• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 دی 1396
کد مطلب : 2569
+
-

پنجمین تلاش سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام ذوب‌آهن

20دی 17درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان برای پنجمین‌بار در 2سال گذشته روی میز فروش می‌رود

سهام ذوب‌آهن
پنجمین تلاش سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام ذوب‌آهن

سازمان خصوصی‌سازی ‌بعد از 4بار عرضه ناموفق، چهارشنبه 20دی‌ماه 17درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان را برای پنجمین‌بار در فرابورس عرضه می‌کند.

به گزارش همشهری، از سال 1395تاکنون سهام ذوب‌آهن اصفهان بار‌ها برای فروش در بورس عرضه شده اما سهام این شرکت هیچ خریداری نداشته است. برخی خبر‌های تأیید نشده حاکی ازآن است که علت نخریدن سهام این شرکت وجود دستگاه‌های قدیمی و فرسوده این کارخانه است که قیمت تمام‌شده تولید را افزایش می‌دهد؛ با این حال سال قبل خبر‌هایی منتشر شد در مورد اینکه یک سرمایه‌گذار کره‌ای قصد دارد با خرید سهام این شرکت دستگاه‌های جدید خود را هم جایگزین دستگاه‌های قدیمی کند و از همین طریق دستگاه‌های جدیدش را هم بفروشد اما این خبر‌ها درست از کار درنیامد و در نهایت هیچ‌کس حاضر به خرید سهام این شرکت نشد. حتی در برخی از عرضه‌های قبلی شایع شد سهامدارانی از ژاپن یا لوکزامبورگ هم متقاضی خرید هستند اما بعد‌ها مشخص شد که این خبر‌ها هیچ کدام صحت نداشته و صرفا برای بازارگرمی منتشر شده بود. با این حال سازمان خصوصی‌سازی‌ 20دی‌ماه امسال قصد دارد بار دیگر شانسش را برای فروش سهام ذوب‌آهن اصفهان امتحان کند.

مقدار عرضه

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ چهارشنبه 20دی‌ماه نزدیک به 17درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان متعلق به صندوق کارکنان فولاد در بازار دوم فرابورس عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این شرکت که در 2عرضه گذشته به‌ترتیب 850و 810ریال بود این بار به 794ریال کاهش یافته است. علت این کاهش نسبی احتمالا ایجاد جذابیت بیشتر برای مشتریان احتمالی است تا شاید این بار کسی حاضر به خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان شود.

سابقه ماجرا

شرکت ذوب‌آهن اصفهان از سال 91تاکنون گرفتار عرضه‌های متنوعی بوده است. قبلا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بخش عمده سهام این شرکت را در دست داشت اما از سال 91به بعد تأمین اجتماعی که یک شرکت شبه دولتی است سهام دولتی سازمان گسترش را خرید. اکنون 55درصد از سهام این شرکت متعلق به تأمین اجتماعی است و 16.75درصد هم در اختیار صندوق کارکنان فولاد است. درصورت فروش بلوک 17درصدی متعلق به صندوق فولاد، خریدار احتمالی صاحب 2صندلی از مجموع کرسی‌های هیأت مدیره خواهد شد.

نحوه عرضه‌های قبلی

نخستین بار 26آبان پارسال این مقدار سهام به قیمت پایه هر سهم 3000ریال عرضه شد اما این مقدار سهام خریدار نداشت. بعد از آن در تاریخ 29آذر‌ماه پارسال این مقدار سهام به قیمت هر سهم 2749ریال راهی میز فروش در فرابورس شد که باز هم با شکست مواجه شد. تیر‌ماه امسال اما سازمان خصوصی‌سازی‌ تشخیص داد سهام این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 850ریال عرضه کند اما این تدبیر بار دیگر هم موفق نبودودر نهایت سازمان خصوصی‌سازی‌ تصمیم گرفت در چهارمین عرضه قیمت این شرکت را به 810ریال کاهش دهد. بعد از شرکت در چهارمین عرضه این بار سازمان خصوصی‌سازی‌ باز هم قیمت سهام را کاهش داده است.

چرا صندوق فولاد خارج می‌شود؟

بحران شدید مالی در صندوق‌های بازنشستگی، دولت را دچار چالش‌های بزرگی کرده است. به همین دلیل از ابتدای امسال کمیته‌ای که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در آن عضو است تشکیل شد تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی را حل کند. هم‌اکنون 18صندوق بازنشستگی در ایران فعالند که همگی با بحران نقدینگی مواجهند و حتی برخی از آنها قادر نیستند مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنند و برای این کار هر‌ماه به منابع مالی دولتی متوسل می‌شوند.  از این جهت در تازه‌ترین اقدام کمیته نجات صندوق‌های بازنشستگی قرار شده است ترکیب سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تغییر کند تا با استفاده از یک الگوی اقتصادی بهتر بنیه مالی آنها تقویت شود. اطلاعاتی در مورد نحوه تغییر و تحولات در صندوق‌های بازنشستگی منتشر نشده است اما برنامه‌ها نشان می‌دهد که الگوی اقتصادی این صندوق‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیش می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید