• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25833
+
-

۱۱۶هزار تاکسی فرسوده در کشور

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور را تشریح کرد.

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با مهر درخصوص توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده سال۹۵ به‌عنوان کار مشترکی میان وزارت کشور،  سازمان برنامه و بودجه،  شهرداری،  بانک عامل و خودروسازان آغاز شد و روند خوبی نیز داشت اما در بهمن سال ۹۶ نوسازی تاکسی‌های فرسوده دچار مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: تا بهمن‌ماه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که ۶۲ هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده بود و ۱۰ هزار اختلاف نیز مربوط به تاکسی‌هایی بود که فرایند اسقاط را طی کرده و تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند. افق این طرح،  نوسازی ۹۰ هزار تاکسی بود که به‌دلیل انباشتگی بدهی گمرک به‌خودروسازان،  بهمن‌ماه این روند متوقف شد.

ضامنی توضیح داد: برای اسقاط هر خودرو، گمرک ۵میلیون تومان به‌حساب شرکت خودروساز کارسازی می‌کرد که به‌دلیل تعداد بالای تاکسی فرسوده و عدم‌پیش‌بینی اعتبارات لازم،  گمرک به شرکت خودروساز ۱۱۰ میلیارد تومان بدهکار و اعلام شد تا زمانی که این بدهی‌ها پرداخت نشود،  خودروی جدیدی تحویل داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ این مشکل حل و اعتبارات لازم در این حوزه پیش‌بینی شد اما به‌دلیل تلاطم‌های ارزی و وضعیت اقتصادی کشور،  خودروساز ۸۰۰ پیش‌فاکتور صادر کرد اما به‌طور غیررسمی اعلام کرد که در حوزه تولید با مشکل روبه‌رو شده است،  درحالی‌که 2خودرویی که برای تاکسی درنظر گرفته شده 2محصول کاملا داخلی و ملی هستند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با رد اینکه تاکسی اسقاط شده اما صاحب آن تاکسی جدیدی دریافت نکرده است،  گفت: طرح ما،  طرح کلید به کلید است و هر فردی که خودروی خود را برای اسقاط می‌دهد، ظرف ۴۸ساعت خودروی نو تحویل می‌گیرد. ممکن است برخی متقاضیان فرایند اسقاط را پیش از زمانی که باید طی کرده و زودتر خودروی خود را اسقاط کرده باشند که این کار داوطلبانه بوده و به فرایند نوسازی ربطی ندارد،  زیرا ما این طرح را کلید به کلید تعریف کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۶ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۳۸ هزار تاکسی فرسوده دیگر نیز به آن اضافه می‌شود،  گفت: باید خودروساز از ظرفیت‌های تولید خود در جهت آغاز دوباره فرایند نوسازی استفاده کند،  هر چند که می‌دانیم با شدت و سرعت قبل این اتفاق نخواهد افتاد.

ضامنی همچنین درخصوص کاهش ارزش گواهی‌های اسقاط توضیح داد: پیشنهادهایی درخصوص تنوع بازار این اوراق بهادار داده شده تا رانندگان تاکسی در این حوزه متضرر نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید