• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25189
+
-

انتقال ۴۷درصد موارد اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان سال۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده‌اند که ۸۳درصد آنان را مردان و ۱۷درصد را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۱درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵سال هستند. براساس این نظام گزارش‌دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ‌آی‌وی پیشرفته) شده‌اند.

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ‌آی‌وی در بین کل مواردی که از سال۱۳۶۵ تا‌کنون در کشور به ثبت رسیده‌، به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (61.7درصد)، رابطه جنسی (20.3 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.5 درصد) بوده و راه انتقال در 16.3 درصد از این گروه نامشخص مانده است. راه انتقال 2درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است. این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به‌گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال۱۳۹۶، ۳۲درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند و راه احتمالی انتقال در ۳۳درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳درصد مرد)، ۲درصد مادر به کودک و در ۱۸درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال۱۳۹۶، ۴۵درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی و ۲۹ درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند. در سال۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴درصد از این افراد ارتباط جنسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید