
گردهمایی مدیران ادوار سینمایی

مدیران ادوار سینمایی در موزه سینما گرد هم آمدند. در این نشست که با حضور رؤسای دورههای گذشته سازمان سینمایی و معاونان پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پیشنویس برنامه راهبردی سازمان سینمایی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، مباحث کلیدی ازجمله اولویتبندی سیاستها، راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی، تحکیم رابطه سینماگران با حاکمیت و بازخوانی تجربههای گذشته در توسعه زیرساختهای سینمایی کشور مطرح شد.
اولویتبندیها در حوزه سینما نیاز به بازنگری دارد
رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی: یکی از مسائلی که نیاز به بازنگری دارد، اولویتبندی است، اینکه کدام حوزهها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند. اتفاق خوبی که رخ داده و لازم است به آن اشاره کنم، تصویب و ابلاغ آییننامه تشکیل شورای سینما در استانهاست که ریاست آن بر عهده استاندار خواهد بود. این آییننامه بهزودی در تمام استانها اجرایی میشود و بهنظر میرسد ظرفیت استانها حتی فراتر از وجه منطقهای آنها باشد. هر نکته یا پیشنهادی در این زمینه مایه دلگرمی و راهگشاست. تقاضای من از دوستان گرانقدر ذکر حداقل 2اقدام مهم دوره مدیریتشان است که درصورت بازگشت به آن دوره بهجد پیگیری میکردند،چون بررسی میزان تحقق اقدامات پیشین که در برنامههای رؤسای گذشته مطرح شده و دغدغه اصلی دوستان بوده است میتواند ما را در مسیر فعلی هدایت و راهنمایی کند.
ارتقای سرمایه اجتماعی با بهرهگیری از ظرفیت سینما
محمدمهدی حیدریان، معاون سینمایی دولت هشتم و رئیس سازمان سینمایی دولتهای یازدهم و دوازدهم: در 2سال پایانی حضورم در سازمان سینمایی بر ارتقای محتوای فرهنگی تمرکز داشتیم. وزارت فرهنگ باید متولی تأمین نیازهای فرهنگی جامعه باشد. همانگونه که گندم با شاخصهای تولید و واردات ارزیابی میشود، باید شاخصهای سنجش موفقیت در فرهنگ نیز تعریف شود. درصورت کاهش سرمایه اجتماعی، دستگاههای فرهنگی موظفاند برای حفظ و ارتقای آن تلاش کنند. هر برنامه یا فعالیت فرهنگی باید با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی سنجیده شود.
تحکیم رابطه سینماگران با حاکمیت
محمدرضا جعفریجلوه، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم: یکی از موارد مهم در آن زمان، تحکیم رابطه سینماگران با حاکمیت و برعکس، تحکیم رابطه حاکمیت با سینماگران بود. یک مثلث مؤثر برای رونق سینما طراحی شد که اضلاع آن فیلم، سالن و مخاطب بودند. نهضت بازسازی سالنهای سینما، حمایت هدفمند از فیلمهای اقتصادی و اجرای طرح اکران همزمان در تهران و شهرستانها ازجمله اقدامات اساسی در آن دوره بود.
وزارت ارشاد باید هدایتگر پروژههای کلان باشد
عزتالله ضرغامی، معاون سینمایی دولت ششم: بهنظرم درباره خوانشهای فرامتنی باید یک بحث جدی شکل بگیرد. این نوع نگاهها اگر بدون اجتهاد و تحلیل تخصصی انجام شود، میتواند آسیبهای جدی به فرهنگ و هنر کشور وارد کند. من همیشه به وزرای فرهنگ و ارشاد توصیه کردهام شخصا بر فیلمها اشراف داشته باشند، از پیچیدگیهایشان مطلع باشند، کارگردانان را بشناسند و با نهادهای حاکمیتی تعامل کنند.
وزارت ارشاد خودش تولید ندارد و نقش آن مشابه رسانه ملی در تولید صرف آثار نیست؛ اما وظیفه اصلی آن، شناخت و هدایت پروژههای مهم سینمایی در طول سال است؛ پروژههایی که بتوان از آنها دفاع و آنها را مدیریت کرد.
کنترل بودجه، یکی از ابزارهای سیاستگذاری
حسین انتظامی، رئیس پیشین سازمان سینمایی دولت دوازدهم: شما مستحضرید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در این دولت و چه در دولتهای پیشین، عملا توسط کارکنان اجرایی اداره میشود. بنابراین هرچند در سطوح بالای مدیریتی تغییراتی صورت میگیرد، اما جلوههای اصلی وزارتخانه تغییر چندانی نمیکند. این وزارتخانه اکنون بیشتر شبیه به «وزارت مجوز و رویداد» شده است. متأسفانه سینمای ما به سمت تولید صرف حرکت میکند، درحالیکه باید سینمای خلاق و کمهزینه نیز درنظر گرفته شود. با استفاده از سیاستهای تشویقی میتوان این نوع سینما را نیز تقویت کرد. کنترل بودجه یکی از ابزارهای سیاستگذاری است.
تقدیر نخستین معاون سینمایی پس از انقلاب از تدوین پیشنویس برنامه راهبردی سینما
در این نشست،حسین ترابی، نخستین معاون سینمایی پس از انقلاب از تدوین پیشنویس برنامه راهبردی در حوزه سینما تقدیر کرد و آن را حاصل رشد جنبههای مدیریتی در حوزه فرهنگ دانست.