• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25196
+
-

روزهای خوش برای صنعت کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از شناسایی ظرفیت‌های تولید استان خبر داد

فاطمه عسگری‌نیا/خبرنگار

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از شناسایی ظرفیت‌های تولید استان خبر داد کهگیلویه‌وبویراحمد به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور به ویژه در صنعت نفت مطرح است و این روزها هدف مسئولانش بر تقویت بنیه صنعتی و رفع مشکلات پیش روی فعالان این بخش متمرکز شده. با این وجود استان طی سال‌های گذشته شاهد تعطیلی بخش قابل‌توجهی از صنایع بزرگ و کوچک خود بود؛ اتفاق تلخی که موجب شکل‌گیری گاه و بیگاه اعتراض‌های کارگری در این استان شد. در گفت‌وگو با جعفر گوهرگانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد وضع اقتصادی این استان را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

چند درصد از سهم اشتغال کهگیلویه‌و‌بویراحمد در حوزه صنعت متمرکز شده است؟

در کهگلویه‌و‌بویراحمد 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال وجود دارد که این صنایع در کنار دیگر ظرفیت‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی، حدود 36 درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص می‌دهند. متاسفانه در سال‌های 92 و 93 شاهد رکود صنعتی و نیمه‌فعال شدن حدود 50 درصد صنایع استان بودیم و همین مساله موجب شد بخشی از اشتغال بخش صنعت از بین برود. 

فعالان بخش صنعت هنوز هم از رکود این بخش در استان گلایه دارند. این شرایط ادامه دارد؟

طی 3 سال گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع رکود از چهره صنعت استان صورت گرفت به طوری که به جرات می‌توانیم اعلام کنیم امروز کمتر از 35 درصد واحدهای صنعتی استان راکد و نیمه فعال هستند و این مهم حاصل نمی‌شد مگر با تزریق سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش صنعت.

میزان سرمایه‌گذاری تزریق شده در این مدت چقدر بوده است؟

ما در طول 3 سال گذشته 125 طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان اجرا کردیم که اجرای این طرح‌ها موجب شد بخش قابل‌توجهی از صنایع استان به چرخه تولید برگردند.

یکی از تازه‌ترین اعتراض‌های کارگری استان مربوط به بویرصنعت است که گلایه‌های کارگری به استانداری هم کشیده شد. برای بهبود وضع این واحد صنعتی چه کردید؟

در آخرین نشست ستاد تسهیل استان اولین موضوعی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مشکلات کارگران این واحد صنعتی بود. شرکتی که به دلیل برخی بدهی‌ها تعطیل شده و پرونده درخواست کارگرانش در حال بررسی است.

 فکر نمی‌کنید وضعی که امروز دامنگیر این واحد صنعتی شد دیگر صنایع بحران‌زده را هم تهدید کند؟

رفع و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای تحقق اهداف شعار سال در اولویت است و به همین دلیل چنین پیش‌بینی‌ای نداریم و معتقدیم با وجود همه مشکلات اقتصادی می‌توانیم با یک برنامه مدون مانع از بروز مشکلات بزرگتر در بخش صنعت باشیم.

چه خبر خوبی برای بخش صنعت دارید؟

در تلاشیم طی 2 ماه آینده با شناسایی ظرفیت‌های تولید استان و به روزرسانی طرح‌های تولیدی شاهد رونق بیش از پیش بخش صنعت استان کهگیلویه و بویر احمد باشیم.

مناطق کمتر توسعه‌یافته هم سهمی در رونق صنعتی استان خواهند داشت؟

توسعه مناطق کم‌برخوردار در کنار فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی بخش تولید از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۷ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید