• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25572
+
-

بلاتکلیفی خودروهای فرسوده در شهر

سید مرتضی احمدپور | روزنامه‌نگار: 

مسئولان راهور استان اعلام کرده‌اند که بیش از 30 هزار دستگاه خودرو‌ فرسوده در ‌‌استان وجود دارد که تعدادی از این خودروها در عمل امکان تردد ندارند و خرابی‌های جدی دارند. به نظر کارشناسان فنی خودرو عمر متوسط کامیون 20 سال، عمر متوسط تاکسی 10 سال، عمر متوسط سواری 20 سال، عمر متوسط مینی بوس 10 سال و عمر متوسط وانت 15 سال است، در حالی که آمار خودروهای موجود در استان و سن این خودروها که از سوی پلیس راهور اعلام شد، نشان می‌دهد ‌بیشتر خودروهای شهر تبریز به طور میانگین بیش از 15 سال عمر دارند که از استانداردهای تعیین شده‌ بیشتر است. 

برخی از این خودروها به حدی فرسوده می‌شوند که امکان حرکت هم ندارند. مالکان این خودروها حاضر به فروش خودرو‌‌ به قیمت‌های مصوب و تحویل به مراکز اسقاط خودرو نیستند، در نتیجه خودرو‌ خود را در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر رها می‌کنند. شهروندان این خودروهای پارک‌شده در کنار خیابان‌ها یا کوچه‌ها را میبینند که هفته‌ها و ماه‌هاست رها شده‌اند و  این مناظر ناخوشایندی در شهرهاست‌. 
پارک طولانی‌مدت خودروهای فرسوده علاوه بر مشکلات متعدد موجب می‌شود زباله‌هایی در اطراف خودروها‌ رها شود. گاهی لاشه حیواناتی مانند گربه در زیر خودرو پیدا می‌شود که با توجه به گرمای هوا ‌‌موجب بوی تعفن و خطر آلودگی میشود. با وجود اعتراض همسایگان، مالکان خودروها مانع از انتقال این خودروها از کوچه به پارکینگ خودروهای اسقاطی میشوند و گاه درگیری‌هایی میان همسایه‌ها بر سر این موضوع پیش می‌آید. مسئولان راهور با ابراز بی‌اطلاعی از تعداد دقیق خودروهای رها شده در معابر می‌گویند که معضل خودروهای رها شده مختص تبریز نیست و در شهرهای دیگر استان نیز این وضع به سبب تعداد بالای خودروهای فرسوده وجود دارد. هر چند در تبریز با توجه به جمعیت بالاتر، این وضع نگران‌کننده‌تر است و علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر بر ترافیک تبریز می افزاید.

از سوی دیگر، ‌عرض کم کوچه‌ها‌ و خیابان‌های مرکزی تبریز جوابگوی خودروهای در حال تردد و سالم هم نیست و توقف خودروهای فرسوده در این کوچه‌ها و خیابا‌ن‌ها مشکلات ترافیک را بیشتر میکند. دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد: از یک سو هزینه نگهداری خودرو در پارکینگ زیاد است و از سوی دیگر مراکز اسقاط، این خودروها را به یک سوم قیمت میخرند. بنابراین رانندگان چاره‌ای جز رها‌کردن خودرو در این وضع ندارند تا بلکه زمانی خودرو‌ خود را با تغییراتی در قوانین، گران‌تر بفروشند. 
برخی این خودروها را ‌ سرمایه‌ای برای خود میدانند که می‌توانند در مواقع نیاز آن را بفروشند و تنها چاره‌ای که ‌وجود دارد ورود جدی شورای اسلامی شهر به این موضوع‌ ‌و تصویب مصوبه‌ای برای جمع‌آوری این خودروها از خیابا‌ن‌ها از سوی نیروی انتظامی و انتقال آنها به پارکینگ است. با این مصوبه، مالکان خودرو با توجه به هزینه‌های بالای پارکینگ مجبور می‌شوند خودروها را جا‌به‌جا ‌‌کنند یا بفروشند. ‌ در صورت تصویب چنین مصوبه‌ای ‌‌ برخی از مالکان این خودروها ممکن است، خودروهای خود را به کوچه‌های خلوت‌تری که تردد مأموران راهور کمتر است منتقل کنند که در این موارد همراهی شهروندان و اطلاع‌رسانی به پلیس 110 می‌تواند راهگشا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید