
موتورهای فرسوده؛ متحرکهای مرگبار تهران
اعضای پارلمان شهری در سیصدوبیستوسومین جلسه شورا برای پیشگیری از آلودگی هوا در فصل سرد چارهاندیشی کردند

پریسا نوری-روزنامهنگار
روز گذشته، سیصدوبیستوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به مباحث متنوعی ازجمله برپایی جشن اجتماع امامرضاییها در روز جمعه تا برداشتهای مالی غیرشرعی از فیشهای برق مشترکان خانگی و لزوم چارهاندیشی برای پیشگیری از آلودگی هوا اختصاص پیدا کرد. در ابتدای جلسه مهدی چمران با دعوت از مردم برای حضور در جشن ۵کیلومتری «امام رضاییها» این رویداد را نمادی از عشق و ارادت تهرانیها به اهلبیت(ع) دانست، اما پررنگترین بخش تذکرها به هشدار مهدی پیرهادی، درباره بحران آلودگی هوای پایتخت در ماههای سرد اختصاص پیدا کرد. رئیس کمیسیون محیطزیست، سلامت و خدمات شهری شورا با بیان اینکه موتورسیکلتهای فرسوده بمبهای متحرک تهران هستند، خواستار اقدام فوری برای ساماندهی وضعیت آنها شد. گزارش کامل تذکرهای این عضو شورا را در ادامه بخوانید.
دستور جلسه اول
بررسی لایحه مجوز تمدید بهرهبرداری از 11فقره املاک تحت مالکیت شهرداری تهران «موضوع بند 6ماده (55) قانون شهرداری» واگذار شده به اشخاص حقوقی »
توضیح: این لایحه در 2بخش بررسی شد و برخی اعضا توضیحات و پیشنهادهایی ارائه دادند.
نظر شورا: لایحه با اصلاحاتی به تصویب رسید.
دستور جلسه دوم
بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا درخصوص حسابرسی«شهرداری منطقه 6، برای سالهای مالی 1400و 1401»
توضیح: پس از ارائه گزارش حسابرس برخی اعضا تذکرات و توضیحاتی دادند.
نظر شورا: تکالیف برای سال مالی 1400و 1401به تصویب رسید.
لزوم اقدام پیشدستانه
مهدی پیرهادی در ابتدای صحبتهایش به پدیده وارونگی هوا در فصل سرما اشاره کرد و از دستگاههای مسئول خواست از هماکنون برای کاهش آلودگی هوا چارهاندیشی کنند؛ چراکه در زمان بروز بحران دیگر فرصتی برای اقدام مؤثر ندارند. او با این توضیح که نباید اجازه دهیم آبان و آذرماه از راه برسد و تازه آن زمان متوجه شویم هوا آلوده شده، تأکید کرد باید اقدامات ما پیشدستانه باشد نه پسنگرانه.
نبود بانک اطلاعاتی از موتورسواران
شهرداری تهران کمیتهای برای بررسی این موضوع تشکیل داده و استانداری نیز آن را پیگیری میکند، اما لازم است دستگاههای دیگر، بهویژه وزارت کشور و پلیس نیز اقدامات ویژهای انجام دهند. تردد آزادانه موتورسیکلتهای فرسوده و نبود بانک اطلاعاتی مالکیت آنها، از دیگر معضلات اساسی در مدیریت این وسایل است.
90درصد موتورسیکلتها منبع آلودگی هستند
رئیس کمیسیون محیطزیست، سلامت و خدمات شهری شورا با آمار و ارقام، وضعیت آلایندگی موتورسیکلتها را تشریح کرد: براساس آمار پلیس راهور تا آبان ۱۴۰۰، 2میلیون و ۶۴۵هزار موتورسیکلت در تهران پلاک و شمارهگذاری شده که این عدد به حدود 3میلیون دستگاه در سالهای اخیر رسیده است. حدود ۹۰درصد موتورسیکلتهای تهران از سیستم سوخترسانی کاربراتوری استفاده میکنند که منبع جدی آلودگی است؛ درحالیکه طبق قانون هوای پاک نباید چنین وسایلی تولید میشدند، اما تولید آنها سالها ادامه داشت.
پیشنهاد نصب پلاک در جلوی موتور
از مجموع موتورسیکلتها، بیش از ۷۶درصد معادل حدود 2میلیون دستگاه، فرسوده محسوب میشوند و متأسفانه هیچ سازوکاری برای استفاده از گواهی اسقاط در تولیدات جدید و نیز صدور گواهی اسقاط برای موتورسیکلتها وجود ندارد. برخی از پلاکها مخدوش یا برداشته میشود و این وسایل بهراحتی در پیادهروها و مسیرهای ممنوعه تردد میکنند. پیشنهادهایی ازجمله نصب پلاک در جلوی موتورسیکلت مطرح شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.
منابع متحرک آلاینده
براساس دادههای آماری سال ۱۳۹۶، منابع متحرک ۶۰.۸درصد از آلایندگی شهر تهران را شامل میشدند که سهم موتورسیکلتها در آلودگی گازی ۲۱.۳ درصد و در ذرات معلق ۱۰.۱درصد بوده است. وزارت کشور میتواند با هماهنگی پلیس و سایر دستگاهها اقدامات عاجلتری انجام دهد.
لزوم ورود جدی پلیس راهور
پس از تذکرها، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر لزوم ورود جدیتر پلیس راهنمایی و رانندگی به این موضوع، تأکید میکند که این معضل روزبهروز پیچیدهتر میشود و ممکن است به جایی برسد که غیرقابل اصلاح باشد.
برداشت غیرقانونی از مشترکان برق خانگی
حبیب کاشانی، خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران در تذکر خود از برداشتهای مکرر و غیرقانونی از فیشهای برق مشترکان خانگی انتقاد کرد و با تأکید بر آمار ۳۴میلیون و ۲۰۰هزار کنتور برق خانگی، گفت که اضافهبرداشتهای مکرر از فیشها، حتی به مبلغ ۱۰۰هزار تومان از هر مشترک، رقمی نجومی و غیرشرعی است. او خواستار پیگیری فوری این موضوع شد و از عباس علیآبادی، وزیر نیرو بهعنوان فردی متدین، درخواست کرد تا جلوی این اقدام گرفته شود.
تقویت خطوط حملونقل شهری با بهکارگیری رانندگان زن
این عضو شورا در بخش دیگری از تذکر خود، با تاکید بر ضرورت استفاده از توانایی زنان دارای گواهینامه پایه یک در ناوگان حملونقل شهری و حضور ۳۳۰۰راننده زن تاکسی در شهر، از شورا خواست تا پیگیر تقویت خطوط حملونقل با کمک این نیروها باشد.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
از پیگیری برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب تا ساماندهی ونکافهها
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه به روال همیشه در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالهای آنها پاسخ داد.
برگزاری مجدد نمایشگاه سئول: شورا همچنان در اینباره تذکر داده و میدهد، اما برخی از نمایشگاهها بینالمللی و دولتیاند؛ بنابراین ناچار به برگزاری در این مکان هستند. با این حال این موضوع همچنان از سوی شورا دنبال میشود. در این خصوص با وزیر صمت نیز گفتوگوهایی انجام شده است. تا پایان سال تمام برنامههای نمایشگاه شهر آفتاب پر شده و برای رفع مشکلات اینچنینی، سالنهای جدیدی در شهر آفتاب اضافه میشود؛ حتی برای احداث هتل نیز یک سرمایهگذار معرفی و مطرح شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد. مقرر شد فروشگاههای جنبی نمایشگاه هم تکمیل شود.
اتوبوسهای وارداتی: خوشبختانه آسیب جدی متوجه اتوبوسها نبوده و تنها شیشه پنجره برخی از آنها اندکی آسیب دیده است که آنها نیز تعمیر و جبران خواهد شد. این اتوبوسها در حال حاضر در مرحله ترخیص هستند و احتمالا حداقل 500دستگاه تا پایان بهار به تهران میرسد و امیدواریم که هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.
وضعیت پاساژ علاءالدین: پاساژ علاءالدین نمونهای از عدمامنیت و آسایش برای مردم و همزمان برای کسبوکار است که ترکیب این دو، بر دشواری کار میافزاید. مهمترین مسئله آنجا ازدحام و تجمع مغازههای با متراژ بسیار کوچک است که این موضوع هنگام وقوع حادثهها ممکن است کار تخلیه را سخت کند؛ لذا برای حل این مشکل ایستگاههایی در حوالی پاساژ تعبیه شده تا مشکلی پیش نیاید. شهرداری نیز به وظیفه خود دراینباره عمل میکند.
ساماندهی ون کافهها: قرار نیست بر تعداد ونها افزوده شود. متأسفانه ونکافهها با تصمیم خود در نقاط مختلف خیابانها مستقر میشوند و ساعت مشخصی نیز ندارند. انتظار میرود نیروی انتظامی از استقرار و فعالیت آنها جلوگیری کند. البته تعدادی از ونها پروانه کار دارند و وسایل خوبی را تهیه و در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند و قانون را رعایت میکنند، اما در سایر موارد که بهصورت غیرقانونی فعالیت میکنند، شهرداری و نیروی انتظامی باید برخورد جدی و قاطعانهای داشته باشند.