
تجلیل از خالق «نیاز»
داوودنژاد: از۸۰ فیلم ساختهشده ۶۰ فیلم ضرر میکند

گروه 24: چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان، بهکار خود پایان داد.در مراسم اختتامیه، برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100معرفی شدند. در این مراسم که با حضور اعضای هیأت داوران جشنواره، جمعی از هنرمندان سینماو چهرههای فرهنگی و هنری برگزار شد، برگزیدگان بخشهای ملی با عنوان «ایران عزیز»، بخش بینالملل با عنوان «کرامت انسانی» و بخش فراصد با عنوان «فلسطین آزاد» معرفی شدند. همچنین در این مراسم از علیرضا داوودنژاد، فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران تقدیر شد.
داوود نژاد معلم فیلمسازان بعد از انقلاب است
رسول صدرعاملی، فیلمساز و یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره علیرضا داوودنژاد گفت: علیرضا داوودنژاد چه با فیلمهایی که ساخت، چه با منش و معرفتش در سینمای ایران و چه با نوع پرداختش به سینما، معلم همه ما فیلمسازهای بعد از انقلاب بود. اینراکه چگونه میشود از مردم این سرزمین با این نگاه خاص فیلم ساخت داوودنژاد به ما آموخت. او مفهوم خانواده را در سینما معنا بخشید. او رنج سینما را کشیده و البته پیروزیها را هم روایت کرده است.
مخالف سینمای تجاری نیستم ولی تکلیف فیلم هنری هم باید مشخص شود
علیرضا داوودنژاد نیز در مراسم اختتامیهگفت: وظیفه خودم دانستم به این جشنواره بیایم و دلیل آن عنوان و موضوع جشنواره است.زمان، محور دانایی سینمایی است و دانایی سینمایی همبستگی با زمان دارد. وقتی قرار است همهچیز در ۱۰۰ ثانیه یا ۱۰۰ دقیقه و در یک بستهبندی مشخص روایت شود هنر زیادی میخواهد و دانایی سینما را میطلبد. سینما و دانایی سینمایی با زمان آمیخته است ولی برعکس آن در سریال این محدودیت زیاد نیست. دانایی سینمایی با ساختن فیلمهای سینمایی بهوجود میآید و محفوظ میشود. وقتی سینما تضعیف شود، دانایی سینمایی تضعیف میشود. سینمای ما درشرایطی به سر میبرد که از ۸۰ فیلم اکران شده، ۶۰ فیلم ضرر میکند. من با فیلم تجاری مخالف نیستم چون در این شرایط بازار سینما بالاخره باید با روشی سالنها و تماشاگر را نگه داریم ولی در این میان تکلیف هنر سینما هم باید مشخص شود. دانایی سینمایی در مملکت ما در خطر است. نمیشود مملکتی دانایی سینمایی نداشته باشد ولی منظومه هنری و رسانهای خوبی در آن شکل بگیرد.امیدوارم بتوانیم کاری کنیم که سینمای هنری، تبلیغاتی و تجاری با هم بهکار خود ادامه دهد. اصل دانایی سینمایی در اصل سینماست و برای حفظ کردن این اصل به همه عرصههای سینما شامل سینمای تجاری، تبلیغاتی و هنری نیاز است.
جشنواره فیلم ۱۰۰ محل استعدادیابی است
سیدرضا میرکریمی، از دیگر حاضران این مراسم درباره جشنواره فیلم ۱۰۰ و علیرضا داوودنژاد گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ را دوست دارم چون برای استعدادیابی و فهم درست از زمان در روایتگویی جای خوبی است. بینالمللی شدن نیز به توفیقات این جشنواره افزوده است. از شکل اختتامیه هم معلوم است که افراد خوش ذوقی پشت آن هستند. اصل داستان در فیلمسازی ایده است نه فقط یادگیری فرم. قصه گفتن نیازمند تجربه زیسته است و صرف کپی کردن از داستانهای دیگران کار خوبی نیست. اینجا جایی نیست که با فرم بتوان مخاطب را گول زد بلکه باید برای او قصه تعریف کرد.
من آقای داوودنژاد را خیلی دوست دارم چون او آدم اصیلی است و در روند حرفهایاش میتوان این اصالت او را فهمید.
علیرضا داوودنژاد :
من با فیلم تجاری مخالف نیستم چون در این شرایط بازار سینما بالاخره باید با روشی سالنها و تماشاگر را نگه داریم ولی در این میان تکلیف هنر سینما هم باید مشخص شود. دانایی سینمایی در مملکت ما در خطر است. نمیشود مملکتی دانایی سینمایی نداشته باشد ولی منظومه هنری و رسانهای خوبی در آن شکل بگیرد
سیدرضا میرکریمی:
جشنواره فیلم ۱۰۰ را دوست دارم چون برای استعدادیابی و فهم درست از زمان در روایتگویی جای خوبی است. بینالمللی شدن نیز به توفیقات این جشنواره افزوده است.
از شکل اختتامیه هم معلوم است که افراد خوش ذوقی پشت آن هستند