• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25367
+
-

تغییر کارکرد پل «گپ »

کاربری این پل در خرم‌آباد از سواره به پیاده تغییر می‌یابد

روزنه
تغییر کارکرد پل «گپ »

فاطمه حافظی
خرم‌آباد - خبرنگار


پل «گپ» یا «صفوی» یکی از پل‌های شاخص لرستان و متعلق به دوران صفوی است. این پل که در مرکز خرم‌آباد قرار دارد و بخش غربی مرکز شهر را به بخش شرقی متصل می‌کند، دچار آسیب‌هایی شده که مرمت و بازسازی آن را ضروری کرده است. از سوی دیگر تبدیل این پل به پل پیاده هم یکی از طرح‌هایی است که قرار بود طی چند سال اخیر اجرا شود. با علی مصطفی‌نژاد، مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان در این باره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 


مهم‌ترین ویژگی‌ و دلیل اهمیت پل صفوی چیست؟

این پل که در سال 78 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید با ملات آهک، گچ و پایه‌هایی از جنس آجر ساخته شده است. ساختمان این پل شباهت فراوانی با ساختمان پل خواجو دارد و همانند آن دارای شاه‌نشین بود که بر اثر سیل از بین رفت. وجود همین شاه‌نشین ویژگی و اهمیت پل را صد چندان کرده است. 

برنامه‌ای برای تغییر کاربری پل دارید؟

قرار است این پل از سواره به پیاده تبدیل  شود. از سوی دیگر این پل با آجر فرش کردن و ایجاد جان‌پناه می‌تواند محل عبور و مرور مردم و گردشگران به قلعه فلک‌الافلاک باشد و به عنوان جزئی شاخص از مجموعه فلک‌الافلاک دیده شود. همچنین زیر و قسمت‌های میانی و بام پل که در زمان پهلوی تخریب شده، از همان زمان بتنی شده. قصد داریم پل را به حالت اول برگردانیم.

روال کار به چه صورت است؟

برای این پل ابتدا مرمت و استحکام‌بخشی صورت می‌گیرد و سپس نگهداری آثار مد نظر است. در چشمه‌ها و پایه‌های میانی بازسازی صورت می‌گیرد. کل الحاق‌های بتنی از بدنه بنا جمع و دور ریخته و به همان سبک و سیاق قدیم ساخته می‌شود.

اعتبار اجرای این پروژه چقدر است؟

پل را شهرداری می‌سازد و ما به دنبال بازسازی می‌رویم. برای بازسازی در فاز اول یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار داریم. با این مبلغ قسمت‌هایی از کار پیش می‌رود. در حال حاضر پیمانکار انتخاب و قرارداد امضا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید