• شنبه 10 خرداد 1404
  • السَّبْت 3 ذی الحجه 1446
  • 2025 May 31
پنج شنبه 8 خرداد 1404
کد مطلب : 256363
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G5nx7
+
-

پدر کامیون‌سازی‌ ایران که بود؟

تهران مصور
پدر کامیون‌سازی‌ ایران که بود؟

اصغر قندچی، کارآفرین مشهور و پدر صنعت کامیون‌سازی که مؤسس بزرگ‌ترین کارخانه تریلر و کامیون در ایران بود، ابتدا در یکی از گاراژهای اطراف میدان قزوین فعالیتش را شروع کرد، اما مدتی بعد و با رونق گرفتن صنعت کامیون‌سازی در پایتخت کارخانه‌ای در حوالی امامزاده معصوم(ع) راه انداخت. دوران درخشان قندچی به‌عنوان کارآفرین و صنعتگر ممتاز در بریانک رقم خورد و ایده‌های او برای ساخت کامیون‌های ایرانی در همین محله عملی شد. او نخستین کامیون را ساخت و در نمایشگاه دستاوردهای صنعتی ایران خودروهای ساخت خودش را به نمایش گذاشت. اصغر قندچی با پروانه ساخت کامیون در ایران کار خود را شروع کرد. پس از آن کار قندچی گرفت و به صنعتگر تبدیل شد. نام کارخانه را از شخصیت کاوه آهنگر گرفت و به عشق وطنش آن را «ایران‌کاوه» نامگذاری کرد. شرکت ماک آمریکا هم برای نخستین بار، خارج از خاک آمریکا حاضر به همکاری با اصغر قندچی شد. تلاشی که او برای بهبود کیفیت قطعات ماک انجام داد باعث شد کامیون‌های ماک ساخت ایران بهتر از ماک‌های وارداتی به فروش برسند، چون خیلی خوب امتحان پس داده بودند و کسانی که این ماک‌ها را داشتند آن‌قدر راضی بودند که خود تبدیل به تبلیغ خوبی برای ماک‌های ایرانی شدند. آنطور که خود او گفته، در مجموع قیمت ماک تولیدی او در اندازه‌های کوچک و بزرگ 100تا 150هزار تومان بود و با تریلر و تمام قطعات جانبی یک ماک ایران‌کاوه 300هزار تومان فروخته می‌شد، درحالی‌که ماک آمریکایی بدون تریلر حدود 200هزار تومان به فروش می‌رسید. او تا واپسین روزهای عمرش همچنان به ایران‌کاوه رفت‌وآمد می‌کرد و این کارخانه حلقه اتصال یکی از بزرگ‌ترین کارآفرین‌های تهران با بریانک بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید