• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 7 دی 1396
کد مطلب : 2557
+
-

هر زلزله چه قدرتی دارد؟

واحد اندازه‌گیری زلزله ریشتر است. هر زلزله‌ای هم که یک ریشتر بیشتر می‌شود قدرت تخریب تصاعدی داشته و حتی قدرت همین یک ریشتر را تا 31برابر گفته‌اند.

برای روشن‌تر شدن این موضوع بدانید که یک زلزله 2ریشتری قدرتی کمتر از انفجار 45کیلوگرم تی ان تی دارد اما زلزله‌ای 7تا 8ریشتری معادل انفجار 100بمب هیدروژنی را آزاد می‌کند.

 زلزله زیر 2ریشتر:

انسان‌ها این زلزله را متوجه نشده و فقط توسط دستگاه ثبت می‌شود. این زلزله میلیون‌ها بار در یک سال در کره زمین تکرار می‌شود.

  زلزله 2تا 3ریشتر:

این زلزله را هم بیشتر انسان‌ها احساس نمی‌کنند و شاید اشیایی مانند لوستر‌ها که معلق هستند کمی تکان بخورند. گفته می‌شود سالانه حدود 300هزار زلزله 2تا 3ریشتری روی می‌دهد.

 زلزله 3تا 4ریشتر:

وقوع این زلزله حسی شبیه عبور یک کامیون سنگین از پشت دیوار خانه‌را تداعی می‌کند. حدود 49هزار زلزله در این مقیاس اتفاق می‌افتد.

   زلزله 4تا 5ریشتر:

این مقیاس از زلزله را تقریبا تمام مردم احساس می‌کنند. وسایل داخل  منازل هم می‌لرزند. حتی ممکن است در و پنجره‌ها هم باز و بسته شوند. تلفات این نوع زلزله بیشتر ناشی از ترس است.

  زلزله 5تا 6ریشتر:

این زلزله را همه احساس می‌کنند. وسایل سنگین خانه‌ها هم در این زلزله تکان می‌خورند. حتی کنترل خودروی در حال رانندگی هم سخت می‌شود. این زلزله موجب ریزش خانه‌های سست می‌شود. سالانه حدود 800زلزله با این مقیاس در جهان روی می‌دهد.

   زلزله 6تا 7ریشتر:

ساختمان‌های ناپایدار می‌ریزند. ساختمان‌های مقاوم نیز دچار آسیب‌هایی می‌شوند. تلفات انسانی این زلزله نیز بالاست.

   زلزله 7تا 8ریشتر:

این زلزله خسارت‌های گسترده مالی و جانی را در پی دارد. امدادرسانی در معابر به‌دلیل مسدودشدن مشکل خواهد بود. سیستم‌های خدمات شهری نیز از کار خواهند افتاد. سالانه حدود 18زلزله 7تا 8ریشتری در جهان رخ می‌دهد.

 زلزله 8تا 10ریشتر:

این زلزله تخریب کامل را به‌دنبال داشته و کشتار وسیع دارد. این زلزله حتی موجب تغییر شکل زمین در محل وقوع می‌شود. اگر کانون این زلزله در دریا یا اقیانوس باشد سونامی به راه می‌افتد و شهرهای ساحلی دیگر وجود نخواهند داشت.

زلزله 9ریشتری ژاپن

که اواخر سال 89روی داد موجب جابه‌جایی محور کره زمین شد و بیش از 10هزار نفر در سواحل ژاپن مفقود شدند.

زلزله 10ریشتری:

این زلزله تا‌کنون ثبت نشده است ولی دانشمندان ژاپنی می‌گویند وقوع آن در 10هزار سال آینده محتمل است. بعد از وقوع این زلزله کل زمین یک ساعت خواهد لرزید و بخش اعظم خشکی‌ها زیر آب می‌روند و کاملا نابود می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید