خبر: پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی از کاهش ۴۰درصدی عرضه آب معدنی بستهبندی بهدلیل کمبود بطری خبر داد.
نقد: کاهش عرضه هنگام رشد نسبی تقاضا، ترفندی است که برخی تولیدکنندگان در شرایط بحران ارزی و تنگناهای تولید برای تحمیل افزایش قیمتهای غیررسمی و داشتن دست بالا در چانهزنی برای افزایش رسمی قیمتها در دستور کار قرار میدهند. رویهای که در چندماه گذشته عرضهکنندگان لوازم خانگی، خودروهای داخلی و وارداتی و گوشی تلفن همراه دنبال کردند و به شکاف چند میلیونی میان قیمت کارخانه و حاشیه بازار این قبیل کالاها منجر شد. تولیدکنندگان آب معدنی از روزهای پایانی سال گذشته به بهانه کمبود یا افزایش شدید قیمت ماده اولیه تولید بطری(پت) در چندین نوبت قیمت محصولات خود را افزایش دادند و به موازات آن با نازک کردن بطری آب معدنی در مصرف این مواد صرفهجویی کردهاند. در روزهای اخیر انتشار اخباری مبنی بر صادرات ماده اولیه تولید بطری موجب شد وزیر صنعت ممنوعیت صادرات این محصول را ابلاغ کند، اما اکنون ترفند کاهش عرضه برای رسمی شدن گرانی آب معدنی در دستور کار این شرکتها قرار گرفته است. به گفته برخی کارشناسان میزان اثرپذیری تولید آب معدنی از ماده اولیه تولید بطری در مقایسه با گرانفروشی و افزایش غیرقانونی قیمت این محصولات در بازار مصرف یعنی رشد 3برابری قیمت بطری آب معدنی کوچک بهمراتب کمتر است اما کارخانههای آب معدنی تلاش میکنند تا در فصل گرما و افزایش تقاضا برای این محصولات، قیمتهای غیرقانونی را با کاهش شدید عرضه به مصرفکنندگان تحمیل کنند.
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب :
25903
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/lXk1
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved