• شنبه 20 اردیبهشت 1404
  • السَّبْت 12 ذی القعده 1446
  • 2025 May 10
دو شنبه 15 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 254452
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjwXR
+
-

ساخت پل‌های خودرویی بزرگ در کلانشهر‌های جهان

بزرگراه‌هایی که روی آب کشیده شدند

بزرگراه‌هایی که روی آب کشیده شدند

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

برای ساخت پل‌های شهری محدودیتی وجود ندارد. اگر این سازه‌های بزرگ بتوانند ترافیک شهر را جابه‌جا کنند و زمان رفت‌وآمد خودرو‌ها را کاهش دهند، می‌توان از رشته‌های مختلف مهندسی و فنی کمک گرفت و سازه‌های بزرگ و پهناوری ساخت تا جریان حرکت خودرو‌ها برقرار شود. در آسیا احداث پل‌های بزرگ شهری رایج است و نمونه‌های آن در سال‌های اخیر ساخته شده است.

چین
8خط عبور خودرو

در منطقه چانگشا در استان هونان چین، پل بزرگ سینگ‌لیان‌لو به مرحله نهایی ساخت رسید و در هفته اول اردیبهشت‌ عبور خودرو‌ها به‌صورت آزمایشی از روی آن شروع شد. پهنای این پل به اندازه 8خط عبور خودرویی است و طول کامل آن به 475/5کیلومتر می‌رسد که 96/4کیلومتر از آن مستقیما روی آب‌ قرار گرفته است. پل سینگ‌لیان‌لو تقریبا به اندازه یک بزرگراه شهری است که روی آب‌های رودخانه معلق شده باشد.این پل 2برج اصلی به‌ارتفاع 380متر دارد که کابل‌های آویخته از آنها، عرشه را نگه می‌دارند. قسمت اصلی ساخت پل در سال 2024میلادی به سرعت انجام شد و بنا بود قبل از فصل زمستان تکمیل شود اما بهره‌برداری از آن به تأخیر افتاد.

کلانشهر رو به‌رشد
پل سینگ‌لیان‌لو ارتباط بین 2بخش شرقی و غربی در منطقه شهری چانگشا را برقرار می‌کند. چانگشا مرکز استان هونان است و 10میلیون نفر در مرکز و شهر‌های همجوار آن زندگی می‌کنند. فعالیت اقتصادی و صنعتی شهر در زمینه‌های خودرو، الکترونیک، ماشین‌آلات ساختمانی و صنایع دیگر باعث رشد سریع آن در چند دهه گذشته شد. تعداد زیادی از میلیاردر‌ها در این شهر ساکن شدند و اقتصاد شبانه آن هم پیشرفت کرد. آسمانخراش‌های بزرگ در آن ساخته شدند و لازم بود که ظرفیت ترافیکی شهر برای جابه‌جایی سریع خودرو‌ها بیشتر شود.
رودخانه شیانگ جیانگ که از رود معروف یانگ‌تسه منشعب می‌شود، شهر را به 2تکه شرقی - غربی تقسیم کرده که قسمت شرقی عمدتا تجاری و قسمت غربی عمدتا فرهنگی و آموزشی است. پروژه ساخت پل، 2قسمت شهر راکه هرکدام جاده کمربندی جداگانه دارند ‌ به هم وصل ‌کرد و بار ترافیکی را کاهش داد. همزمان‌ قایق‌های باری هم می‌توانند از زیر پل عبور کنند.

ژاپن
44متر ارتفاع
شهر ماتسو در استان شیمانه ژاپن نیازمند یک مسیر ارتباطی بود تا خودرو‌ها بتوانند به بندر کوچک مجاور آن، ساکایمیتانو بروند. هر روز تعداد زیادی خودرو بین این 2شهر جابه‌جا می‌شدند ولی یک تنگه دریایی بین آنها وجود داشت که مسیر عبور کشتی‌های تجاری بود. اگر روی تنگه جاده‌ کشیده می‌شد، مسیر قایق‌ها بسته می‌شد. ابتدا از قایق برای این کار استفاده ‌شد و کشتی‌های خودرو‌بر وسایل نقلیه را جابه‌جا می‌کردند. برای حل مشکل یک پل متحرک فلزی در این محل نصب شده بود اما پل 2مشکل داشت؛ یکی اینکه وسایل نقلیه سنگین‌تر از 14تن نمی‌توانستند از روی آن عبور کنند زیرا قطعات متحرک توان تحمل وزن بیشتر را نداشتند. مشکل دوم این بود که در هنگام عبور کشتی‌ها، رفت‌وآمد قطع می‌شد. پل بتنی اشیما اوهاشی برای حل این 2مشکل بنا شد.
ارتفاع دهانه مرکزی پل اشیما اوهاشی از سطح آب 44متر و پهنای آن 250متر است. کشتی‌ها به راحتی از درون این دهانه می‌گذرند ولی برای رسیدن به این ارتفاع، طول و زاویه شیب 2سمت پل افزایش پیدا کرد. الان طول سازه به 7/1کیلومتر می‌رسد و شیب آن بین 5تا 7درصد است.

سرسره شهربازی
مدتی بعد از ساخت این پل مشخص شد که عکس‌های گرفته شده از یک زاویه خاص، شیب آن را خیلی زیاد نشان می‌دهد و همین باعث شد که در بین مردم به نام «سرسره شهر بازی» معروف شود. براساس قوانین ژاپن حداکثر شیب مجاز معابر 12درصد است که زاویه شیب پل با این عدد فاصله زیادی دارد وخودرو‌های سنگین هم می‌توانند از روی پل عبورکنند. 15هزار وسیله نقلیه در طول یک شبانه‌روز از این سازه ترافیکی عبور می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید