• یکشنبه 31 فروردین 1404
  • الأحَد 21 شوال 1446
  • 2025 Apr 20
چهار شنبه 27 فروردین 1404
کد مطلب : 252955
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjYDM
+
-

سرمایه‌های ماندگار

سامانه‌های جدید شهرداری پایتخت رونمایی و معرفی شد

سرمایه‌های ماندگار

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

همزمان با روز ملی منابع انسانی، همایش «سرمایه‌های ماندگار» در سالن اصلی باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد. در این همایش شهردار تهران و معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران به سخنرانی پرداختند و از سامانه‌های جدید شهرداری رونمایی شد. خلاصه‌ای از این رویداد را در ادامه می‌خوانید.

برنامه‌ریزی برای چهارمین دوره من شهردارم
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهردار تهران: مدیران باید برای اجرای موفق‌تر چهارمین دوره برنامه مشارکتی «من شهردارم» برنامه‌ریزی جدی‌تر داشته باشند. در سال جدید توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان سرمایه ماندگار، طلایی و قلب تپنده سازمان از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران خواهد بود و گفتمان بهره‌وری باید به گفتمان غالب در شهرداری تهران تبدیل شود. تکریم و ارتقای کارکنان رویکرد اصلی مدیریت شهری ششم در حوزه سرمایه انسانی است. چالش‌های کلیدی حوزه منابع انسانی ازجمله معیشت و رفاه کارکنان، بهره‌وری، سلامت، فرهنگ سازمانی، طبقه‌بندی مشاغل، روابط استخدامی و وضعیت بازنشستگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای رفع این مسائل نیازمند نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی هدفمند هستیم. مطابق تحقیقات صورت گرفته انسجام سازمانی، معنویت، اخلاق، کرامت انسانی، ولایتمداری، ایثار، مردمداری، حفظ بنیان خانواده، عدالت سازمانی و نوآوری، ارزش‌های بنیادین سرمایه انسانی در شهرداری تهران است که باید در تمام سیاست‌های سرمایه انسانی جاری باشد.

هدف اصلی ما تحول درون‌زاست
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:بیش از ۴۳‌ماه است که در این دوره مدیریت شهری هستیم. در ابتدای دوره، انباشتگی زیادی از مشکلات، از آلودگی هوا تا خطر فرونشست، سیل و ‌توزیع ناعادلانه خدمات در نقاط مختلف شهر دیده می‌شد. ابتدای این دوره مدیریت شهری، با تجمیع حساب‌ها مشکل پرداخت حقوق‌ها در هر‌ماه رفع شد و اکنون ذخیره مالی برای پرداخت‌ ماه آینده را هم داریم. دیگر نگرانی سابق درباره پرداخت حقوق را که مدت‌ها طول می‌کشید، نداریم.

توجه به کارهای ماندگار
طبق برنامه جامع، تهران باید 10 و نیم میلیون نفر ساکن داشته باشد، اما الان با 9 و نیم میلیون نفر شاهد مشکلات زیادی هستیم که به شهروندان فشار می‌آورد. اکنون منطقه ۲۲ با یک‌سوم جمعیت پیش‌بینی‌شده دچار مشکلات فراوانی است و منطقه‌ای که از قبل طراحی شده از سرانه‌های هفتگانه بهره صحیح ندارد. در ۲۳۹ سالی که تهران پایتخت بوده کمتر به این نکته توجه شده که کار ماندگاری انجام شود.

الگوی شهر‌های دیگر باشیم
مدیران و کارکنان مدیریت شهری در  سال‌های گذشته زحمت‌ زیادی کشیدند و خدماتی به مردم ‌دادند که البته نیاز به افزایش ویژه دارد. به همین دلیل توجه ما از ابتدا به موضوع «تحول» معطوف شد تا با مشخص کردن  چشم‌اندازی برای آینده بتوانیم الگوی دیگر شهرها در میان ۳۱ مرکز استان باشیم‌. براساس هدف‌گذاری انجام‌شده تا سال ۱۴۱۰ به ۴ تحول رسیدیم؛ اول اصل و کالبد شهر، دوم ناظر به شهروندان تا خودشان مسئولیت اداره شهر را بپذیرند. سوم در حوزه مدیریت شهری نیاز به یک تحول بود تا به سطح بالایی از خدمتگزاری برسیم. باتوجه به آینده فناوری و هوشمندسازی باید همه اینها را به‌سوی یک شهر هوشمند ببریم. هدف اصلی ما تحول درون‌زاست و تا زمانی که خودمان را متحول نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مدیریت شهری مسئولیت شهر را برعهده بگیرد. اکنون
 ۷۸ درصد برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران را اجرا کرده‌ایم که باید به ۱۰۰ درصد برسیم و اگر اتفاقی افتاد که در برنامه نبود باید ببینیم که چرا پیش‌بینی نکردیم.

هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی
تمام مشکلات شهر راه‌حل دارد و قلب تپنده مجموعه مدیریت شهری در معاونت برنامه‌ریزی است که می‌تواند مجموعه مدیریت شهری را با ضربان خود هماهنگ کند، زیرا عنصر انسانی ۹۳ هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان شهرداری اینجا رقم می‌خورد. ۴ تحول و برای هر تحول یک چشم‌انداز طراحی شده است که از نهاد خدماتی به خدمتگزار اجتماعی تبدیل شویم.‌ ۷ راهبرد طراحی شد که در بسیاری از آنها معاونت برنامه‌ریزی نقش دارد. عناصر آموزش، ارتقا، ارزشیابی و... به‌دست این معاونت رقم می‌خورد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید