• سه شنبه 30 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 22 ذی القعده 1446
  • 2025 May 20
سه شنبه 30 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 255636
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/32R14
+
-

تلویزیون همشهری صدای مردم است

در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از همشهری مطرح شد

تلویزیون همشهری صدای مردم است

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

مؤسسه همشهری به‌تازگی میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بود. اعضای این کمیسیون پس از برپایی جلسه و دیدار با مدیران و کارکنان مؤسسه، از بخش‌های مختلف تلویزیون همشهری بازدید کردند و همگی  بر اهمیت رشد و ارتقای رسانه‌های نوپا، برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان تاکید داشتند.


گامی بلند در مسیر رسانه چندوجهی
زهرا شمس‌احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:مؤسسه همشهری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای رسانه‌ای کشور در آستانه تحولی بنیادین در راستای همگام‌سازی با تغییرات فناورانه عصر حاضر قرار گرفته است. برنامه‌های توسعه‌ای سال۱۴۰۴ این مؤسسه نشان‌دهنده رویکردی جامع و آینده‌نگر در حوزه رسانه است که هم به زیرساخت‌های سنتی توجه داشته و هم گام‌های بلندی در مسیر دیجیتال‌سازی و حضور مؤثر در فضای مجازی برداشته است. محور اصلی تحول دیجیتال مؤسسه همشهری، راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی است که نقطه‌عطفی در تاریخ این رسانه به شمار می‌رود. این پروژه راهبردی با هدف تولید روزانه 2برنامه ویدئویی در ۳۰۰روز کاری سال، گامی بلند در مسیر تبدیل‌شدن به یک رسانه چندوجهی است. بااین‌حال چالش‌های جدی در این مسیر وجود دارد. در فضای رقابتی پلتفرم‌های ویدئویی، مزیت رقابتی تلویزیون اینترنتی همشهری و چگونگی کسب سهم بازار در برابر رقبای قدرتمند از پرسش‌های اساسی است. همچنین مدل درآمدی و زمان رسیدن به نقطه سربه‌سر نیز باید به‌دقت مشخص شود.

کمرنگ‌شدن مرز میان فضای مجازی و فضای فیزیکی شهر
توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم مجازی از طریق خرید تلویزیون‌های شهری و ایجاد تلویزیون تعاملی، امکان نمایش محتوا در سطح شهر و تعامل شهروندان با این محتوا را فراهم می‌آورد.
این رویکرد، مفهوم نوینی از رسانه شهری ارائه می‌دهد که در آن، مرز میان فضای مجازی و فضای فیزیکی شهر کمرنگ می‌شود. البته آمادگی زیرساخت‌های فنی برای پخش آنلاین محتوا و تمهیدات لازم برای غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند از مسائل مهمی است که باید به آنها پرداخته شود.

اتفاقی نو در سپهر رسانه‌ای
علیرضا نادعلی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:تلویزیون همشهری اتفاقی تازه و متناسب با نیاز مخاطبان است و طبیعی است که مثل هر کار نویی یک‌سری موج‌ها هم کنارش به‌وجود می‌آید که تأثیرگذاری خودش را خواهد داشت. امیدواریم این رسانه با انتخاب سوژه و مضمون‌های درست و پیگیری مستمر مباحث شهری که جزو اولویت‌های ماست، چه از حیث نرم‌افزاری و روح شهر و چه از حیث کالبد شهر و بحث مدیریت شهری مثل گذشته پرچمدار موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی باشد و در سپهر رسانه‌ای بدرخشد.

زیست‌بوم مجازی شهری در تهران
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:براساس حکم۸۶ برنامه چهارم توسعه، شهرداری تهران موظف به ایجاد و توسعه زیست‌بوم مجازی در موضوعات شهری توسط مؤسسه همشهری بوده است که یکی از گزینه‌های آن راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی است. بر همین اساس ردیف اعتباری مجزایی برای راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در چند سال گذشته برای مؤسسه همشهری در بودجه سالانه درنظر گرفته شد. البته مؤسسه همشهری برای ایجاد و توسعه زیست‌بوم مجازی علاوه بر راه‌اندازی تلویزیون‌ اینترنتی، برنامه‌ریزی‌های دیگری نیز انجام داده که ایجاد مرکز نوآوری همشهری و کافه‌رسانه همشهری ازجمله آنهاست که در نوع خود بی‌نظیرند. راه‌اندازی تلویزیون‌ اینترنتی اقدام بی‌نظیر و ارزشمندی است که دارای یک‌سند کامل شامل مطالعات و بررسی‌های علمی و کارشناسی در سطح ملی و بین‌المللی است. سیاست مدنظر در این پروژه این بوده که «رسانه وارد زندگی مردم شود» و از رویکردهای مهم مدنظر در راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی این بوده که تعاملی باشد. در بازدیدی که به‌همراه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از مؤسسه همشهری داشتم، از نزدیک استودیوی تلویزیون اینترنتی همشهری را دیدم که یک‌استودیوی کاملا حرفه‌ای با نیروهای متخصص است.

حمایت برای توسعه و ارتقای ظرفیت جدید همشهری
در گزارش مدیرعامل محترم همشهری، به‌طور مفصل درباره تولید محتوای رسانه‌ای تلویزیون توضیحاتی ارائه شد. تلویزیون‌های اینترنتی می‌توانند پلی ارتباطی بین مسئولان و شهروندان باشند و این قابلیت را دارند که مسائل روز جامعه در آنها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. محلی‌سازی تلویزیون اینترنتی همشهری از دیگر اهدافی است که می‌توان در آینده پیاده کرد تا هر محله موضوعات خاص شهری‌اش را از طریق تلویزیون‌های اینترنتی محله دنبال کند. شهرداری تهران دارای مراکز و واحدهای خدمات‌رسان زیادی است که می‌توانند از طریق تلویزیون‌های اینترنتی با همکاری و تعامل با مؤسسه همشهری و با مشارکت خود شهروندان، خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه دهند. از دیگر اقداماتی که می‌شود با استفاده از ظرفیت تلویزیون اینترنتی همشهری انجام داد، پخش آنلاین جلسات و مصاحبه‌ها و نشست‌های حوزه مدیریت شهری است تا به‌طور مستقیم به شهروندان اطلاع‌رسانی شود. آنچه حائز اهمیت است این است که همشهری رسانه تخصصی شهرداری است و می‌تواند از طریق تلویزیون‌های اینترنتی مطالبات مردمی را به گوش مسئولان برساند. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همانگونه که در راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی همشهری حمایت‌های لازم را تاکنون داشته است، از توسعه و ارتقای آن نیز حمایت خواهد کرد.

کمک به رشد موضوعات شهری در کل کشور
احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:امروزه یکی از راه‌های پیشرفت حوزه‌های مدیریت شهری در کل کشور تبادل اطلاعات و تکنولوژی است. تبادل اطلاعات هم نیاز به یک رسانه تخصصی در حوزه مدیریت شهری دارد. همشهری تا سال‌ها این موضوع را پوشش می‌داد؛ ولی متأسفانه در برهه‌هایی به سمت مباحث غیرتخصصی هم پیش می‌رفت. خدا را شکر، در این دوره همشهری علاوه بر اینکه دوباره به سمت موضوعات شهری برگشته است و رسالت تخصصی خودش را انجام می‌دهد، تلویزیون اینترنتی شهری را هم به‌تازگی راه‌اندازی کرده که به رشد موضوعات مدیریت شهری در کل کشور کمک می‌کند.












 

این خبر را به اشتراک بگذارید