• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 7 دی 1396
کد مطلب : 2567
+
-

رشد 5/6درصدی اقتصاد در 6‌ماهه 96

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست سال 96را 5.6درصد با نفت و 6درصد بدون نفت محاسبه و اعلام کرد.

براساس اعلام این نهاد آماری ارزش تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 90در 6‌ماه نخست امسال به 382هزار و 249میلیارد تومان با نفت و 305هزار و 722میلیارد ریال بدون احتساب ارزش افزوده بخش نفت رسیده است. محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد در 2فصل پیاپی بهار و تابستان امسال رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٠,٩،  گروه صنعت (شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی،  سایر معادن،  صنعت،  انرژی و ساختمان) ٤.٤ و گروه خدمات ٧,٢ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل،  رشد داشته است. اخیرا هیأت مشاوره‌ای ماده ۴ صندوق بین‌المللی پول در گزارش پایانی مأموریت سال ۲۰۱۷ برای ایران پیش‌بینی کرده است رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال ۱۳۹۶ (۱۸-۲۰۱۷) به ۴.۲ درصد برسد. همچنین در این گزارش تأکید شده است،  ایران اصلاحات در بخش مالی را در دستور کار قرار دهد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از انجام اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی با هدف حمایت درآمدی از اقشار فقیر جامعه در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ (۱۹-۲۰۱۸) استقبال کرده است. صندوق بین‌المللی پول در عین حال تأکید دارد: بهبود رشد اقتصادی ایران به بخش غیرنفتی نیز گسترش یافته و درصورت انجام اصلاحات در بخش مالی،  این روند ادامه یابد و در میان‌مدت حتی تا مرز ۴.۵ درصد نیز افزایش پیدا کند. همچنین،  پیش‌بینی می‌شود درصورت تصویب افزایش قیمت حامل‌های انرژی،  نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ (۱۹-۲۰۱۸) به‌طور موقت در مقایسه با سطح ۹.۹ درصدی آن در سال ۱۳۹۶ (۱۸-۲۰۱۷)،  افزایش پیدا کرده و مجدداً در میان‌مدت و با اتکا بر سیاست‌های احتیاطی،  تک‌رقمی شود.

رشد اقتصاد در سال آینده به گزارش همشهری، دولت لایحه بودجه سال آینده را با رویکرد حفظ ثبات اقتصادی،  روند رو به رشد تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار تنظیم کرده و می‌گوید: محور برنامه‌های سال آینده برای مثبت‌ نگه‌داشتن رشد اقتصادی با تمرکز روی بخش‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و انرژی،  بخش معادن و صنایع معدنی،  پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت و البته مسکن به‌ویژه در بافت‌های فرسوده شهری،  بخش گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های پسابرجام تنظیم شده است.

سکوت آماری بانک مرکزی درحالی‌که مرکز آمار تاکنون نرخ رشد اقتصاد ایران در بهار و تابستان امسال را منتشر کرده،  بانک مرکزی به‌عنوان دیگر مرجع برآورد و اعلام نرخ رشد اقتصادی،  تاکنون گزارش خود را به روز نکرده و مشخص نیست چرا این نهاد رسمی از انتشار آمارهایی نظیر رشد اقتصادی به‌صورت فصلی خودداری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید