• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25787
+
-

کشتار پرندگان مهاجر در خوزستان

گزارش2
کشتار پرندگان مهاجر در خوزستان

آوازه کشتار پرندگان مهاجر در کشور به اندازه‌ای است که یکی از گزارش‌های روزنامه لوموند - پرتیراژترین روزنامه فرانسوی‌زبان - را به‌خود اختصاص داد.

در این گزارش که چندی پیش منتشر شد از فریدونکنار به‌عنوان بزرگ‌ترین کشتارگاه پرندگان مهاجر در جهان نام برده شده و از توریست‌ها خواسته شده بود تا از سفر به فریدونکنار خودداری کنند. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه بیش از 4میلیون پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی به زیستگاه‌های ایران می‌آیند ‌اما براثر ضعف نظارت و نبود اهرم‌های بازدارنده، بالغ بر 400هزار پرنده به‌دست شکارچیان و صیادان متخلف صید می‌شوند و سر از بازارهای محلی فروش پرندگان درمی‌آورند؛ تجارت پر سودی که با وجود هشدارها و اعتراضات پی در پی فعالان محیط‌زیست و دوستداران حیات وحش همچنان ادامه دارد.

فعالان محیط‌زیست می‌گویند نه سازمان حفاظت محیط‌زیست و نه سایر دستگاه‌ها حریف مافیای صید و شکار نیستند و سناریوی کشتار پرندگان هر ساله در فریدونکنار و سایر تالاب‌های مازندران تکرار می‌شود. حالا در تازه‌ترین خبرها، یک فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با مهر، از صید انبوه غیرمجاز پرندگان مهاجر در خوزستان خبر داده است. رضا فلک نیک گفت: خوتکاهای ابرو سفید جزو نخستین گروه از پرندگان مهاجری هستند که در اواسط مرداد‌ماه وارد تالاب‌های استان خوزستان می‌شوند. این مهاجران پس از مدتی توقف و استراحت در زیستگاه‌های تالابی در اواسط مهرماه، تالاب‌های استان خوزستان را برای ادامه مسیر مهاجرت ترک می‌کنند اما عبور این پرندگان مهاجر از تالاب‌های نیمه جان استان خوزستان به قیمت جانشان تمام می‌شود زیرا عده‌ای سودجو در کمین این مهاجران نشسته‌اند.

این فعال محیط‌زیست افزود: ورود نخستین دسته از پرندگان مهاجر در خشک‌ترین‌ ماه سال است.در این زمان تمامی زیستگاه‌های تالابی استان کم آب است به‌گونه‌ای که برخی کاملا خشک شده اند؛ از همین رو تجمع پرندگان به نقاطی محدود می‌شود که شرایط آبی مناسبی داشته باشد. در چنین وضعیتی عده‌ای سودجو با ریختن دانه در این نقاط و عده‌ای نیز با ساخت آبگیرهای مصنوعی به راحتی به صید پرندگان مهاجر می‌پردازند.  این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: نبود برخورد جدی و بازدارنده با متخلفان سبب شده است صیادان با خیال راحت به نسل کشی پرندگان مهاجر بپردازند به شکلی که در سال‌های اخیر تعداد محمیه‌ها (دامگاه‌های صید پرندگان) افزایش یافته است.

نیک‌فلک تأکید کرد: باتوجه به نزدیک شدن به فصل صید پرندگان مهاجر، انتظار می‌رود که امسال اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان برخورد جدی با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده و قبل از هرگونه اقدامی توسط صیادان به کشتار غیرقانونی پرندگان مهاجر پایان دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید