• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25842
+
-

بازار در انتظار دلار 8000تومانی

بازار در انتظار دلار 8000تومانی

روزی بدون خریدار در راسته صراف‌ها و زرگرها؛ دیروز سکه و ارز خریدار جدی نداشت و همه دست نگه‌داشتند تا ببینند آخر شب دیشب، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی چه چیزی در چنته‌اش داشته و رو کرده است؟

برخی واسطه‌های بازار ارز از احتمال کاهش ارزش دلار آمریکا به کانال 8هزار تومانی خبر می‌دهند و از بازار سکه هم خبر رسیده که خریداران به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از خرید و فروش برداشته‌اند. به گزارش همشهری، با افت محسوس تقاضا، هر یورو به‌عنوان شاخص این روزهای بازار ارز، افتی 4.62درصدی داشته و هر سکه بهار آزادی طرح جدید هم 3درصد افت کرد و انتظار می‌رود با واقعی شدن تقاضا در این هفته، روند قیمت‌ها درصورت اتخاذ تدبیر ارزی منطقی از سوی بانک مرکزی بازهم نزولی شود.

ارزش هر یورو در بازار غیررسمی ارز دیروز تا ساعت 16عصر با کاهشی 518تومانی به 11هزار و 214تومان و قیمت هر سکه طرح جدید هم با حدود 96هزار تومان کاهش، به 3میلیون و 635هزار تومان رسید. هرچند رئیس‌کل بانک مرکزی دیشب دیرهنگام با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی سیاست‌های جدید ارزی را اعلام کرد اما واکنش امروز بازار ارز و سکه نشان خواهد داد که چه آینده‌ای در انتظار خواهد بود؛ به‌ویژه اینکه از امروز قرار است فاز نخست تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شود و ممکن است بخشی از رفتار امروز بازار تحت‌تأثیر جو روانی تحریم‌ها قرار گیرد. در این میان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت طلا و سکه اعلام کرد: بسته جدید ارزی دولت اثر مثبتی بر بازار طلا و سکه گذاشت اما باید توجه داشت که از روز گذشته خریداران کاذب وارد بازار نشده‌اند و این نیز در کاهش قیمت‌ مؤثر بوده است. به گفته محمد ابراهیم ولی تغییرات بازار طلا به میزان پایبندی دولت به تعهداتش بستگی دارد.

او افزود: هم‌اکنون حباب سکه به 800هزار تومان رسیده که در مقایسه با روزهای گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. بازار غیررسمی ارز در حال پوست‌اندازی است زیرا از یک سو قرار است بساط ارز مسافرتی بر مبنای دلار 4400تومانی برچیده شود و از سوی دیگر به‌نظر بانک مرکزی اجازه فعالیت دوباره به صرافی‌ها را برای بازگشت به بازار ارز صادر خواهد کرد؛ تصمیمی که به‌احتمال زیاد، باعث شکسته‌شدن جو روانی ناشی از معاملات پشت‌تلفنی در بازار ارز شده و نرخ دوم برای ارزهای خارجی متاثر از میزان دادوستد ارزی در بازار ثانویه ارز و همچنین فعالیت دوباره صرافی‌ها کشف خواهد شد.
کاهش احتمالی قیمت ارز و فروکش کردن التهابات ارزی، می‌تواند بخش زیادی از حباب باقیمانده روی سکه‌های طلا را هم تخلیه کند. امروز روزی است که انتظار می‌رود به‌تدریج فضای امنیتی و انتظامی حاکم بر بازار ارز تلطیف شود و بازار ارز و سکه هم با خریداران غیرواقعی خداحافظی کند. انتظار می‌رود امروز بیشتر همه مشاهده‌گر رفتار بازار و قیمت‌ها باشند تا خریدار و فروشنده. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :