• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25515
+
-

تابستان داغ، کتاب داغ

مدیران چند نشر معروف، پرفروش‌ترین کتاب‌های این روزهایشان را برای خواندن پیشنهاد داده‌اند

تابستان داغ، کتاب داغ

دلتان برای خواندن یک داستان درست و حسابی لک زده است؟ می‌خواهید با خواندن یک کتاب سرگرم‌کننده در روزهای بلند تابستان سرگرم شوید؟ باید سراغ کتابی بروید که هم نویسنده کاربلدی داشته باشد، هم خیلی کتاب قطوری نباشد که شما را خسته کند. البته خیلی‌ها هم هستند که این روز‌ها وقت سر‌خاراندن ندارند، به‌خاطر همین خیلی راحت قید مطالعه روزانه را می‌زنند. این گروه هم گاهی با انتخاب یک کتاب‌ خوب و پرکشش و جذاب می‌توانند به دنیای کتابخوانان برگردند. به هر حال آنهایی که مدت‌هاست با یار مهربان رفیق گرمابه و گلستان هستند می‌دانند که کتاب هم می‌تواند سرگرم‌کننده و مفرح باشد و هم به کمک آن می‌توان نگاهی نو به پیرامون و زندگی روزمره پیدا کرد. خب اگر تصمیم گرفته‌اید بند دوستی‌تان با کتاب از هم گسسته نشود و به‌طور مداوم کتاب بخوانید حتما باید دنبال کتاب خوب بگردید. ما اینجا سراغ مدیران نشرهای معروف رفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که پرفروش‌ترین کتاب این روزهایشان را به ما معرفی کنند. پیشنهادهای آنها می‌تواند گزینه‌های خوبی برای مطالعه باشد.

  بهرنگ کیاییان؛ مدیر نشر چشمه
پیشنهاد: «هنر خوب زندگی‌کردن»


روز دوم نمایشگاه کتاب امسال بود که خیلی‌ها خودشان را به غرفه نشر چشمه رسانده بودند تا در مراسم رونمایی کتاب «هنر خوب زندگی‌کردن» حضور یابند و این کتاب را از دست مترجم بسیار معروفش، عادل فردوسی‌پور بگیرند. بهرنگ کیاییان- مدیر نشر چشمه- می‌گوید که همچنان این کتاب، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این نشر است و چاپ هشتم آن تمام شده؛ «بالای 20هزار جلد از این کتاب تا به حال فروش رفته است و هفته آینده هم چاپ نهم آن را به مشتریان عرضه می‌کنیم.» آنهایی که مجری معروف برنامه 90 را در عرصه نویسندگی دنبال می‌کنند می‌دانند که «هنر خوب زندگی‌کردن» نیز از «رولف دوبلی» نویسنده کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» است که فردوسی‌پور پیش از این با همراهی بهزاد توکلی و علی شهروز آن را ترجمه کرده بود. کیاییان می‌گوید که این دو مترجم در این کتاب جدید هم با مجری برنامه 90 همکاری داشته‌اند؛ «این کتاب پرفروش نشر چشمه ۵۲ فصل کوتاه دارد که در 249صفحه منتشر شده است. هر یک از فصل‌ها هم شامل راه‌حلی برای دستیابی به «زندگی خوب» است؛ راه‌حل‌هایی که به گفته‌ نویسنده، میانبرهایی شگفت‌انگیز هستند برای رسیدن به موفقیت و ثروت.» در بخشی از مقدمه به قلم عادل فردوسی‌پور آمده است: «هنر خوب زندگی‌ کردن مجموعه‌ای از روش‌های عملی و کاربردی است که به تأکید نویسنده حاصل سال‌ها تحقیق و گردآوری مطالب گوناگون در حوزه روانشناسی، فلسفه، علوم اقتصاد، ریاضی و تجارت است... . در این کتاب با جعبه‌ای شگفت‌انگیز از ابزارهای ذهنی آشنا می‌شوید. با بهره‌گیری از این ابزارهای هوشمند، بسیاری از انگاره‌های ذهنی شما دگرگون می‌شود. اگرچه آشنایی با این جعبه ابزار به‌تنهایی تجربه‌ یک زندگی خوب را تضمین نمی‌دهد، دست‌کم کمک می‌کند تا در زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم». 

  امیر حسین‌زادگان؛ مدیر نشر ققنوس 
پیشنهاد: «ملت عشق»

با اینکه مدتی است رمان‌های تازه انتشاریافته چنگی به دل نمی‌زنند، اما هنوز هم می‌توان به خواندن داستان‌هایی که خلاقانه نوشته شده‌اند دل خوش کرد. اگر می‌خواهید خوانش داستانی را تجربه کنید که در مرز میان واقعیت و ‌رؤیا روایت می‌شود، به پیشنهاد مدیر نشر ققنوس سراغ کتاب «ملت عشق» بروید. امیر حسین‌زادگان می‌گوید که این کتاب همچنان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این نشر است که چاپ آن از سال 93 شروع شده و حالا به چاپ 72 رسیده است؛ «ما تا به حال این کتاب را در قطع‌های مختلف منتشر کرده‌ایم. جدیدترین آن هم قطع پالتویی است که 511صفحه دارد و در اختیار علاقه‌مندان کتابخوانی قرار گرفته است.» حسین‌زادگان یکی از نقطه‌قوت‌های این کتاب را ترجمه ارسلان فصیحی می‌داند؛ «نویسنده این کتاب، یکی از نویسندگان معروف ترک به نام «الیف شافاک» است که کتابش توانسته عنوان پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ترکیه را به نام خود ثبت کند.» شاید برایتان جالب باشد بدانید که این کتاب در واقع رمانی در مورد عشق مولانا و شمس تبریزی است. مدیر نشر ققنوس می‌گوید: «این رمان با داستان زندگی اللا آغاز می‌شود؛ زنی که در بوستون آمریکا زندگی می‌کند و رابطه زناشویی‌اش در حال نابود‌شدن است، ولی بعد رمان به قرن هفتم می‌رود و داستان کتاب، مدام در حال و در قرن هفتم روایت می‌شود». در قسمتی از پشت جلد این کتاب آمده است: «مولانا خودش را «خاموش» می‌نامید؛ یعنی ساکت. هیچ به این موضوع اندیشیده‌ای که شاعری، آن هم شاعری که آوازه‌اش عالم‌گیر شده، انسانی که کار و بارش، هستی‌اش، چیستی‌اش، حتی هوایی که تنفس می‌کند چیزی نیست جز کلمه‌ها و امضایش را پای بیش از 50 هزار بیت پرمعنا گذاشته چطور می‌شود که خودش را «خاموش» بنامد؟».

  حسین کریمی؛مدیر نشر نیلوفر 
پیشنهاد: «بازگشت»

نام انتشارات «نیلوفر» نامی نیست که کتابخوان‌های حرفه‌ای از کنارش به‌راحتی بگذرند. این انتشارات همیشه کتاب‌های خوبی برای عرضه دارد و حالا هم وقتی از مدیر این انتشارات می‌خواهیم کتابی را معرفی کند، سراغ یک کتاب داغ تازه منتشر شده از «گلی ترقی» می‌رود. اگر دنبال‌کننده ادبیات داستانی ایران باشید محال است که گلی‌ ترقی و سبک یکه‌تازش در نوشتن و کتابت را نشناسید. آنهایی هم که او را نمی‌شناسند معمولا با خواندن یکی از داستان‌های جذابش، شیفته کلمات انتخابی او برای نوشتن می‌شوند و پرس‌وجوکنان سراغ رمان‌ها و داستان‌های دیگرش را می‌گیرند. حسین کریمی با اشاره به رمان تازه منتشر شده این نویسنده به نام «بازگشت» می‌گوید: «2 رمان قبلی این نویسنده به نام «اتفاق» و «خواب زمستانی» حسابی مورد استقبال قرار گرفت. خیلی‌ها منتظر رمان تازه این نویسنده بودند. فعلا چاپ اول رمان بازگشت با تیراژ 3300نسخه در حال فروش است، اما پیش‌بینی می‌کنیم که به‌زودی این کتاب به چاپ‌های بالاتر برسد». بازگشت در قطع رقعی با 160صفحه و با قیمت 17500تومان منتشر شده است.

در بخشی از این رمان آمده است: «دوستانش اسم او را گذاشته بودند «زن پراکنده» چون هر تکه از وجودش به سوی کسی یا جایی می‌دوید: پسرهایش در آمریکا، شوهرش در تهران، خواهرش در کانادا، برادرش در آلمان، و دوستان نزدیکش پخش و پلا در اطراف و اکناف جهان. خودش را با نگاه این آدم‌ها می‌شناخت. حس می‌کرد بدون این دیگران کم و کسر دارد؛ مثل نشانی خانه‌ای که اسم کوچه یا کدپستی‌اش پاک شده باشد. تیزهوشی و حافظه آن وقت‌هایش را نداشت. اسم آدم‌ها، فیلم‌ها و عنوان کتاب‌‌ها از یادش می‌رفت. مطمئن بود این فراموشی زودرس، این حواس‌پرتی و سرگشتگی، به‌خاطر زندگی درجایی است که جای واقعی او نیست».

  عبدالحمید قره‌داغی؛ مدیر نشر سوره مهر  
پیشنهاد: «خاطرات سفیر»


دیگر گذشت آن روزهایی که رمان‌ها به قاعده «جنگ و صلح» تولستوی بودند. حالا دنیا، دنیای سرعت است. شاید به همین دلیل است که این روز‌ها یکی از ویژگی‌های کتاب خوب، ایجاز در بیان مفاهیم شده. اگر دوست دارید یک رمان جمع‌وجور و حدودا 200صفحه‌ای بخوانید که در حال و هوای خیابان‌ها و کوچه پسکوچه‌های پاریس نوشته شده باشد، به پیشنهاد مدیر نشر سوره مهر سراغ کتاب «خاطرات سفیر» بروید. عبدالحمید قره‌داغی می‌گوید با اینکه از زمان چاپ این کتاب حدود 8-7 ماهی می‌گذرد به چاپ سی‌وچهارم رسیده است؛ «این کتاب در حقیقت خاطرات خانم نیلوفر شادمهری است که برای تحصیل در رشته طراحی صنعتی مدتی در فرانسه حضور داشته است. نکته مهم ماجرا هم اینجاست که او یک خانم کاملا محجبه محسوب می‌شود و همین تفاوت باعث به‌وجود آمدن چالش‌هایی برای او در این کشور می‌شود.» قره‌داغی می‌گوید که شادمهری این خاطرات را اول در یک وبلاگ به نام «سفیر ایران» نوشته است و بعد با اضافه کردن این خاطرات، تصمیم گرفته که آن را تبدیل به یک کتاب کند؛ «کتاب خاطرات سفیر، 30خاطره دارد که البته گویا بخش اندکی از خاطرات ایشان است که خانم شادمهری ابراز امیدواری کرده که شاید فصل‌های بعدی این کتاب را هم بنویسد.» نیلوفر شادمهری در مصاحبه‌ای گفته است: «آن زمان ‌که من شروع به مکتوب‌کردن این خاطرات کردم تعدادی از دانشجویان را می‌دیدم که همان اتفاقاتی که برای من پیش‌آمده برای بعضی از اینها نیز افتاده بود. اینها در برخورد با این اتفاقات واکنش‌های خوبی بروز نداده بودند. زیرا در آنجا با پوشش و حجاب خانم‌ها برخورد خوبی ندارند ازاین‌رو تصمیم گرفتم خاطراتم را که بخشی از آن مربوط به برخورد با اینگونه رفتارها بود مکتوب کنم تا از این طریق آموزشی نیز داده باشم».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید