• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25187
+
-

سخنگوی وزارت بهداشت فرار مالیاتی برخی پزشکان را تأیید کرد

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر اقدامات لازم را برای سلامتی حجاج قبل از اعزام آنها انجام داده‌اند، افزود: به‌علت گرمای هوا و تراکم زیاد افراد و سخت بودن اعمال حج، احتمال بروز بیماری‌‌های ویروسی وجود دارد و با توجه به سن افراد ممکن است قدرت دفاعی بدن ناخواسته کاهش پیدا کند؛ بنابراین بهتر است به توصیه‌های بهداشتی و درمانی پزشکان و مدیران کاروان‌ها توجه شود.

ایرج حریرچی با اشاره به اینکه۹۸ درصد داروی مصرفی در کشور تولید می‌شود، گفت: کمبود دارو مطابق روال ۴ سال گذشته و مشابه کشورهای غربی یعنی یک تا 2درصد حجم بازار است.
به گزارش فارس، حریرچی گفت: با توجه به سیاست دولت و مجلس مبنی بر تخصیص ارز با نرخ دولتی برای دارو و تجهیزات پزشکی، قیمت این اقلام ارتباطی با ارز آزاد ندارد. رشد سبد دارویی زیر نرخ تورم در سال 97خواهد بود. داروسازان، بیماران و رسانه‌ها در این زمینه نگران نباشند و جنگ روانی دشمن را ناکام بگذارند.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه اهرم قانونی برای تجهیز مطب‌ها  به منظور  استفاده از  کارتخوان نداریم، افزود: در شرایطی که حتی کنار جاده‌ها کارتخوان وجود دارد حتما امکان آن در مطب نیز مهیا بوده و ما این مسئله را از پزشکان درخواست داریم. البته برخی در این زمینه کم‌لطفی می‌کنند. برخی به‌دلیل تخلفات تعرفه‌ای و مالیات چنین اقداماتی را انجام می‌دهند و در مورد ویزیت بالای برخی پزشکان نیز ما این موضوع را صریحا اعلام کردیم. متأسفانه برخی از این افراد حتی مدعی کار خیر بوده و در نقاطی این عمل پسندیده را انجام می‌دهند، ولی گاهی ویزیت‌های غیرقانونی دریافت می‌کنند درحالی‌که دریافت تعرفه باید طبق قانون برای پزشکان متخصص 38هزار و 500و برای پزشکان فوق‌تخصص 44هزار تومان باشد. وی با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد مهاجرت پزشکان نداریم، گفت: 2سال پیش از یک صنفی در یک ماه 40نفر برگه برای مهاجرت گرفته بودند که سال بعدش این میزان به 120مورد رسید که برخی رسانه‌ها تیتر زدند که 300درصد افزایش مهاجرت پزشکان را داشته‌ایم؛ درحالی‌که این مسئله مهاجرت نبوده و تنها درخواست نامه بوده‌است. در کشور کمبود قابل توجهی پزشک داریم و با توجه به ارائه آموزش‌های رایگان برای این افراد شرایط را باید به حداقل برسانیم.

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این وزارتخانه با توجه به نوسات ارزی و تحریم‌های ظالمانه چه تدابیری برای سلامت روان مردم اندیشیده است، اظهار کرد: از رسانه‌ها گلایه‌مندیم و نباید این مشکلات را تشدیدیافته برای مردم بیان کنند. گاهی رسانه‌ها آمارهایی منتشر می‌کنند که دقیق و درست نیست. وی در مورد خدمات بستری در بیمارستان‌ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 80درصد مردم خصوصا در بخش بستری توانایی پرداخت تعرفه خصوصی را ندارند و 17درصد با داشتن بیمه تکمیلی می‌توانند این هزینه‌ها را تأمین کنند و تنها 3درصد از مردم هستند که توان مراجعه به بخش خصوصی برای دریافت خدمات بستری را دارند. در مورد خدمات سرپایی، روشی که قبلا انجام شده بود به این صورت بود که بخش خصوصی تنها 15درصد در خدمات بیمارستانی سهم داشت، ولی در بخش سرپایی حدود 80درصد خدمات را انجام می‌داد، اما با اجرای طرح تحول سلامت این عدد به 66درصد خدمات سرپایی رسید و هدفگیری ما ارائه خدمات برای 50درصد با تعرفه دولتی از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی است.

حریرچی در پاسخ به سؤالی در مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت با سازمان ملی استاندارد بر سر میزان آرسنیک برنج گفت: آرسنیک برنج به 2نوع آلی و غیرآلی تقسیم می‌شود که از منابع متعددی جذب ترکیبات گیاهی ازجمله برنج می‌شود. با توجه به اینکه سرانه مصرف برنج در ایران بالاست و همچنین عدم‌اطلاع ما از نوع پخت این محصول به شیوه آبکش یا کته، ما باید حساسیت‌های خود را در قبال آرسنیک برنج مورد توجه قرار دهیم. اگر برنج به‌صورت آبکش پخته شود میزان قابل توجهی از آرسنیک آن از بین می‌رود ولی ما نمی‌دانیم که این محصول به‌ویژه در بین اقشار فقیر و محروم جامعه به چه صورت پخته می‌شود، بنابراین مجبور به سختگیری روی این قبیل موارد هستیم

این خبر را به اشتراک بگذارید