
سمفونی گرانی
افزایش بیرویه قیمت بلیت کنسرتها و مخاطبانی که توانایی خرید ندارند

فهیمه پناه آذر-روزنامهنگار
تورم و افزایش قیمت در فروش بلیتهای سینما، تئاتر و موسیقی هر ساله دیده میشود؛ تورمی که گاهی هیچ موازنهای با چرخه تولید و دستمزدها ندارد و گاهی قیمتهای بیش از حد در تئاتر و موسیقی صدای منتقدان و مخاطبان را در میآورد، اما این گرانی در روزهای اخیر بیشترین رکورد را زده، گرانترین بلیت کنسرت مربوط به اجرای روزبه نعمتاللهی در حیاط کاخ نیاوران است که سقف فروش بلیت این کنسرت تا 3میلیون تومان نیز رسیده است.
تورمهای یک ماهه
اسفند سال پیش بود که قیمت بلیت کنسرتهای پاپ به یک میلیون و 300هزار تومان رسید؛ قیمتی که علاقهمندان به کنسرت تا چندماه قبلش آن را تا سقف 900هزار تومان خریداری میکردند اما به نسبت قیمت اسفند سال گذشته و پس از 4ماه، ناگهان کنسرتی در پایتخت برگزار شد که قیمت آن از کف 800هزار شروع و به 3میلیون تومان رسیده است؛ موضوعی که باعث واکنش مدیر دفتر موسیقی نیز شده است.
در کنار گرانی بلیتهای موسیقی، همین بلیتها در بازار سیاه و فروش ازسوی افرادی در سایتهای مختلف هم باعث شده که گیشه کنسرت دچار مشکلات زیادی شود.
نوجوانان و جوانان محروم از کنسرت
دامن زدن به نابرابری فرهنگی و کاهش دایره مخاطبان کنسرت از نتایج گرانی بلیت کنسرت خواهد بود، بلیت کنسرت که بهعنوان کالای لوکس باعث میشود بخشی از علاقهمندان به موسیقی که معمولا رده سنی نوجوان و جوان را درنظر میگیرد، از تماشای کنسرت محروم شوند. مخاطبان عادی با دغدغه هزینه از کنسرت رفتن صرفنظر کنند.
کاهش دایره مخاطبان کنسرت
این سطح قیمتدهی، فراتر از قدرت خرید بسیاری از خانوادهها است و منجر به کاهش قابل توجه حضور مخاطبان و تبدیل کنسرت به یک تجربه فرهنگی اقلیتی شده است. عدمتوازن میان کیفیت اجرا و هزینه، هماهنگی ضعیف با قدرت خرید و فقدان چارچوب شفاف قیمتگذاری، از اصلیترین دلایل این عقبنشینی بودهاند.
واکنش مدیر دفتر موسیقی
بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در واکنش به این گرانی عنوان کرد: بنده کمتر از 2ماه است که سمت مدیرکل دفتر موسیقی را برعهده گرفتهام و در این مدت متوجه مشکلات بینهایت این مجموعه شدهام. یکی از مشکلات، قیمتگذاری بلیت برای کنسرتهای اینچنینی است که در دفتر موسیقی به بررسی آن پرداختهایم؛ چراکه این ارقام برای قیمت بلیت یک کنسرت مورد تأیید من نیست. زمانی که درباره قیمت بلیت این کنسرت به من اطلاع داده شد، بلافاصله گفتم که باید مانع برگزاری و بلیتفروشی آن شد. برای بلیتفروشی کنسرتها باید یک تعرفه مشخص شود و نباید اینگونه باشد که هرکسی صبح که بیدار میشود تصمیم بگیرد در آن روز به قیمتی که دوست دارد، بلیتفروشی کند. حداقل باید با دفتر موسیقی هماهنگیهای لازم انجام شود که یکباره شاهد جهش قیمت دوبرابری در کمتر از یکماه نباشیم. وی ادامه میدهد: سعی داریم بعد از توقف برگزاری 2ماهه کنسرتها در ایام محرم و صفر، برای مسئله قیمت بلیت کنسرت و سایر موارد مربوط به برگزاری کنسرتها برنامهریزی کنیم. اکنون مدتی است که به همکارانم اعلام کردهام که باید مسئله قیمتگذاری اجاره سالنهای کنسرت را که در تعیین قیمت بلیتهای کنسرت امری مهم است، بررسی کنیم. درحقیقت باید مشخص کنیم که قیمتگذاریهایی را که در سالنها بدون حساب و کتاب اتفاق میافتد چهکسی مشخص میکند که برای یک شب اجاره سالن مثلا یکمیلیارد تومان دریافت میکنند. بهطور کلی ابتدا باید هزینههایی را که بابت برگزاری کنسرت صرف میشود، بررسی کنیم و با تجمیع آن هزینهها و با درنظر گرفتن یک سود منطقی برای کنسرتگذار و تیم او در مشورت با تهیهکنندگان به یک عدد مشخص برسیم. در این صورت میتوان با ادله روشن و منطقی درباره قیمتگذاری کنسرتها پاسخگو باشیم و اینگونه بتوانیم از مخاطبین موسیقی حمایت جدیتر و بهتری داشته باشیم.