زودتر شروع شدن کار ادارات تا 13.5 مگاوات کاهش مصرف داشتیم. برای مصرف برق ساختمان این شرکت هم با تهیه و خرید دیزل ژنراتور صرفه‌جویی مناسبی داشتیم. برق این شرکت از ساعت 11 تا 16 عصر از برق شهر جدا و با دیزل ژنراتور تامین می‌‌شود که البته در مصرف برق تولیدی دیزل ژنراتور نیز صرفه‌جویی می‌کنیم. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران گفت: ادارات و نهادهای غرب مازندران همه روزه ممیزی می‌شوند. همه ادارات باید میزان مصرف خود را کاهش دهند تا ما بتوانیم به مردم بگوییم مصرف را کم کنید. 426 اداره و نهاد دولتی غرب استان ممیزی انرژی شدند. در شهرستان‌های نور با 84، عباس‌آباد با 72، محمودآباد با 62، نوشهر با 59، تنکابن با 55، رامسر با 53، چالوس با 24 و کلاردشت با 17 مورد ممیزی به ترتیب بیشترین بازدیدها انجام شد. البته در بخش ساختمان‌های غیراداری، بسیاری از ساختمان‌های کنونی که در مناطق مختلف غرب استان ساخته می‌شوند، دارای استانداردهای لازم برای نگهداری گرما یا سرما نیستند.


توانمندسازی نیروها 

این مسئول به توانمندسازی نیروی انسانی شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران اشاره کرد و افزود: در بخش آموزش اقدامات قابل توجهی انجام شد. سال گذشته 12 هزارو 227 نفر ساعت آموزش داشتیم که این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون به 2 هزار و 442 نفر ساعت آموزش رسیده است. در بخش آموزش پیمانکار سال گذشته 53 هزار و 605 نفر ساعت نفرساعت آموزش داشتیم که از ابتدای امسال تاکنون به11 هزارو 849 نفر ساعت رسید. 

‌فرح‌زاد خاطرنشان کرد: اوایل حضورم در شرکت توزیع برق غرب مازندران احساس کردم در بخش منابع انسانی کارهای بسیار زیادی باید صورت بگیرد. از سال 95 تاکنون 66 هزار نفر‌ساعت آموزش انجام شد و طی 2 سال و نیم گذشته حدود 120 نیروی جدید هم به شرکت توزیع برق غرب مازندران اضافه شدند که همگی بومی غرب مازندران هستند. 

این مسئول از افزایش تجهیزات مورد نیاز شرکت توزیع برق غرب مازندران خبر داد و تصریح کرد: زمانی که مسئولیت شرکت توزیع برق غرب مازندران را بر عهده گرفتم، در انبار فقط 4 دستگاه ترانس برق داشتیم که برای حل مشکلات در این حوزه، 40 دستگاه ترانس برق از استان گلستان قرض گرفتیم. اما سال گذشته موفق شدیم برای در اختیار گرفتن 813 دستگاه ترانسفورماتور قرارداد ببندیم. 


بهبود تجهیزات

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات بهتر به مردم قراردادهای بسیار خوبی منعقد کردیم. امروز دیگر در غرب مازندران خودروهای قدیمی و فرسوده نداریم و با خودروهای جدید با کیفیت که دارای ایمنی بالا تجهیزات مناسبی هستند، به مردم خدمات‌رسانی می‌شود. ‌فرح‌زاد از نصب 3600 کنتور هوشمند خبر داد و گفت: مدیریت اسناد به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و تمام اسناد و مدارک گذشته در حال اسکن شدن و ثبت در کامپیوتر هستند. یعنی دیگر خبری از جمع‌ شدن و انباشت پرونده‌ها نیست. 
وی اظهار کرد: از سال 1395 با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، ساختاری تعیین شد و بر اساس آن 150 نفر از غرب مازندران بر اساس فراخوانی که دادیم ثبت‌نام شدند. پس از انتخاب شرکت پیمانکار، از آن‌ها خواستیم که چند دوره آموزشی برای این ثبت‌نام‌شدگان برگزار کنند و پس از آن از این افراد 60 نفر انتخاب نهایی شوند و به آن‌ها آموزش تخصصی در حوزه برق داده شد. حراست نیز بر حسن شهرت آن‌ها نظارت دارد تا به عنوان امین شرکت توزیع برق، با کارت شناسایی و لباس فرم مخصوص باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید