• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25659
+
-

همشهری محله پیشنهاد افزایش ساعت‌کاری اصناف در محله‌های گردشگرپذیر شمیرانات را بررسی کرده است

شب‌های شمرون کوتاه است

شب‌های شمرون کوتاه است

حمیدرضا بوجاریان | خبرنگار:

منطقه 1


شهروندان ساعت‌های پایانی روز و زمانی که تب دماسنج‌ها رو به پایین رفتن است؛ از خانه بیرون می‌زنند تا اوقات فراغت خود را بگذرانند. از این‌رو، اغلب شهروندان انتظار دارند واحدهای پذیرایی و خدماتی نیز همپای آنها فعال باشند تا در گردش‌های شبانه، از این واحدها سرویس بگیرند. این انتظار در حالی است که ساعت‌کاری بسیاری از اصناف، به دلیل بخشنامه‌ای که از سوی نیروی انتظامی ابلاغ شده، تا ساعت 12 شب تعیین شده است. برخی مسئولان و کاسبان شمیرانات خواهان افزایش ساعت کار اصناف برای ماندگاری و مراجعه بیشتر گردشگران در این منطقه هستند، اما برخی دیگر با دلایلی با این افزایش ساعت مخالفند. موضوع این موافقت و مخالفت را با برخی کسبه، نمایندگان مردم محله تجریش، فرماندار ویژه شمیرانات و استاندار تهران مطرح کرده‌ایم تا امکان افزایش ساعت اصناف بیطرفانه بررسی شود. 

شمیرانات از نقاط گردشگرپذیر پایتخت محسوب می‌شود. این ویژگی سبب شده است نوع کسب و کارهایی که در این محدوده از پایتخت پدید آمده است با هدف ارائه خدمات بهتر به گردشگران پا بگیرد. اما بسیاری از کاسبانی که در این بخش فعالیت می‌کنند از محدود بودن ساعت کارشان گلایه دارند این گلایه‌مندی را فرماندار شمیرانات تأیید می‌کند و از مسئولان خواهان چاره‌ای برای این موضوع است. «سیاوش شهریور» می‌گوید: «شمیرانات به دلیل بافت گردشگری‌ که دارد، شاهد فعالیت تعداد زیادی از فست‌فودها و رستوران‌هاست. به دلیل اکوسیستم و حضور گسترده مردم در این منطقه، محدودیت ساعت‌کاری مراکز ارائه خدمات به گردشگران، سبب شده است کاسبان در این محدوده تقاضای افزایش ساعت کار داشته باشند تا بتوانند به گردشگران برای مدت بیشتری ارائه خدمت کنند.» شهریور از اینکه در پیمایش‌های ملی، شمیرانات؛ اولویت گردشگری دارد تأکید می‌کند: «در صورت بها دادن به موضوع گردشگری در این منطقه، می‌توان تا 20 هزار فرصت شغلی در شمیرانات ایجاد کرد. این هدف با افزایش ساعت کار مراکز گردشگر‌پذیر منطقه و ارائه خدمات به مردم تا ساعت 4 بامداد امکان‌پذیر است. در صورت افزایش ساعت کار بدون شک کسب و کار سرمایه‌گذاران این بخش رونق گرفته و با حضور شهروندان در خیابان‌ها می‌توان امنیت را بیش از هر زمان دیگری در شمیرانات تأمین کرد.»


ترافیک سرگردان محصول افزایش ساعت کار

برخی محدودیت‌ها سبب شده است واحدهای صنفی آن‌گونه که باید فعال نباشند و در نیمه‌راه ناگزیر شوند واحد خود را تعطیل کنند. این موضوع منجر به تغییر ساعت حضور گردشگران شده که تأثیر اولیه آن را می‌توان در کاهش فروش و کسادی بازار فعالان اصناف در مناطق گردشگرخیز پایتخت مشاهده کرد. دبیر شورایاری محله تجریش که خود یکی از کاسبان شمیرانات است این موضوع را تأیید اما به موضوع جالبی اشاره می‌کند: «افزایش ساعت کار اصناف در شمیرانات می‌تواند کمک شایانی به رونق اقتصادی کاسبان و اقتصاد محله کند. اما در کنار این موضوع، نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر برطرف نشود می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود که کسی خواهان آن نیست.» به گفته «علیرضا حمیدی» شب‌ها، با پایان ساعت‌کاری اصناف در پایتخت، شاهد ترافیک سرگردان در شهر هستیم و اگر ساعت‌کاری اصناف محدوده شمیران بیشتر شود، این ترافیک می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. او ادامه‌می‌دهد: «وقتی ترافیک سرگردان به سمت شمال تهران و محدوده شمیرانات روان شود با حجم وسیعی از خودروها رو‌به‌رو می‌شویم که قادر به مدیریت آن نیستیم. راهور در ساعت‌های نیمه‌شب در خیابان نیست و بدون شک در غیاب مأموران گره‌های ترافیکی سنگینی در این محدوده ایجاد می‌شود.» او بر این باور است که نخست باید زیرساخت‌های لازم برای افزایش ساعت کار اصناف در محدوده گردشگرپذیری مانند شمیرانات فراهم شود سپس به فکر افزایش ساعت کار افتاد: «بیشتر شدن ساعت کار نیازمند جذب نیرو در مراکز خدماتی است. علاوه بر این، اداره مالیات ممکن است خواستار دریافت عوارض و مالیات بیشتری از کاسبان شود. به این مسائل باید توجه شود و در صورت برطرف شدن دغدغه‌ها، می‌توان افزایش ساعت کار کاسبان را مطرح کرد.» 


وضع همه اصناف در نظر گرفته شود 

«نباید در برنامه‌ریزی و زمان مجاز برای فعالیت کاسبان به گونه‌ای کار کرد که تنها منافع یک گروه شغلی دیده شود؛ چراکه در محدوده‌هایی مانند ولنجک، درکه، تجریش، امامزاده‌صالح(ع)، دار‌آباد، دربند و اقدسیه کسب و کارهای پرطرفداری در حال ارائه خدمات هستند که اوج کار آنها پس از شلوغی‌های مرسوم روز آغاز می‌شود.» این حرف‌های «‌‌نبی‌الله سعیدی» است که مدت‌هاست در درکه سفره‌خانه دارد و در آن به افراد مراجعه‌کننده قلیان عرضه می‌کند و مواد غذایی می‌فروشد. او می‌گوید: «به‌طور معمول، غذاخوری‌ها از ساعت یک بامداد به بعد مشتری ندارند و نیاز به افزایش ساعت کارشان نیست. اما کسب و کارهایی مانند ما تا زمانی که مردم در خیابان باشند، فروش دارد و هرچه زمان کارمان بیشتر شود، گردش مالی بیشتری نیز داریم.» او از اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند منافع صنف خود را ببینند و منافع دیگر اصناف را نادیده می‌گیرند، گلایه می‌کند: «باید حقوق همه اصناف رعایت شود. اینکه کسی نظر خود را بر دیگری تحمیل کند، کار درستی نیست. امیدوارم مسئولان در این شرایط نابسامان اقتصادی به گونه‌ای تصمیم بگیرند که منافع همه تأمین شود.»



کسی به فکر احیای شب در شمیرانات نیست

موضوع افزایش ساعت کار کاسبان در محله‌های گردشگر‌پذیر شمیرانات را با تعدادی از اهالی این منطقه در میان گذاشتیم. برخی افراد از افزایش ساعت، حمایت و برخی دیگر که بیشتر از ساکنان محلی هستند مخالف طولانی‌تر شدن ساعت کار کاسبان هستند. موافقان که اغلب غیر‌بومی‌اند می‌گویند شمیرانات به دلیل آب و هوای بهتر می‌تواند مانند برخی شهرهای توریستی در جهان تا صبح پذیرای گردشگران باشد: «اغلب نقاط گردشگری در کشورهای جهان، شب ندارند و مانند روز در حال کار کردن هستند. متأسفانه این فرصت از تهران گرفته شده است و کسی به موضوع گردشگری و احیای شب در پایتخت فکر نمی‌کند.» «‌‌مهدی رحمانی» باور دارد اگر مردم در خیابان‌ها حضور داشته باشند امنیت در محله‌ها خودبه‌خود تأمین می‌شود: «چطور می‌توان باور کرد که با حضور مردم شاهد بروز ناهنجاری و ناامنی باشیم. هر جا مردم حضور پررنگی داشته باشند با خودشان امنیت می‌آورند و نباید از نظر امنیتی نگرانی داشت.» 


قلیان‌کشی گردشگری نیست

برخلاف نظر رحمانی، شهروندی که ساکن درکه است بر این باور است که افزایش ساعت کار مراکز گردشگری جز دردسر برای اهالی نفعی برای ساکنان ندارد: «خانواده‌های با اصالت زیادی در اوین، درکه، تجریش و... زندگی می‌کنند. بسیاری از ساکنان ناهنجاری و مشکلات ناشی از‌ تردد بالای شهروندانی را که از نقاط دیگر به این محله می‌آیند، تحمل می‌کنند. نبود جای پارک، سر و صدای زیاد، تولید زباله بالا، درگیری و نزاع... از جمله مشکلاتی است که این حضور برای اهالی ایجاد کرده است. تنها فرصتی که اهالی برای استراحت دارند نیمه‌شب است و نباید برای حفظ منافع عده‌ای محدود، خواب و خوراک را از ساکنان گرفت.» آن‌گونه که «‌‌شهرام سیفی» ادعا می‌کند: گاهی وقت‌ها رفتارهای ناهنجار افرادی که به بهانه تفریح به این محله می‌آیند سبب شده است درگیری میان برخی اهالی با این دسته افراد رخ دهد: «فکر می‌کنم بیشتر کسانی که از نیمه‌شب به بعد، در خیابان‌های درکه و تجریش رفت‌وآمد می‌کنند، گردشگر نیستند. آنها مجردی و برای استفاده از قلیان به این محله می‌آیند و خانواده‌ای در کنار آنها نیست. استعمال قلیان را نمی‌توان گردشگری و تفریح دانست و از این‌رو موافق افزایش ساعت کار اصناف از بعد نیمه‌شب، نیستم.» 


اصناف درخواست کنند‍؛ بررسی می‌کنیم

برخی کاسبان باور دارند که مسئولان باید برای رونق دادن به کسب و کار آنها در تابستان برنامه‌ای جدید طراحی کنند و اجازه دهند ساعت کاری واحدهای صنفی بیشتر از ایام دیگر سال شود. استاندار تهران که رئیس شورای تأمین استان نیز هست، می‌گوید که موضوع افزایش ساعت کار اصناف در تابستان نیازمند تصمیم‌گیری و خرد جمعی است: «تاکنون هیچ صنفی به استانداری درخواستی برای افزایش ساعت مجاز در واحدهای خود در تابستان ارائه نکرده است. این موارد معمولاً از سوی نیروی انتظامی تصمیم‌گیری می‌شود، اما اگر درخواستی به استانداری ارسال شود به موضوع وارد می‌شویم.» به گفته «‌‌محمدحسین مقیمی» شورای تأمین استان و شورای اجتماعی استان تهران 2 مرجعی هستند که می‌توان این درخواست را در آن طرح کرد: «امنیت شهر و رونق داشتن کسب و کار اصناف، 2 موضوعی است که باید به شکل همزمان به آن توجه شود. اگر اصناف درخواست خود را ارائه کنند، نظرات دستگاه‌های مختلف را با در نظر گرفتن بهترین گزینه‌ها می‌شنویم سپس درباره افزایش ساعت کار اصنافی که در تابستان به مردم و گردشگران خدمات بیشتری ارائه می‌کنند، تصمیم لازم را در شورای اجتماعی و شورای تأمین استان می‌گیریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید