• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25867
+
-

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره ایران و آمریکا


روزنامه الجریده کویت روز جمعه با انتشار گزارشی با عنوان «پشت‌پرده‌های طرح ترامپ برای دیدار با روحانی» به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران از طریق وزیر خارجه عمان، 7شرط را برای آغاز مذاکره به آمریکا ابلاغ کرده است.

به نوشته این روزنامه، برخلاف تصور ایران، این پیام در واشنگتن با پاسخ مثبتی روبه‌رو شده؛ به‌گونه‌ای که مقامات عالی‌رتبه آمریکا موافقت خود را با 2شرط آن اعلام کرده‌اند: توقف تهدیدهای نظامی و عدم‌برنامه‌ریزی برای سقوط نظام در تهران. ادعای روزنامه کویتی با مواضع وزرای خارجه و دفاع آمریکا طی یک هفته گذشته همخوانی دارد. این دو مقام آمریکایی تأکید کرده بودند که برنامه نظامی علیه ایران در دست نیست و واشنگتن به دنبال تغییر نظام ایران نیست. الجریده همچنین ادعا کرده است که براساس برنامه اولیه قرار بوده یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان مستقیما بعد از واشنگتن به تهران سفر کند اما در ادامه از او خواسته شده سفر خود را تا زمان بازگشت محمدجواد ظریف به ایران به تعویق بیندازد.

اگرچه الجریده را نمی‌توان جزو منابع رسانه‌ای دست اول و کاملا معتبر عربی به شمار آورد اما در سابقه این روزنامه انتشار اخبار معتبر و محرمانه به‌ویژه در رابطه با ایران نیز وجود دارد. باید توجه داشت در ساختار رسانه‌ای جهان عرب، منابعی همچون الجریده، النشره یا رأی‌الیوم اگرچه منابع دست اولی نیستند اما بارها از آنها به‌عنوان تریبونی برای انتشار گزارش‌های محرمانه استفاده شده است.  خبر دیگر در همین رابطه اینکه روزنامه اسرائیلی جروزلم پست هم ادعای مشابهی را درباره دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در نیویورک منتشر کرده است.
این روزنامه به نقل یک از منبع ارشد دیپلماتیک در سازمان ملل در نیویورک نوشته است که احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

این منبع گفته است: «هنوز خیلی زود است که در این باره صحبت کنیم اما ما فکر می‌کنیم که تلاش برای استفاده از این فرصت و مهیا کردن یک جلسه بین دو رئیس جمهور ارزشش را دارد.»
این روزنامه به نقل از منابع اروپایی در سازمان ملل نوشته است که مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا احتمال موافقت ایران و آمریکا بر سر ملاقات روسای جمهور دو طرف در نیویورک را مطرح کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید