• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25356
+
-

ثبت ملی خانه فروغ قوت گرفت

خبر
ثبت ملی خانه فروغ قوت گرفت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: بعد از بررسی اسناد اولیه، مالکیت این خانه برای پدر فروغ فرخزاد محرز شده و اقدامات اولیه برای ثبت ملی آن در دست انجام است.

 انتشار دوباره‌ خبرهایی مبنی بر تمایل مالکانِ کنونی خانه‌ پدری فروغ فرخزاد در امیریه تهران، واکنش‌های متعددی را در پی داشت اما نقطه مشترک همه واکنش‌ها تأکید بر صیانت از خانه پدری فروغ بود؛ کارشناسان و مسئولان ذیربط می‌گویند نام فروغ برای ثبت ملی شدن این خانه و مصون ماندن آن کافی است. حالا سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که در چند روز گذشته منتظر اسناد جدیدی از این خانه بوده است، بعد از بررسی سندها، به ایسنا گفت: سندی که به دستمان رسیده، نشان می‌دهد زمانی این خانه متعلق به محمد فرخزاد - پدر فروغ - بوده و او خانه را سال‌ها بعد به شخص دیگری فروخته است. چندبار دیگر نیز این خانه دست‌به‌دست شده تا به وارثان امروزی رسیده است.
او افزود: عکس‌هایی نیز از خانه به دست‌مان رسیده که باید آنها را با تصاویری که متعلق به زمان حضور خانواده فرخزاد در آن خانه است تطابق دهیم، هرچند این خانه تا دهه ۵۰ تغییرات زیادی کرده، اما سندی که وجود دارد، نشان می‌دهد آن خانه متعلق به پدر فروغ فرخزاد بوده است.

سیروس‌نیا همچنین درباره امکان ثبت این خانه بعد از تأیید اسناد گفت: با این توجیه که خانه پدری فروغ بوده می‌توان خانه را ثبت کرد. براساس معیارهای موجود برای ثبت، وقتی بنایی متعلق به یکی از مشاهیر باشد معماری آن در ثبت خانه چندان تأثیر‌گذار نیست، اما متأسفانه یک مشکل داریم؛ اینکه کارشناسان ما امکان ورود به بنا را ندارند و قاعدتا برای تهیه‌ نقشه به مشکل برمی‌خوریم. باوجود این، در حال انجام کارهای اولیه برای ثبت ملی خانه هستیم و پس از تکمیل پرونده، آن را برای ثبت به اداره کل ثبت آثار تاریخی می‌فرستیم.

فرهاد نظری، مدیر اداره کل ثبت آثار تاریخی هم با اشاره به اینکه این پرونده باید در کمیته‌ ثبت بررسی شود، گفت: به‌نظر می‌رسد امکان ثبت این خانه وجود دارد. او با بیان اینکه این بنا دارای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و ادبی است و فروغ بسیاری از شعرهایش را اینجا گفته است، تأکید کرد: این خانه در ادبیات معاصر ایران حضور دارد و با توجه به شخصیت ممتاز فروغ از منظر شعر و ادب طبیعتا این بنا می‌تواند واجد ارزش‌های تاریخی فرهنگی باشد و تلاش می‌کنیم پرونده‌ ثبت این خانه تا هفته‌ آینده در کمیته‌ ثبت مطرح ‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید