
توقف ترخیص خودروهای وارداتی

با گذشت چندینماه از وعدههای مسئولان برای اصلاح تعرفههای واردات خودرو، این موضوع هنوز در مرحله بررسی باقی مانده است. تأخیر در اجرای این طرح باعث تشدید نارضایتی واردکنندگان و مصرفکنندگان شده است و ابهامات زیادی را درباره آینده بازار خودرو دارد.
در روزهای آغازین کاری سال 1404بازار خودروهای وارداتی با موجی از نگرانی و التهاب روبهرو شد؛ چرا که قرار بود براساس صحبتهای انجامشده افزایش 100درصدی تعرفه واردات خودرو درسال 1404مورد بازبینی قرار گیرد، اما در عمل هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده و منتظر بررسی نهایی مسئولان است.
البته دولت، نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردینماه به محدوده 4 و 15درصد کاهش داد و اعلام کرد تا زمان ابلاغ آییننامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403است و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100درصد نیست؛ حتی محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفهها نباید ابزار تأمین درآمدهای بودجهای باشند، گفته است: مخالف تعرفههای بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست. در حال حاضر چند روزی است که ثبت سفارش خودروها آغاز شده است، اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیدهاند تا براساس آن مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی براساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد؛ البته نکته مهم دیگر اینجاست که هنوز بخشنامه تغییر تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی هم که از 100درصد به 4تا 15درصد رسیده بود، ابلاغ نشده است. بههرحال باید گفت که دولت در تعیین تعرفه 100درصدی واردات خودرو بهدنبال حمایت از تولید داخل و کاهش خروج ارز بود، اما در عمل، واردکنندگان خودرو و مصرفکنندگان نهایی را با شوک افزایش قیمت روبهرو میسازد، بهنحوی که کارشناسان معتقدند،چنین افزایشی در تعرفه، نهتنها تأثیری در رونق تولید داخل نخواهد داشت، بلکه با کاهش رقابتپذیری، زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز فراهم میکند.
البته همزمانی افزایش تعرفه واردات خودرو با جهش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی، شدت بحران را دوچندان کرده است.