• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2590
+
-

«فروشنده» و «وارونگی» ‌درمیان برگزیدگان 2017 گاردین قرار گرفتند

فهرستی برای برترین‌ها و نادیده گرفته‌شده‌ها

دریچه
فهرستی برای برترین‌ها و نادیده گرفته‌شده‌ها

منتقدان گاردین 50فیلم برتر سال 2017را معرفی کردند. فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی در این فهرست رتبه46 را دارد.

«مرا به نامت صدا کن» ساخته لوکا گوادانینو، «پروژه فلوریدا» ساخته‌شان بیکر، فیلم ترسناک «برو بیرون» به کارگردانی جرد پیل، «نخ شبح» با بازی دانیل دی لوییس ساخته توماس آندرسون، «لیدی برد» به کارگردانی گرتاگرویک«پست» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با بازی مریل استریپ و تام هنکس، «شکل آب» ساخته گیلرمو دل‌تورو، «بلید رانر ۲۰۴۹» به کارگردانی دنی ویلنو، « داستان ارواح» ساخته دیوید لاوری با بازی کیسی افلک و «لیدی مکبث» به کارگردانی ویلیام اولدروی، ۱۰فیلم نخست این فهرست را تشکیل می‌دهند.

همچنین منتقدان گاردین در آستانه پایان سال تعدادی از فیلم‌های ارزشمند کمتر دیده شده سال 2017را معرفی کرده‌ و توضیح مختصری درباره علت دلبستگی‌شان به فیلم مورد نظر نوشته‌اند که در این فهرست «وارونگی» بهنام بهزادی نیز به چشم می‌خورد.

در این مجموعه درباره «وارونگی» آمده است:«وارونگی ممکن است مضمونی مشابه فیلم‌های اخیر سینمای ایران را به تصویر کشیده باشد اما این فیلم مانند عنوانش چیزی عمیق‌تر برای عرضه به مخاطب دارد. هوای غبارآلود تهران‌ به‌عنوان استعاره‌ای برای محروم شدن زنی از حقوق اولیه‌اش به تصویر درآمده است. اینکه چگونه این محرومیت به زندگی شخصی، خانوادگی و عاشقانه این زن راه می‌یابد داستانی است که نباید تماشایش را از دست داد. «وارونگی» فیلمی صرفا درباره سرکوب یا خشم نیست بلکه نمایشگر مقاومت و انعطاف‌پذیری است. سحر دولتشاهی اعتمادی کاریزماتیک را در نقش نیلوفر شخصیت محوری فیلم به نمایش می‌گذارد؛ زنی که می‌کوشد استقلالش را حفظ کند، به عشق امیدوار است و شادی‌اش را مزه‌مزه می‌کند.» منتقد گاردین همچنین می‌نویسد که  از زمانی که به تماشای «وارونگی» نشسته است ذهنش مدام درگیر شخصیت نیلوفر است که بعد از پایان فیلم عاقبتش به کجا رسیده و همچنین موسیقی‌ای که در هنگام سفر مشغول شنیدنش بود در خاطرش مانده است.

از دیگر فیلم‌هایی که در این مجموعه یادداشت به آنها اشاره شده است می‌توان به مستند «نامطمئن» به کارگردانی ایوان مک‌نیکول و آنا سندلیندز، «شهر گمشده زی» به کارگردانی جیمز گری، «‌فارغ‌التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو، مستند «داوسون سیتی: زمان یخ‌زده» ساخته بیل موریسون و «هیچ‌کس نگاه نمی‌کند» به کارگردانی خولیا سولومونف اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید