• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25950
+
-

جدایی ورزش قهرمانی از شهرداری تبریز

شهرداری تبریز به‌عنوان اولین باشگاه حرفه‌ای شمال غرب کشور دیگر در سطح اول ورزش کشور حضور نخواهد داشت

گزارش
جدایی ورزش قهرمانی از شهرداری تبریز

مریم سرخوش | خبرنگار:


به جرات می‌توان گفت که باشگاه شهرداری تبریز با زیرمجموعه‌های تحت پوشش خود در رشته‌های مختلف، یکی از ارگان‌های موفق در ورزش قهرمانی تبریز و حتی آذربایجان شرقی به شمار می‌رود؛ باشگاهی که با همه موفقیت‌هایش حالا دیگر وجود ندارد و با رای شورای حل اختلاف منحل شد. باشگاه شهرداری تبریز شامل ۲۸ تیم حرفه‌ای تنها باشگاه حرفه‌ای شمال غرب کشور در سطح اول ورزش کشور بود و دیگر در ورزش قهرمانی حضور نخواهد داشت. هر چند که این رای با موافقت و مخالفت‌های بسیاری از سوی مسئولان و مردم شهر تبریز همراه بود اما نکته مهم در این اتفاق سرنوشتی است که بر سر تیم‌های مطرح شهرداری تبریز خواهد آمد. موفقیت تیم‌های این باشگاه در سطح اول ورزش کشور چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشید و باید به این نکته توجه داشت که متولی و حامی این تیم‌ها هر ارگان، نهاد یا بخش خصوصی باشد باید هدف‌گذاری بر حفظ استعدادهای بومی استان شکل بگیرد. استعدادهایی که در رده‌های پایه باشگاه‌های شهرداری کشف می‌شدند و به تیم‌های بزرگسالان می‌رسیدند.


برندهای معروف شهرداری تبریز 

در سال 58 باشگاه ورزشی آتش‌نشانی تبریز از سوی برادران یمین هاشمی تشکیل شد و در همان سال تیم فوتبال این باشگاه از مسابقات دسته دوم باشگاه‌های تبریز به رقابت‌های دسته اول فوتبال تبریز صعود کرد. در سال 64 با موافقت «محسن عزتی» شهردار وقت تبریز نام آن به باشگاه فرهنگی -ورزشی شهرداری تبریز تغییر یافت. علاوه بر فوتبال که در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان دارای تیم بود شهرداری تبریز در سایر رشته‌ها از جمله بسکتبال، والیبال، دوچرخه‌سواری، فوتسال، هندبال، فوتبال ساحلی، هاکی، راگبی، سپک‌تاکرا و... نیز فعالیت می‌کرد که برخی از آن‌ها در سطح اول ورزش کشور فعالیت می‌کردند و عناوین درخشانی را در چند سال اخیر به نام تبریز و شهرداری این شهر ثبت کردند. این باشگاه در رشته بسکتبال عنوان قهرمانی لیگ برتر و در رشته والیبال عنوان سومی لیگ برتر را کسب کرده بود و در رشته دوچرخه‌سواری نیز جزو برترین تیم‌های قاره آسیا به حساب می‌آمد. تیم فوتبال شهرداری تبریز هم در لیگ یک فعالیت می‌کرد و بسیاری از علاقه‌مندان بومی استان در این تیم توپ می‌زدند. 


قهرمانی آسمان‌خراش‌ها دیگر تکرار نمی‌شود 

همین فصل گذشته بود که آسمان‌خراش‌های تبریز در لیگ برتر بسکتبال قهرمان شدند. آن‌ها در مقابل تیم مدعی مهرام به پیروزی رسیدند و به عنوان قهرمانی لیگ برتر بسکتبال کشور دست پیدا کردند تا اولین قهرمانی تبریزی‌ها در لیگ برتر تبریز به نام شهرداری ثبت شود. حالا با انحلال باشگاه شهرداری تبریز این تیم چشم‌انتظار متولی برای تداوم حضور در لیگ برتر بسکتبال است. 


شوقی که شاید کم‌رنگ شود 

همین چند روز پیش بود که خبر تیمداری باشگاه شهرداری تبریز در لیگ برتر والیبال منتشر شد. هر چند‌‌ از پایان فصل گذشته لیگ برتر والیبال تاکنون اخباری زیادی از انصراف این تیم شنیده می‌شد اما مسئولان ورزش شهرداری اعلام کردند امسال هم تیم والیبال شهرداری تبریز را به مسابقات لیگ برتر اعزام خواهند کرد. از سوی دیگر، مدرسه والیبال شهرداری تبریز هم کار خود را آغاز کرد و مربیان و نوجوانان عضو این مدرسه به‌صورت رسمی فعالیت خود را استارت زدند. علاقه‌مندان به والیبال و خانواده‌های ورزشکاران در حالی شوق حضور در این مدرسه را داشتند که هر کدام سرانجامی خوش را برای حضور خود در تیم بومی تبریز ‌متصور بودند. ظرفیت‌های تیم والیبال شهرداری تبریز برای حضور استعدادهای ورزشی استان طی سال‌های اخیر موجب افزایش حضور خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در کلاس‌های آمادگی والیبال شهرداری تبریز شده بود اما حالا شاید کمی تردید آن‌ها را از فضایی که در گذشته وجود داشت، دور کند. 


انحلال تیمی با ستاره‌های درخشان 

تیم دوچرخه‌سواری شهرداری تبریز همواره از بهترین تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات داخلی و بین‌المللی بوده است. این تیم چهره‌های نامداری را در خود جا داده بود و از تیم‌های کنتینانتال و مدعی در آسیا محسوب می‌شد. در سال‌های اخیر اتکای دوچرخه‌سواری ایران هم در بخش جاده به دو تیم پیشگامان و شهرداری تبریز بود که اکنون با انحلال باشگاه شهرداری تبریز، تیم دوچرخه‌سواری‌اش با تمام ستاره‌هایی که داشت نابود شد، آن هم در حالی که تبریز قرار است میزبان تور دوچرخه‌سواری آذربایجان - ایران باشد اما نماینده‌ای در این رقابت‌ها نخواهد داشت. این تیم در سال 2016 در رتبه‌بندی تیم‌های دوچرخه‌سواری از سوی فدراسیون جهانی در جایگاه دوم آسیا قرارگرفت و حفظ شاکله این تیم از سوی مسئولان ورزش استان برای تداوم افتخارآفرینی‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. 


وضعیت باشگاه شهرداری تبریز بعد از انحلال

هر چند ‌‌به نظر می‌رسد موضوع انحلال شهرداری تبریز هنوز صد‌در‌صد نشده اما آنچه مطرح است این است که‌‌ شهرداری تبریز با یک اسپانسر و نام جدید در برخی رشته‌ها فعالیت خود را ادامه خواهد داد. ‌بسکتبال، والیبال و دوچرخه‌سواری از جمله رشته‌هایی هستند که شهرداری تبریز نتایج موفقی در آنها کسب کرده است.
 بر همین اساس قرار است در صورت توافق با اسپانسرهای پیشنهادی برای شهرداری تبریز، این تیم با نام جدید و حداقل در این رشته‌ها به فعالیت خود ادامه ‌دهد. اما وضعیت تیم‌های دیگر شهرداری از جمله دوومیدانی که قرار بود امسال در مسابقات قهرمانی کشور حضور داشته باشند هنوز مشخص نیست.


ورزش قهرمانی تبریز چشم‌انتظار حامی  

خبر انحلال باشگاه تبریزی در فضای مجازی با واکنش‌های مثبت و منفی شهروندان مواجه شده است. برخی پیشکسوتان ورزش این شهر نیز ‌اعتقاد دارند که انحلال این باشگاه سبب نابودی فوتبال بومی و بازیکن‌سازی در این شهر می‌شود. فرمانداری تبریز در حالی رای به انحلال تنها تیم بومی‌محور داده است که هنوز برنامه قابل قبولی برای تعیین تکلیف تیم‌های این باشگاه اعلام نشده و این مساله موجی از نگرانی  و ناراحتی در بین جوانان ورزشکار این شهر به وجود آورده است. بی‌شک رای  به ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی شهرداری تبریز بر اساس اولویت‌های این ارگان برای فعالیت در حوزه ورزش همگانی و پایه بوده است اما نیاز است که پیش از به وجود آوردن چنین موجی از نگرانی، راه‌های جایگزین برای واگذاری تیم‌ها هم در نظر گرفته می‌شد و حامیان آن معرفی شوند. تیم‌های بسکتبال، دوچرخه‌سواری، والیبال و فوتبال شهرداری جزو سرمایه‌های ورزشی این شهر به شمار می‌روند و نیاز است که توجه ویژه‌ای به حفظ آن‌ها شوند. هر چند امیدواریم با تدبیر ویژه و هماهنگی بیشتر اعضای شورای شهر باشهرداری، استانداری و فرمانداری این تیم‌ها به فعالیت در ورزش قهرمانی  ادامه دهند و منحل شدن باشگاه شهرداری تبریز منجر به منحل شدن این تیم‌ها نشود .


در تبریز بعضی‌ها درباره شهر خودشان هم تعصب ندارند 

سرمربی تیم والیبال شهرداری تبریز هم به انتقاد از انحلال این باشگاه پرداخت و آن را خبری شوکه‌کننده دانست. «عادل بناکار» گفت: انحلال باشگاه شهرداری تبریز واقعاً خبر شوکه‌کننده‌ای بود، چون افرادی در تبریز هستند که با رشته‌های مختلف این باشگاه مانند والیبال و بسکتبال زندگی می‎کنند. متاسفانه عده‌ای در تبریز حتی به شهر خودشان هم تعصب ندارند که این کارها را می‎کنند. الان تمام شهرها در بحث تیمداری شهرداری از ما الگوبرداری می‎کنند، اما در تبریز رای به انحلال این باشگاه می‎دهند. اگر تیمداری شهرداری‌‏ها غیرقانونی است، چرا در شهرهای دیگر، شهرداری‌ها تیمداری می‌کنند؟ الان در لیگ برتر والیبال، 5 تیم شهرداری حضور دارند. این مساله اگر غیرقانونی است، باید در همه شهرها اجرا شود. اگر هم غیر‌قانونی نیست، چرا این کار را کردند. انحلال باشگاه شهرداری تبریز کار سوال برانگیزی است و امیدوارم سریعاً مشکل را حل کنیم. همه ما از این اتفاق ناراحت هستیم و امیدوارم ‌‌تصمیمی بگیرند که تبریز ضرر نکند.


دلایل انحلال باشگاه شهرداری تبریز از زبان قائم مقام باشگاه

قائم مقام باشگاه شهرداری تبریز درباره‌ جلسه‌ای که سبب شد این باشگاه با  نزدیک به 4 دهه سابقه در ورزش ایران منحل شود و کلیات اتفاقاتی که منجر به انحلال باشگاه شهرداری تبریز شد، گفت: در حال‌ حاضر مشکل اصلی دلایل مالی و شرایط اقتصادی باشگاه نیست‌ چرا که به ما اعلام کرده‌اند ‌ تیمداری ما مشکل قانونی دارد و از لحاظ حقوقی هزینه کردن از سوی شهرداری تبریز برای ورزش قهرمانی بار قانونی دارد. این‌ در حالی است  که در شهرهای ارومیه، گنبد و ماهشهر سال‌هاست که این کار صورت می‌گیرد.

«بهمن عبدی» با اشاره به اختلافات ‌‌فرمانداری شهر تبریز با مسئولان این باشگاه و سازمان ورزش و جوانان این شهر، عنوان کرد: پیش از این در مصوبه شورا بر کاهش هزینه‌ها و استفاده حداکثری از ورزشکاران بومی تاکید شده بود، اما در ادامه‌ این فرایند فرمانداری تیمداری باشگاه شهرداری تبریز را رد و اعلام کرد که هزینه در ورزش قهرمانی غیرقانونی است، اما با اصرار شورای شهر این مساله به شورای حل اختلاف ارجاع شد ولی به خاطر نوع صحبت‌هایی که در آن جلسه شد، نظر فرمانداری مورد تایید قرار گرفت.

عبدی درباره این‌که چقدر هزینه در یک سال از سوی شهرداری تبریز برای تیمداری در رشته‌های مختلف صرف می‌شد، گفت: در سال گذشته حداکثر هزینه‌ای که شد 13 میلیارد تومان بود و حتی امسال هم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای کاهش هزینه‌ها انجام داده بودیم این مبلغ به 8 میلیارد تومان تقلیل یافت. واقعا دلم برای ورزشکاران این باشگاه می‌سوزد. در رشته فوتبال در چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی در زمینه پایه صورت گرفته بود. در بسکتبال قهرمانی و در والیبال عنوان سومی لیگ برتر را کسب کردیم. در دوچرخه‌سواری نیز قهرمانی آسیا را در کارنامه داریم و حتی در رشته شیرجه پنج سال پیاپی بر سکوی نخست آسیا ایستادیم. در راگبی و کبدی هم مقام‌های خوبی در کشور و آسیا کسب کردیم.


به رای شورای حل اختلاف استان تمکین می‌کنیم

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز تاکید کرد که به رای شورای حل اختلاف استان تمکین می‌کنیم.
«علیرضا رحیمی» گفت: امیدوارم با همراهی اعضای محترم شورا، شهردار و فرماندار محترم در اصلاح ساختار، رفع ایرادات قانونی و تصویب اساس‌نامه سازمان جدید مشکل رفع شود و خللی در فعالیت‌های ورزش استان به وجود نیاید. ‌از حسن ظن و پیگیری‌های ارزشمند تمامی مسئولان به خصوص استاندار محبوب و ورزش‌دوست برای حل موانع قانونی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری سپاسگزارم.


فاتحه دوچرخه سواری را باید خواند

کاپیتان تیم دوچرخه‌سواری شهرداری تبریز پس از انحلال این تیم گفت: باشگاه‌ها یکی یکی دارند منحل می‌شوند و آینده خوبی برای دوچرخه‌سواری نمی‌بینم.
«قادر میزبانی» کاپیتان تیم دوچرخه‌سواری شهرداری تبریز افزود:  درست است که تیم کمی لنگ می‌زد و تمام برنامه‌هایش اجرا نمی‌شد اما شورای شهر تصویب ‌کرده بود تیم برای سال 2018 هم باشد اما تیم به دلیل ‌مسائل مالی منحل شد. تیم ما ‌چندان هزینه‌ای هم نداشت و کل هزینه‌ها از قراردادها گرفته تا هزینه مسافرت‌ها زیر یک میلیارد تومان بود، ولی نمی‌دانم چه سیاستی بود که  این تصمیم را گرفتند. الان دوچرخه‌سواران بلاتکلیف هستند و یک ماه دیگر هم تور دوچرخه‌سواری آذربایجان - ایران است و تبریز میزبان این رویداد، خودش تیم ندارد.
میزبانی عنوان کرد: من تا جایی که توان‌ داشتم صحبت کردم ‌‌و حتی از جیب خودم برای ثبت نام و خرید لوازم‌ هزینه کردم، برای اینکه تیم حفظ شود. الان به من بدهکارند اما با این شرایط می‌توان گفت گور دوچرخه‌سواری ایران کنده شده و کم کم داریم فاتحه دوچرخه‌سواری را می‌خوانیم. 
وی تاکید کرد: اگر تبریز که مهد دوچرخه‌سواری است این شرایط را داشته باشد وای به حال شهرهای دیگر.

این خبر را به اشتراک بگذارید