• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25866
+
-

4روایت از یک ترور نافرجام

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کشور بحران‌زده ونزوئلا از حمله پهپادهای انفجاری جان سالم به در برد

گزارش
4روایت از یک ترور نافرجام


جواد نصرتی/ خبرنگار
تلاش ناکام برای ترور نیکلاس مادورو ، رئیس‌جمهور ونزوئلا، یک بازی داغ اتهام‌زنی در ونزوئلا به راه انداخته و از آمریکا و کلمبیا گرفته تا راست‌های این‌کشور به‌عنوان متهمان این اقدام تروریستی مطرح شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، مادورو در مراسم سالروز تشکیل ارتش ملی در کاراکاس صحبت می‌کرد که این حمله روی داد. براساس گزارش‌ها، حین این سخنرانی که به‌صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، دو پهپاد که مواد منفجره حمل می‌کردند پیش از رسیدن به مادورو در آسمان منفجر شدند. براساس تصاویر منتشر شده، ‌به یکباره صف سربازان به خط شده به هم می‌ریزد و هر کدام به سمتی فرار می‌کنند. مادورو و برخی همراهان او هم به یکباره به آسمان نگاه می‌کنند و بعد تعداد زیادی از محافظان با سپرهای ضدگلوله او را احاطه و از صحنه دور می‌کنند. در این حمله، 7سرباز مجروح شدند. ساعاتی بعد از این حمله، چند نفر در همین رابطه دستگیر شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مادورو ساعاتی بعد از این اتفاق در نطقی تلویزیونی از سلامت خود خبر داد و کلمبیا و شخص رئیس‌جمهور این کشور را متهم کرد که در این حمله دست داشته است. او گفت: «یک شیء پرنده نزدیک من منفجر شد. انفجار بزرگی بود. چند ثانیه بعد هم یک انفجار دیگر روی داد.»

او کلمبیا و برخی عناصر در داخل آمریکا را متهم کرد که «توطئه‌ای دست‌راستی» برای کشتنش تدارک دیده‌اند. او همچنین گفت که «هیچ تردیدی» ندارد که خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا «پشت این حمله» بوده است.

دولت کلمبیا بلافاصله بعد از این صحبت‌ها هرگونه دخالت در این حمله را رد کرد و گفت که اتهام‌زنی‌های مادورو هیچ پایه‌ای ندارند.

مادورو در حالی آمریکا و کلمبیا را پشت این حمله دانست که بعد از حادثه، خورخه رودریگز انگشت اتهام را به سمت مخالفان دست راستی دولت ونزوئلا نشانه گرفت. او گفت: «آنها یک ‌بار دیگر بعد از شکست در انتخابات ناکام شدند.» اشاره او به انتخابات‌ماه مه بود که مادورو برای یک دوره شش‌ساله دیگر در سمت خود ابقا شد.

این صحبت‌ها البته با واکنش احزاب مخالف دولت مواجه شد. هاسلر اینگلسیاس، رهبر شاخه جوانان حزب ولنتاد به بی‌بی‌سی در این‌باره گفت: «ما هیچ اطلاعی از اتفاقاتی که افتاد نداشتیم. قبول اینکه مخالفان بخواهند چنین کاری بکنند بسیار سخت است چون ما در 20سال گذشته حتی یک‌بار هم (چنین) اقدامی نکرده‌ایم.»

دولت در ونزوئلا در حالی گروه‌ها و کشورهای دیگر را به‌دست داشتن در این حمله متهم می‌کند که یک گروه ناشناس ونزوئلایی، مسئولیت این ترور را به‌عهده گرفته است. به گزارش الجزیره، «جنبش ملی سربازان تی‌شرت‌پوش» در شبکه‌های مجازی با اشاره به برنامه‌ریزی‌اش برای به پرواز درآوردن دو پهپاد گفته است که هر چند به هدف خود نرسیده اما آسیب‌پذیری دولت ونزوئلا را نشان داده است. براساس اعلام آنها، پهپادهایی درنظر گرفته شده برای ترور مادورو، توسط تک‌تیراندازهای تیم محافظان رئیس‌جمهور ونزوئلا از بین رفته‌اند. هیچ نشانه‌ای برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

 این گروه که به درخواست‌های رسانه‌ها برای توضیح درباره این اقدام پاسخ نداده، گفته است که در سال 2014برای گردهم‌آوردن «تمام گروه‌های مقاومت» در ونزوئلا شکل گرفته است.
پی بردن به حقیقت ماجرا در چنین فضایی کار سختی خواهد بود اما گزارش آسوشیتدپرس درباره روایت آتش‌نشانی کاراکاس از این حادثه لایه‌های ابهام‌آمیز بیشتری را هم به آن اضافه خواهد کرد. براساس این گزارش، آتش‌نشانانی که در صحنه انفجار حاضر شده‌اند روایت رسمی دولت از این واقعه را به چالش کشیده و گفته‌اند اصلا این حادثه تروریستی نبوده است.
3 نفر از این افراد به آسوشیتدپرس گفته‌اند که این حادثه، به‌خاطر انفجار یک کپسول گاز در یک آپارتمان روی داده است. جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نشده است.


دستاویزی برای فشار بیشتر

در میانه این ابهامات و تردیدها درباره عاملان ترور، چیزی که قطعی‌است استفاده دولت ونزوئلا از این حادثه برای وارد کردن فشار بیشتر به مخالفان است. مردم، با توجه به رویدادهای مشابه در گذشته، از حالا خودشان را برای واکنش تند دولت آماده کرده‌اند. به گزارش گاردین فیل گانسون یکی از مشاوران سازمان غیرانتفاعی گروه بحران در همین باره در یک سری توییت نوشته است: «تحقیقات رسمی درباره تلاش برای ترور مادورو از الگوهای همیشگی پیروی می‌کنند: یعنی با نتیجه‌گیری شروع می‌شود و بعد تا خود ماجرا به عقب برمی‌گردد. در کشوری که 98درصد جرائم بدون تنبیه باقی می‌مانند، کارآگاهان دولت می‌توانند در عرض تنها چند ساعت این معما را حل کنند.»

از موارد مشابهی که در سال‌های اخیر در ونزوئلا روی داده، می‌توان به حمله هوایی اسکار پرز، افسر پلیس شورشی نام برد. او با ربودن یک هلی‌کوپتر به سمت دادگاه عالی پرواز و از آسمان با نارنجک و اسلحه به این مکان حمله کرد. در همان زمان، مادورو دوباره کلمبیا را به‌دست داشتن در این حمله متهم کرد و بعد از آن، سختگیری‌ها علیه مخالفان تشدید شد. پرز زمستان سال گذشته به همراه 6همرزم خود توسط نیروهای دولتی کشته شد.

به گزارش الجزیره، علاوه بر کشورهای خارجی، دولت همچنین مخالفان را به توطئه برای حمله و براندازی مادورو متهم می‌کند. مادورو در سال 2013جانشین هوگو چاوز شد و سیاست‌های سوسیالیستی او را ادامه داد. ونزوئلا که به واسطه داشتن بزرگ‌ترین منابع ثبت‌شده نفتی جهان روزگاری یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین بود، در پی اصرار دولت‌های چپ‌گرا به اجرای سیاست‌های سوسیالیستی و سقوط قیمت نفت، وارد یک بحران شده است. مردم این کشور، به‌خاطر بحران پنج‌ساله اقتصادی در فقر و گرسنگی به‌سرمی‌برند و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است نرخ تورم در این کشور در زمستان پیش رو به یک میلیون درصد برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید