• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 253456
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGZPz
+
-

تولید بیش از هزار واگن در فتح‌آباد

بازدید اصحاب رسانه و مدیران شهری از کارخانه واگن سازی تهران

گزارش
تولید بیش از هزار واگن در فتح‌آباد

 مهدی اسماعیل پور -روزنامه‌نگار

کارخانه شرکت واگن‌سازی‌ تهران در پایانه فتح‌آباد، مقصد بازدید سیدجعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و اصحاب رسانه است؛ جایی که امسال ‌خبرهای خوبی از آنجا برای مسافران متروی تهران مخابره خواهد شد؛ از تکمیل پروژه توسعه کارخانه برای افزایش ظرفیت تولید در پایان فصل تابستان و تولید 3رام قطار ملی و به جریان افتادن کارها برای آغاز ساخت رام چهارم تا انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی‌ ساخت بوژی در کشور برای نخستین بار که هرکدام دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. باتوجه به اهمیت تعمیر و نگهداری ناوگان موجود و ساخت واگن‌های جدید می‌توان گفت در اصل نبض متروی تهران در فتح‌آباد می‌زند.

چند خبر خوب
بازدید از نخستین ساعت‌های روز شروع می‌شود. رضا محمدنژاد، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تشکری هاشمی را همراهی می‌کند. قبل از آغاز بازدید میدانی از بخش‌های مختلف کارخانه، علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ گزارشی از کارهای انجام شده در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در سال1404 ارائه می‌دهد. مهم‌ترینش هم تولید نخستین رام قطار ملی و آغاز پروژه توسعه کارخانه است. شیخ طاهری چند خبر خوب هم دارد که شامل پایان پروژه توسعه شرکت واگن‌سازی‌ تا پایان تابستان1404، توسعه فنی و تجهیزاتی ازجمله بحث انتقال و بومی‌سازی‌ تکنولوژی پیچیده ساخت بوژی از کشور چین و راه‌اندازی روبات‌های تولید بوژی در شرکت واگن‌سازی‌ در سال1404، آغاز ساخت رام چهارم قطار ملی مترو در سال1404و دوبرابر شدن تولید واگن در این کارخانه است.

جلو زدن تولید قطار ملی از برنامه
پس از توضیحات اولیه، بازدید از پروژه‌های توسعه مترو آغاز می‌شود. در محوطه کارخانه ساختمان‌هایی در حال ساخت است. با اضافه‌شدن این بخش‌های جدید به کارخانه، شرکت واگن‌سازی‌ برای افزایش ظرفیت تولید آماده می‌شود. شیخ طاهری با تأکید بر اینکه شرکت واگن‌سازی‌ تهران در 22سال گذشته 1507دستگاه واگن با شرکای چینی تولید کرده، می‌گوید: «تولید 1080واگن مترو در 5تا 8سال آینده توسط شرکت واگن‌سازی‌ قطعی شده است. در نتیجه باید 2برابر سال‌های قبل تولید داشته باشیم و در هر سال بیش از 100واگن مترو ساخته شود. بعد از ساختمان‌ها نوبت به سوله‌های بهسازی واگن‌های مترو و تولید قطار ملی می‌رسد.» شیخ‌طاهر تأکید می‌کند که در تولید قطار ملی مترو از برنامه جلوتر هستند.


3هزارمیلیارد تومان برای بهسازی ناوگان مترو
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران: شورای شهر تهران در بودجه سال1404 برای بهسازی ناوگان مترو مبلغی بالغ بر3هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است. همچنین مقررشده ۱۰۰درصد این بودجه تا آذرماه برای خرید قطعات و تعمیرات قطار و واگن‌های مترو اختصاص  یابد و پرداخت شود. امسال قطعا تحول و جهش خوبی را در بهسازی ناوگان مترو شاهد خواهیم بود.

1400واگن جدید، نیاز متروی تهران
رضا محمدنژاد، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو: به غیراز خطوط  حومه، درحال حاضر به‌صورت میانگین سرفاصله حرکت قطارها 5دقیقه است که با افزایش تعداد واگن‌ها، این سرفاصله به 2دقیقه هم‌ می‌رسد. مدیریت شهری در قالب چند قرارداد مختلف در حال پیگیری تأمین ناوگان است و امسال شاهد افزایش ناوگان مترو خواهیم بود. برای رسیدن به سرفاصله 2دقیقه در گام‌ اول به حدود ۱۴۰۰واگن نیاز داریم که قرار است در سال‌جاری بخشی از آن تأمین شود.

رسیدن سهم داخلی واگن مترو به 85درصد
علیرضا شیخ‌طاهر، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران:92درصد از ناوگان مترو باتوجه به تعمیر و نگهداری و بهسازی بموقع شرکت واگن‌سازی‌ تهران، درحال بهره‌برداری و خدمات‌رسانی به شهروندان است که این میزان بالاترین رقم بهره‌برداری از یک ناوگان است. در بحث تولید، طی 22سال گذشته 1507دستگاه واگن با مشارکت سهامداران خارجی شرکت تولید شده که سهم تولید‌کننده ایرانی کمتر از   35درصد است. ‌ در مجموع تا 5سال آینده باید 1080واگن وارد چرخه بهره‌برداری شود. ‌






 

این خبر را به اشتراک بگذارید