• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25197
+
-

استاندار: فعالیت کتابخانه ملی فارس گسترش یابد

گذر فرهنگ
استاندار: فعالیت کتابخانه ملی فارس گسترش یابد

استاندار فارس ضمن بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس با مرور اقدام‌های این مرکز بر اهمیت اسناد در زندگی یک ملت تاکید کرد.  

به گزارش ایسنا، اسماعیل تبادار با بیان این‌که بهره‌گیری از اطلاعات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس می‌تواند زمینه آشنایی مردم با تاریخ کشور را فراهم کند، گفت: مدیران و کارکنان این مرکز باید با تبلیغات گسترده‌تر زمینه آشنایی و آگاهی مردم از خدمات و اسناد ارزشمند موجود را فراهم کنند.

وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس را دارای جایگاه مناسب و ارزشمند توصیف کرد و افزود: گرچه مجال نمایش همه اسناد گردآوری‌شده در این مجموعه وجود ندارد، اما با تاسیس موزه فرهنگ فارس، فضای مناسبی برای بهره‌گیری عمومی ایجاد شده است. تبادر با تأکید بر لزوم گسترش فعالیت‌ها برای گردآوری و نگهداری اسناد اظهار کرد: امیدوارم با تلاش برای جست‌وجوی اسناد بیشتر، زمینه دسترسی به این خزانه ارزشمند برای کشور و استان بیش از گذشته مهیا شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس هم در حاشیه این بازدید که در روزهای گذشته صورت گرفته است،  گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت کلان اسناد ملی در استان از مرحله تولید تا بایگانی، راکدسازی، شناسایی، تعیین تکلیف، انتقال اسناد واجد ارزش، نگهداری و دریافت اسناد اهدایی، امانی و خریداری اسناد با ارزش از جمله خدمات این مرکز است.

کوروش کمالی سروستانی با بیان این‌که اسناد و مدارک، مهم‌ترین ابزار فعالیت‌های دولتی و پایه تاریخ هر کشور و روشنگر حیات اجتماعی آن محسوب می‌شوند، افزود: اسناد، نسل‌ها را به هم پیوند می‌دهند، تجربه‌ها را منتقل و امکان تحلیل توفیق‌ها و ناکامی‌ها را فراهم می‌کنند. او همچنین گفت: کتابخانه‌های جهان امروز علاوه بر آن‌که مخزن کتاب‌ها و منابع ارزشمند هستند به محلی برای اندیشه، تعامل و گفت‌وگو و به یکی از نمادهای توسعه فرهنگی تبدیل شده‌اند. بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی و ایجاد انگیزه برای حضور در فضای بیرونی و درونی کتابخانه نه تنها به عنوان قرائت‌خانه، بلکه مرکزی فرهنگی و پژوهشی از اهداف توسعه این فضاهای فرهنگی و عمومی کردن آن‌ها بوده است. کمالی درباره خدمات کتابخانه‌ای مرکز هم بیان کرد: 3 تالار مطالعه با ظرفیت ۳۰۰ نفر، بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب، واسپاری کتاب و نشریه‌های استانی، ۲۵ هزار نفر عضو، دسترسی دیجیتالی به منابع مختلف تحقیقاتی در تالار رقومی شامل پایان‌نامه‌ها، نسخ خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی و کتاب‌های چاپی و همچنین پایگاه مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری، ایران داک و نورمگ بخشی از امکانات این مرکز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید