• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25649
+
-

حمله به بدشانس‌ترین کشتی‌گیر ایران

محسن محمودصفری

اغراق نیست اگر گفته شود بیشتر بار مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران در المپیک‌ها بر دوش کشتی‌گیران است. در بازی‌‌های آسیایی اینچئون کشتی‌گیران ایران موفق شدند 12‌مدال برای کاروان ایران کسب کنند که 6‌مدال آن طلایی بود. حالا در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا 12‌کشتی‌گیر آزاد و فرنگی‌کار با تشخیص شورای‌فنی معرفی شده‌اند تا در اندونزی افتخار دیگری را برای کاروان ورزشی ایران رقم بزنند. این انتخاب، واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است.همشهری ورزشی تمام این واکنش‌ها را بررسی کرده است.

    دردسرهای نبودن حسن رحیمی
در وزن اول کشتی‌آزاد، رضا اطری نماینده ایران خواهد بود. اطری کشتی‌گیر بی‌تجربه‌ای نیست و سابقه حضور در مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا در کارنامه خود دارد. واقعیت وزن اول کشتی‌آزاد این است که بعد از حسن رحیمی، کشتی‌گیر شش دانگی پیدا نشده تا در این وزن خیال کشتی‌دوستان را از کسب مدال راحت کند. البته شورای‌فنی نام مهران رضازاده را هم به عنوان آلترناتیو در کنار اطری قرار داده است تا در صورت تشخیص کادر‌فنی او ملی‌پوش ایران در این وزن باشد. فاصله زمانی کم بین بازی‌های آسیایی و مسابقات‌جهانی از دیگر مشکلات کادر‌فنی برای انتخاب کشتی‌گیر در این وزن است. کشتی‌گیران سبک وزن غالبا کیلوهای زیادی از وزن خود  کم می‌کنند و رسیدن دوباره سر وزن قانونی در فاصله زمانی 2‌ماهه می‌تواند تاثیرات منفی روی کار کشتی‌گیر داشته باشد. 

    انتقاد از بدشانس‌ترین کشتی‌گیران ایران 
با تصمیم اعضای شورای‌فنی قرار است علیرضا کریمی در وزن 97‌کیلوگرم در بازی‌های آسیایی جاکارتا ملی‌پوش ایران باشد. کریمی در مرحله دوم انتخابی تیم‌ملی توانست در وزن 92‌کیلوگرم قهرمان شود و در تورنمنت گرجستان و ترکیه شرکت کند. در وزن 97‌کیلوگرم هم علیرضا گودرزی و مجتبی گلیج مورد ارزیابی کادر‌فنی در جام یاشاردوغو قرار گرفتند که بدلیل عدم رضایت کادر‌فنی هردو کنار گذاشته شدند تا کریمی به یک وزن بالاتر بیاید و راهی بازی‌های آسیایی شود. طی چند روز اخیر از انتخاب علیرضا کریمی برای حضور در وزن 97‌کیلوگرم انتقادات بسیاری شده است و بارها عنوان شد او بعد از کسب مدال برنز در مسابقات‌جهانی‌2015 هیچ کار به‌خصوصی انجام نداده است. در ظاهر این اظهار نظر درست است ولی کریمی در چند سال اخیر جزو بدشانس‌ترین کشتی‌گیران ایران بوده است. او در اوج آمادگی در مسابقات امیدهای جهان با قرعه رژیم اشغالگر قدس روبه‌رو شد و دستش از مدال کوتاه ماند در حالی‌که بدبین‌ترین افراد هم در آن مسابقات مدال طلا را حق کریمی می‌دانستند. بعد از مسابقات امیدهای جهان کریمی فرصت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک را داشت که در فاصله 2‌هفته مانده تا مسابقات از طرف اتحادیه جهانی کشتی 6‌ماه محروم شد(بدلیل عدم رویارویی با کشتی‌گیر رژیم اشغالگر قدس) تا قهرمانی آسیا پرونده‌اش در همین ایران برای او بسته شود. پس اگر منصفانه عملکرد کریمی مورد ارزیابی قرار گیرد باید 2‌مدال برای او در نظر گرفته شود که بدلیل بدشانسی از دستش رفته است.

    برزگر: زورم به شورای فنی نرسید  
واقعیت درباره وزن ‌97‌‌کیلوگرم این است که بعد از رضا یزدانی هنوز کشتی‌گیر مطمئنی در این وزن پیدا نشده است تا مدال ایران را در مسابقات برون مرزی تضمین کند. شنیده‌ها حکایت از این دارد که در شورای‌فنی منصور برزگر اصرار به حضور رضا یزدانی در وزن 97‌کیلوگرم داشته است که با مخالفت اعضای شورای‌فنی مواجه شده است. منصور برزگر، عضو شورای‌فنی در این‌باره گفت:«من پیشنهاد دادم و اصرار هم داشتم که رضا یزدانی به بازی‌های آسیایی در وزن 97‌کیلوگرم اعزام شود. چرا‌که حضور او در این رقابت‌ها را مفیدتر از رقابت‌های قهرمانی‌جهان می‌دانستم اما در نهایت زورم به کادر‌فنی نرسید. اما کادر‌فنی تیم‌ملی اعلام کرد؛«هیچ اطلاعی از وضعیت او نداریم ضمن اینکه او 2‌سال است از کشتی دور بوده و در اردوهای تیم‌ملی نیز حضور پیدا نکرده است.» باتوجه به سن کم علیرضا کریمی و اینکه او می‌تواند حداقل یک المپیک دیگر را هم تجربه کند به نظر، شورای‌فنی تصمیم منطقی را اتخاذ کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید