
رانندگی در آسمان
خودروی پرنده دیگر یک موضوع علمی-تخیلی نیست و بهزودی شاهد پرواز آن خواهیم بود

ساسان شادمانمنفرد-روزنامهنگار
شـرکـت «الـف آئـرونـاتـیـکس»(Alef Aeronautics) که چندی پیش از نخستین خودروی پرنده خود رونمایی کرده بود، حالا خبر داده که پیشثبتنامهای متعددی را برای آن انجام داده است. نام این خودرو که بهصورت تجاری در دسترس خواهد بود، «الف مدلA» است. یک نمونه اولیه از این خودرو ۱۹فوریه۲۰۲۵ (یکم اسفند1403)، در جادهای مسدودشده در ایالت کالیفرنیا پرواز آزمایشی موفقی را انجام داد.
کاربردی روی زمین و آسمان
«مدلA» فراتر از یک اسباببازی یا طرح مفهومی علمی-تخیلی است و تاکنون توجه و حمایت زیادی را بهخود جلب کرده و نشان داده که طراحی آن دارای اعتبار و پتانسیل است. طرح اصلی این خودرو بر پایه قابلیت رانندگی مانند یک خودروی معمولی در جاده، برخاست و فرود عمودی و پرواز در جهت جلو است. همچنین سازنده اعلام کرده که هدف آن عرضه این خودرو با قیمتی است که برای اکثر مردم قابل دسترسی باشد.
مشخصات
ظرفیت سرنشین: یک نفر (با قابلیت خلبانی دستی و در آینده خودران)
سرعت در جاده: حداکثر ۴۰کیلومتر در ساعت
سرعت در هوا: حداکثر ۱۷۷کیلومتر در ساعت
برد رانندگی: حدود ۳۲۰کیلومتر
برد پروازی: حدود ۱۷۷کیلومتر
حداکثر ظرفیت بار: ۹۱کیلوگرم
موتورها: ۸موتور الکتریکی مستقل
ملخها: ۸عدد، پنهان در ساختار بدنه برای ایمنی بیشتر
منبع انرژی: باتریهای الکتریکی، نسخهای با سوخت هیدروژنی نیز در دست توسعه است.
جنس بدنه: کامپوزیت فیبر کربن برای کاهش وزن و افزایش استحکام
قیمت پایه: 300هزار دلار
زمانبندی تولید: برنامهریزی برای آغاز تولید در اواخر سال۲۰۲۵
پیشسفارشها: بیش از 3300اولویت ثبت شده است.
فناوریها و نوآوریهای کلیدی
برخاست و فرود عمودی (VTOL): مدلA دارای قابلیت برخاست و فرود عمودی است و میتواند مانند یک بالگرد از زمین بلند شود و فرود بیاید؛ بدون نیاز به باند فرودگاه.
ساختار شبکهای با ملخهای پنهان: اگرچه در ظاهر، این خودرو شبیه یک خودروی معمولی بهنظر میرسد، اما ملخهای پروازی آن درون ساختار شبکهای بدنه پنهان شدهاند.
الکتروموتورهای مستقل و رانش توزیعشده: مدلA از الکتروموتورهای متعددی بهره میبرد که نیروی لازم برای رانندگی و پرواز را فراهم میکنند. این موتورها بهصورت رانش توزیعشده کار میکنند؛ یعنی هر ملخ و موتور مستقل است که ایمنی را بهشدت افزایش میدهد.
سیستم شناسایی و اجتناب از موانع: مدلA دارای سیستم تشخیص موانع با کمک حسگرهای لیدار، رادار و دوربینهای۳۶۰درجه است که در هنگام پرواز و رانندگی از برخورد با اشیا جلوگیری میکند.
چتر نجات بالستیک: در مواقع اضطراری، خودرو دارای چتر نجات بالستیک است که درصورت سقوط ناگهانی فعال و باعث میشود خودرو به آرامی روی زمین فرود بیاید.
هوش مصنوعی برای مسیریابی پروازی: یک سیستم هوشمند پروازی مبتنی بر هوش مصنوعی درون خودرو تعبیه تا مسیرهای ایمن و بهینه را برای پرواز در مناطق شهری انتخاب کند، با امکان اجتناب از مناطق شلوغ یا محدود.