• یکشنبه 31 فروردین 1404
  • الأحَد 21 شوال 1446
  • 2025 Apr 20
چهار شنبه 20 فروردین 1404
کد مطلب : 252310
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgXLL
+
-

پرواز بر فراز ترافیک

تاکسی‌های پرنده از روی پشت‌بام، پارکینگ یا ایستگاه‌های خاص بلند می‌شوند و بالای ترافیک سنگین شهری حرکت می‌کنند

گزارش
پرواز بر فراز ترافیک

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

تاکسی پرنده ابداعی خواستگار دختر نقی معمولی، در فصل هفتم مجموعه تلویزیونی پایتخت باعث شد که توجه بسیاری از مردم به سمت این وسیله نقلیه مدرن جلب شود. نقش، برنامه و اهمیت تاکسی‌های پرنده برقی عمودپرواز (eVTOL) در آینده‌ حمل‌ونقل شهری، بسیار قابل توجه است. البته میان چیزی که در دنیای مدرن به آن تاکسی پرنده می‌گویند تا پروژه ارشاد اعتصابی(خواستگار دختر نقی)، فاصله بسیار زیادی است.

فعالیت تاکسی‌های پرنده عمودپرواز
تاکسی‌های پرنده طراحی شده‌اند تا ترافیک زمینی را دور بزنند و مسافت‌های کوتاه تا متوسط را با سرعت بالا طی کنند. بسیاری از پروژه‌های اولیه روی مسیرهای پرتردد مانند «فرودگاه تا مرکز شهر» تمرکز دارند تا تجربه سفر هوایی را یکپارچه و روان کنند. همچنین در آینده می‌توانند جایگزین خودروهای خصوصی در برخی مناطق شهری پرتراکم شوند. در این میان کشورهایی مانند چین، آمریکا، امارات و آلمان پیشتاز در صدور مجوزهای اولیه هستند.

اهمیت
 با جایگزینی خودروها و تاکسی‌های سنتی از ترافیک کاسته می‌شود. بیشتر (eVTOL)ها برقی هستند و آلودگی کربنی ندارند.
 به‌دلیل پرواز مستقیم و بدون توقف مسافت‌های طولانی در ‌زمان کوتاه طی می‌شود.
 این صنعت نوظهور موجب رشد فناوری، مهندسی و ایجاد شغل‌های جدید می‌شود.
 تاکسی‌های پرنده می‌توانند مناطق صعب‌العبور یا فاقد زیرساخت جاده‌ای مناسب را به شبکه شهری متصل کنند.

چالش‌های اصلی
 هرچند تاکسی‌های پرنده با فناوری پیشرفته طراحی شده‌اند، اما مردم هنوز نسبت به پروازهای خودکار یا تک‌خلبان در آسمان شهرها تردید دارند.
 برخلاف خودروهای برقی صدای پروانه‌ها و ملخ‌های این وسایل می‌تواند در مناطق شهری مزاحمت ایجاد کند.
 در فازهای اولیه هزینه‌ استفاده از تاکسی‌های پرنده بسیار بیشتر از تاکسی‌های زمینی است.
 ایجاد ایستگاه‌های پرواز و فرود، خطوط هوایی مجاز، سیستم کنترل ترافیک هوایی شهری و شارژ برق مخصوص نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است.
 هنوز قوانین جامعی برای پروازهای شهری در بسیاری از کشورها تدوین نشده و هماهنگی بین سازمان‌های حمل‌ونقل، هواپیمایی و شهرداری‌ها پیچیده است.
 بیشتر تاکسی‌های پرنده فعلا ۲ تا ۵سرنشین را جابه‌جا می‌کنند که برای پاسخ به نیاز انبوه شهری کافی نیست.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید