• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189302
+
-

منابع متحرک، مهم‌ترین منبع تولید آلودگی در شهر تهران

یادداشت
منابع متحرک، مهم‌ترین منبع تولید آلودگی در شهر تهران

محمدمهدی میرزایی قمی*

براساس آخرین محاسبات سیاهه انتشار شهر تهران، منابع متحرک یا خودروهای در حال تردد در معابر شهر با سهم 61درصدی در تولید ذرات معلق و سهم 83درصدی در تولید گازهای آلاینده مهم‌ترین منبع تولید آلودگی در شهر هستند.
منابع متحرک شهر تهران را می‌توان در 8دسته شامل خودروهای سواری شخصی، تاکسی­، وانت­، مینی‌بوس­، اتوبوس­ واحد، اتوبوس­ سرویس، کامیون و موتورسیکلت ­تقسیم‌بندی کرد.
حال چه اقدامات و سیاستگذاری‌هایی باید اتخاذ و اجرا شود تا منجر به کاهش آلودگی بخش حمل‌ونقل در شهرهای بزرگی مثل شهر تهران شود؟ و از چه طریقی می‌توان به این هدف دست یافت؟
یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه، پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های هدفمند ترافیکی با رویکرد کاهش آلودگی هواست. در این راستا، از چند سال گذشته طرح کاهش (LEZ) به‌عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد با رویکرد کنترل و کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در شهر تهران در حال اجراست.
در طرح‌های ترافیکی پیش از این، صرفا توجه و تمرکز بر کاهش حجم تردد خودروها بود و تصور می‌شد که هرچقدر حجم تردد خودروها بیشتر کاهش پیدا کند، میزان تولید آلودگی بخش حمل‌ونقل کمتر می‌شود و طرح ترافیکی به هدف خود که کاهش آلودگی هواست، می‌رسد. این تصور ممکن است درست باشد اما کامل، جامع و در برگیرنده تمامی ابعاد و جوانب مسئله نیست.
به این منظور باید مؤلفه‌های مؤثر بر انتشار آلایندگی خودروها در شهر تهران شناسایی شوند که ازجمله مهم‌ترین عوامل مؤثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حجم تردد انواع وسایل نقلیه
تکنولوژی خودروهای در حال تردد (استاندارد آلایندگی)
فرسودگی ناوگان
معاینه فنی و پایداری انتشار خودرو براساس استاندارد تولید
الگوی ترافیک و زمان سفر
سهم خودروهای پاک و خودروهای با آلایندگی پایین در حمل‌ونقل
هریک از متغیرهای مذکور بر میزان تولید آلودگی ناشی از منابع متحرک در شهر تهران مؤثر بوده و این مسئله نشان می‌دهد که کاهش حجم تردد به تنهایی ملاک و معیار مناسبی برای موفقیت یک طرح ترافیکی در کاهش آلودگی هوا نیست و در طرح‌های ترافیکی باید به ابعاد و جنبه‌های مختلف توجه شود تا شاهد کاهش پایدار آلودگی هوا باشیم.
در طرح کاهش با اعمال سیاست‌های زیر، اهداف فوق دنبال شده است که البته همچنان نواقصی دارند و باید متناسب با شرایط روز شهر تهران اصلاح شوند.
الف) تخفیف عوارض برای خودروهای با سطح آلایندگی کمتر و دارای معاینه فنی برتر
ب) تخفیف عوارض برای تردد در ساعات کم ترافیک روز در شهر تهران
ج) کنترل مکانیزه معاینه فنی و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی معتبر
د) تخفیف عوارض برای خودروهای هیبریدی و برقی
با توجه به تردد انواع وسایل نقلیه در شهر تهران، با سنین مختلف و اغلب فرسوده، توجه صرف به کاهش تردد وسایل نقلیه در راستای کاهش آلودگی هوا راهگشا نبوده؛ لذا طرح کاهش (LEZ) با درنظر گرفتن تمامی پارامترها و هوشمندسازی فرایندها به‌دنبال کاهش مؤثر آلودگی هوا در کلانشهر تهران است.

*مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید