• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25766
+
-

حذف کولبرها از کردستان

حذف کولبرها از کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان این‌که واژه کولبری از سال 88 به بعد در ادبیات اقتصادی ایران رواج یافته است، به همشهری می‌گوید: مردم استان‌های مرزی کردستان، آذربایجان ‌غربی، کرمانشاه و سیستان ‌و بلوچستان در سال 88 خواستند مانند استان‌هایی که مرز آبی دارند و از امتیاز کالای ته‌لنجی استفاده می‌کنند، از راه مرز درآمد کسب کنند. به همین دلیل کولبری رواج یافت تا این‌که مرداد سال گذشته دولت طرح ساماندهی بازارچه‌های مرزی را تصویب کرد و قرار شد در این 4 استان بازارچه‌های موقت مرزی ایجاد شود و کولبرها در بازارچه‌های موقت مرزی مشغول شوند.

حسین فیروزی با بیان این‌که بازارچه‌های مرزی استان کردستان در 3 شهرستان سروآباد، مریوان و بانه شکل گرفته است، می‌افزاید: این بازارچه‌ها بهمن سال گذشته باید راه می‌افتاد و روال قبلی کولبری حذف می‌شد، اما اجرای مصوبه به دلیل نواقصی با تاخیر مواجه شد. در نهایت 9 اردیبهشت امسال مصوبه با کمک وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت به نفع تامین بیشتر معیشت مرزنشینان تصویب شد و بازارچه‌ها از یک ماه قبل کار خود را شروع کردند و از ابتدای مرداد هم با تامین زیرساخت‌‌ها رونق گرفتند.

وی اظهار می‌کند: شرایط کار در بازارچه‌های مرزی داشتن کارت پیله‌وری است که به افرادی که در 20 کیلومتری مرز ساکن هستند، شغل دیگری ندارند و در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام کرده‌اند، اختصاص می‌یابد. مرز‌نشینان با داشتن کارت پیله‌وری و فعالیت در بازارچه‌های مرزی می‌توانند تا 700 هزار تومان در ماه به ازای هر فرد و 2 میلیون و 800 هزار تومان به ازای یک خانواده از معافیت گمرکی بهره‌مند شوند. در واقع با فعال شدن بازارچه‌های مرزی شغلی به نام کولبری نداریم، زیرا دیگر بار کول وجود ندارد. از این به بعد در ادبیات اقتصادی کشور به جای کولبر، واژه پیله‌ور داریم و پیله‌وران به صورت مجاز و از گمرک‌های در نظر گرفته شده در 3 بازارچه مرزی کالا وارد می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با بیان این‌که کردستان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه اجرای مصوبه ایجاد بازارچه‌های مرزی بوده است،‌ ادامه می‌دهد: در حال حاضر در کردستان هیچ‌کدام از گذرگاه‌های کولبری فعال نیست و مرزنشینان در بازارچه‌ها مشغول به کار شده‌اند. دیگر حتی یک کولبر هم به معنای مصطلح نداریم. ممکن است اهالی مریوان در گذرگاه‌های خارج از استان همچنان به این کار مشغول باشند، اما در حوزه استحفاظی کردستان که 227 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، معبرهای کولبری فعال نیست و هیچ داد و ستد کالایی خارج از 3 بازارچه قیدشده انجام نمی‌شود.

فیروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توسعه صنعتی استان برای جبران بیکاری و کاهش وابستگی معیشت مرزنشینان به مرز اشاره می‌کند و می‌گوید: ابتدای مرداد میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت بودیم و در زمان حضور ایشان 3 آیین کلنگ‌زنی برای طرح زنجیره فولاد در سقز، بیجار و قروه انجام شد. زنجیره فولاد، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ استان محسوب می‌شود که از خام‌فروشی سنگ آهن (کردستان یکی از پرظرفیت‌ترین استان‌ها از نظر ذخایر سنگ‌آهن است) جلوگیری و ارزش افزوده خوبی برای استان تامین می‌کند.

وی ایجاد صنایع پایین‌دستی و جانبی را در حاشیه فعالیت زنجیره فولاد که با سرمایه‌گذاری بیش از 6 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید از دیگر مزایای این طرح می‌داند و می‌افزاید: این طرح فضای کسب و کار را در کردستان رونق می‌دهد و قرار است در فاز اول که تا سال 1400 به سرانجام می‌رسد،‌ 3 هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و 3 هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد کند. البته برای اشتغال‌زایی در استان و کاهش نرخ 7/12 درصدی بیکاری، طرح‌های کشاورزی چون توسعه سدها و مدیریت مصرف آب برای افزایش تولید محصول، ایجاد کانال‌های آبیاری و توسعه زمین‌های کشاورزی هم شروع شده است و کردستان چشم‌انداز اقتصادی خوبی خواهد داشت.

این مقام مسئول خبر خوب دیگری هم به کردستانی‌ها می‌دهد و اظهار می‌کند: منطقه ویژه اقتصادی بانه در حال شکل‌گیری است و شرکت شهرک‌های صنعتی زیر‌ساخت‌های لازم را در این منطقه ایجاد می‌کند تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید